Blind Date met de Vlaamse Portretkunst

 

De Phoebus Foundation van Fernand en Karine Huts is een kunststichting met filantropische doelstellingen. Ze streeft ernaar stukken van hoge kwaliteit van voornamelijk Vlaamse meesters , terug te halen naar Vlaanderen en ze hier te houden.

Een groot deel van dit erfgoed bestaat uit portretten en vanaf zaterdag 14 maart is de eerste grote expositie van stukken uit deze collectie in Antwerpen te zien. De tentoonstelling kreeg de naam” Blind Date , portretten met blikken en blozen”.

Als centraal punt voor deze spraakmakende tentoonstelling koos men voor het Museum Snijders&Rockoxhuis. Dit past zeker in de grote dynamiek van de laatste tien jaar rond dit museum. Nicolaas Rockox was een vriend en patroon van onder meer Rubens en liet zich zelf meermaals portretteren. In de schilderijencollectie van burgemeester Rockox vormen portretten zelfs de hoofdmoot.

Fernand Huts had het in zijn inleiding over de vele eigenaardigheden van deze tentoonstelling. Letterlijk zei hij : “ In de eerste plaats omdat ze volledig gemaakt is door madammen en niet door de bazen”. Op madammen bedoelde hij zijn twee curatoren, Katharina Van Cauteren van de Phoebus Foundation , en Hildegarde Van de Velde van het Museum Snijders&Rockoxhuis . Zij maakten het hele verhaal . Uitvoering en in scene zetten was de volgende stap. Men zocht een scenograaf in het genre “ niet normaal en speciaal”. Modeontwerpers leunen dicht tegen dit model aan en zo kwam men uit bij Walter Van Beirendonck. De modeontwerper kreeg de vrije hand om de schilderijen en ook de accessoires waarmee de mensen vroeger poseerden ( kammen , speeltjes ,juweeltjes )naar eigen smaak op te hangen. Een voorbeeld is een aantal schilderijen die naast elkaar op schildersezels staan. Als het ware juist geschilderd en elkaar aankijkend. Mannequins in papier kijken je aan in verschillende zalen.

Blind Date presenteert een goede zeventig werken uit de Phoebus-collectie. Allen portretten. Portretten uit de renaissance en de barok. Portretten hebben ons steeds veel te vertellen. Over hun leven , wie ze waren of hoopten te zijn. Waarom lieten ze zich schilderen ? Als vermogende burgers maar ook religieuzen en vorsten. Voor de 15e -eeuwse burger was het leven op aarde ondergeschikt aan het leven erna. Vroom en deugdzaam is het magisch ticket naar de hemel. Zo lieten velen zich portretteren op religieuze taferelen in de kerk.

De tentoonstelling vind plaats op vier locaties. Rockox is je gastheer in het Snijders&Rockoxhuis en wat verderop in de straat is er de Keizerskapel. Een van de twee kapellen die in Vlaanderen in privé handen zijn. Hier kregen religieuze portretten een plaats. Er is ook samenwerking met de publieke sector. Drie grote doeken van Frans Snijders kregen hier hun plaats. Ze kwamen met een kraan op hun plaats in het Vleeshuis , deuren en ramen bleken te klein te zijn. Tenslotte is er de Carolus Borromeuskerk . Hier ontdekt men bijzondere kinderportretten en historische rammelaars uit de privécollectie van de familie De Nul.

Er staan geen onderschriften bij de schilderijen, maar er is een gratis gids van 150 pagina’s met per portret twee “ weetjes” aan de hand van vraag en antwoord. Een oude vrouw door Rubens , Hals , Floris of een wat vergeten kunstenaar, laat je ogen over de werken dwalen en ontdek hoeveel hints erin verborgen zijn.

Blind Date is een afspraak met de geschiedenis. Een ontmoeting met geportretteerde mannen en vrouwen uit vervlogen eeuwen. Ooit waren de mensen op deze schilderijen van vlees en bloed. Ze hadden eigenaardigheden , ambities, hogere doelen en misschien af en toe verborgen agenda’s. Hun dromen waren misschien af en toe verrassend tijdloos en ontnuchterend herkenbaar.

Vanaf 14 maart tot het einde van het jaar. Info & tickets: http://www.blinddate.vlaanderen/