Bert Ostyn (Absynthe Minded)interivew over ‘Best of’ en nieuwe single

Absynthe Minded, het moniker waaronder Bert Ostyn en zijn gevolg al jaren Belpop-geschiedenis schrijven, duikt in 2021-2022 het twintigste levensjaar in. Al twee decennia lang, een eeuwigheid in het huidige muziekcircuit, grossiert de band in frisse indiepop doorspekt met jazz, gypsy swing en rock.

Puik songwriterschap met de kenmerkende warme stem van Ostyn erbovenop samengevat in zeven langspelers, waarvan laatste wapenfeit ‘Riddle Of The Sphinx’ in juni ’20 het levenslicht zag.

Het perfecte moment om een bloemlezing van die straffe carrière in een ‘best of’ verzamelaar te gieten. Daarnaast bevat de CD ook de covers die Bert Ostyn uit de mouw schudde voor het VTM-kijkcijferkanon ‘Liefde Voor Muziek’, een dubbelaar met maar liefst tweeëntwintig songs. En Absynthe Minded richt de blik ook op de toekomst met gloednieuwe single ‘Saved Along The Way’, de titeltrack van de compilatie.

Een 20ste verjaardag om reikhalzend naar uit te kijken voor Absynthe Minded en hun fans!

Absynthe Minded is Bert Ostyn (zang/gitaar), Sergej Van Bouwel (bas), Toon Vlerick (gitaar), Isolde Lasoen (drums) en Laurens Dierickx (keys).

De unieke Absynthe Minded albumcovers trekken de aandacht.  Op Riddle Of The Sphinx vonden we  uw mobilhome terug en op deze cover zien we u met een koffie in een ruimte met paarse retro lampenkapjes.

“Sanja Marusic, fotografe uit Amsterdam, stelde een bruine kroeg (praatcafé) voor als locatie voor de fotoshoot.  Het werd een mooi resultaat met véél kleur, passend bij Absynthe Minded.  Ik sta zelf op de cover, als een constante doorheen de ‘best of’, gezien de verschillende bezettingen doorheen ons oeuvre.”

U zei recent nog dat u het belangrijk vindt dat het ganse plaatje klopt, van artwork tot de outfits.

“Op die manier kan je een bepaalde sfeer neerzetten, een eigen stempel drukken. Onze laatste fotosessie was in kostuum, we voelen ons daar goed in.  Het past ondertussen bij ons. Mentaal en fysiek klaar zijn voor de show, om zo het beste van uzelf te geven.”

Hoe kijkt u terug op de albums die bijgedragen hebben tot deze verzamel?

“Over de ganse lijn, zijn er ups & downs.  De ‘best of’ omvat de liedjes die het meeste impact hadden.  Zelf heb je niet kunnen voorspellen wat er zou werken of niet.

In de beginperiode van Absynthe Minded (eerste drie albums) hadden we  een stevige live reputatie zonder veel airplay, met uitzondering van My Heroics Part I.  Mooie herinneringen aan die periode, veel concerten en we waren als band zeer close.  De eerste café optredens, zonder veel omkadering, waar ik eigenlijk echt heb leren zingen.

‘Pretty Horny Flow’, was de eerste studio-ervaring op locatie in Noorwegen (Bergen).  We speelden het voorprogramma van een Noorse groep.  Ons eerste buitenlandse avontuur, een levensstijl waar we altijd van gedroomd hadden, reizen en veel mensen ontmoeten.

We evolueerden mee met meer studio-ervaring, meer airplay en er kwamen verwachtingen naar nieuwe albums.  Het ene album werkt al wat beter dan het andere.  Een groep is een dynamisch gegeven en je voelt u alive & kicking, en zo sta je ook op het podium.

Het live gebeuren is zo essentieel en zo hopen we dat met ‘Liefde voor Muziek’ meer mensen dieper in ons oeuvre gaan graven.”

In het VTM programma Liefde voor Muziek een wervelende live gitaarsound, de concertgangers van Werchter en Pukkelpop zullen gaan watertanden.

(lacht) “ Ik heb daar zo van genoten, heb me écht gesmeten met de rock ’n roll er wat in te brengen.  Zalig om een week met andere artiesten intens met muziek bezig te zijn.  Het was het ideale moment om op dit programma te focussen met een bijna lege agenda. We kregen zeer positieve feedback van de mensen, die steeds uitkijken naar die maandagavond.  Je kan toch nergens naartoe. Een interessante combinatie van artiesten deed me onmiddellijk ‘ja’ zeggen.”

Over welke tijdsverloop is het programma opgenomen?

“6 dagen, sommige dagen werden er 2 afleveringen opgenomen, vrij intensief.  Het was dit keer in België en ik vond dat niet erg. Je komt daar zeer relaxed toe, het had iets ‘oprecht’.”

Opvallend, geen nummer op  de ‘best of’ van het album ‘There is nothing’? (2007)

“Een sterk album, maar er is nooit een song op de radio gespeeld, sterkhouders live waren ‘Plane Song’ en ‘Stuck in Reverse’.  Een obscure plaat die je altijd nog kan vinden en beluisteren. Uit de EP Mr. Doom hebben we ook geen nummer gekozen, ondanks de leuke songs.  We hebben ons gevoel gevolgd bij de keuze.”

Toch wil ik wat aandacht voor ‘Nowhere to go’ uit bovenstaande album, sublieme invloeden van rock, rockabilly & swing.

