Interview Don Kapot over nieuw album Hooligan      

 

Scheurende sax, vette grooves en bakken energie! Dat zijn de ingrediënten voor de muziek van Don Kapot. Of zoals ze zelf zeggen: ‘afro-punk rock ’n roll power’.

De sound van Morphine of de energie van The Thing zijn nooit veraf, maar ook de geest van Fela Kuti waart onmiskenbaar rond. Hun combinatie van energieke en sterk ritmische songs jaagt meteen de temperatuur de hoogte in en is live gegarandeerd goed voor zweterige feestjes.

Na hun tijd samen in het Brusselse World Squad, de band van de legendarische gitarist Oghene Kologbo, sloegen drummer Jakob Warmenbol en bassist