“Naar ons gevoel, was dit een Old school Absynthe Minded nummer op die meer rockplaat There is Nothing.  Er zit zo meer de roll in van rock ’n roll. (lacht)  Typisch voor onze band, niemand is per se fan van dezelfde muziek.  Sergej Van Bouwel (bas) heeft een paar ultieme jazz platen en is tevens fan van metal. Ikzelf ben een melomaan.  Laurens is een echte jazz-man, je hoort duidelijk zijn aandeel als pianist op de nieuwe single.  Ons nieuwe geheime wapen voor de live concerten.  Toon Vlerick (gitaar) komt meer uit de blues en Isolde heeft ook haar eigen wereld en dit alles sluipt in de arrangementen.  Toon heeft zijn cello terug bovengehaald. Het wordt dus bijzonder interessant , want we zijn al terug aan nieuw materiaal bezig.”

Een mooi extraatje op het album, een nieuwe single ‘Saved Along The Way’.

“Het nummer wordt akoestisch gespeeld, het gaat terug naar de basis.  Mooi warm pianonummer, iedereen zingt erop.  Het wordt een intieme clip, allemaal gefilmd in de studio.”

LIEFDE VOOR MUZIEK

‘Horizon’ (Tourist LeMC) & ‘Zeven anjers, zeven rozen’ (Willy Sommers) in het Nederlands, niet zo vanzelfsprekend ?

“Toen we in de muziekshow Taratata (FR) ‘Le vent nous portera’ van Noir Désir moesten spelen, hadden we in het Frans een cover gezongen maar nog niet in het Nederlands.  Toen ik ‘Zeven anjers zeven rozen’  gekozen had, wou ik het niet vertalen. Ik dacht, let’s have some fun with it!  Zeer verrijkend en tijdens de Covid periode doet het enorm deugd om nog eens nieuwe mensen te mogen ontmoeten en samen te eten.  Iedereen was vooraf getest.”

Een goed gemaakt programma met humor en de nodige nevenactiviteiten zoals koken met u en Ronny Mosuse.

“Ik had het ooit eens vermeld in Humo dat ik Osso Bucco klaarmaakte en in het programma wou men de andere kant van de artiesten  eens aan bod laten komen. Why not en het was slow cooking, dus alle tijd.”

Hoe was het voor jou om je eigen nummers te horen spelen?  Cherry Picking met een vleugje Hooverphonic.

“Ik heb mijn songs over me heen laten komen, echt verrassend, want we wisten écht van niets. Voor mijn aflevering heb ik zelf een nummer gespeeld waarmee ik me zeer goed voel, ‘The Passenger’.  Ik speelde gitaar alsof het in mijn eigen band was.  Ik heb me echt geamuseerd.”

En Emma Bale met een zeer overtuigende versie van My Heroics, Part One.

“Ik ben blij dat zij dit nummer gebracht heeft, het past bij haar.  Bijzonder, de jongere generatie die daarmee aan de slag gaat.”

De eerste seconden van Off Shore (oorspronkelijk van Geike Arnaert) doet me denken aan de begintune van de Amerikaanse televisieserie Magnum, P.I.

“Off Shore werd geschreven door Geike en Joost Zwegers. Misschien iets minder commercieel met een ongebruikelijke structuur, maar écht wel mijn ding en de band was over dit nummer super enthousiast.”

Het vorige album Riddle of the Sphinx hebben jullie vorig jaar live gespeeld in het Rivierenhof Deurne, met bijhorende live stream. Eén van de weinige momenten om het album te kunnen presenteren…

“Té klinisch hé.  Het voelt tegennatuurlijk om je publiek in bubbles te gaan splitsen.  Nochtans is het één van mijn favoriete locaties.  Tof om te spelen, maar niet waar we naartoe willen.  Voor ons blijft het bijkomend een economische uitdaging.  Absynthe Minded live zijn 5 muzikanten, 2 technici en een management. Niet evident. We trachten te focussen op volgend jaar om in theaters te spelen en hopelijk enkele clubshows in december. Niet stilzitten en nieuw werk creëren.”

Jullie gingen met de bende van Liefde Voor Muziek  naar een foto expositie van Anton Corbijn.

“Ik ben opgegroeid in de tijd dat Nirvana en Guns N’ Roses de grootste groepen op de planeet waren.  Daarbij was ik fan van The Beatles, The Rolling Stones en jazz. Ik kijk graag naar de iconische beelden van mijn helden zoals Iggy Pop en Slash.  Een blik op een tijd die voorbij is, maar de muziek blijft nog actueel.”

Wat het live gebeuren betreft, laten we hopen dat vaccinaties een kantelpunt vormen in het opstarten van evenementen.

“Als ik terugdenk aan de beginjaren, waar draaide alles om?  De cafés!  De eerste bezetting van Absynthe Minded heb ik in de wandelgangen op het conservatorium ontmoet en in het café.  Spinvis heeft ons toen meegenomen op tour als voorprogramma.  Het was de eerste keer dat we in een grote zaal speelden, de Handelsbeurs. Daarvoor speelden we in cafés (Buster in Antwerpen, Rataplan) en jeugdhuizen.”

‘Saved Along The Way – the best of Absynthe Minded’ kun je vanaf 9 april ’21 op de kop tikken, in CD- & LP-vorm, en bevat alle klassiekers zoals ‘Envoi’, ‘My Heroics, Part One’ en ‘Papillon’. (uitgave via Sony Music Entertainment)

 

Tekst: Peter Minnebo.

Foto: Sanja Marusic.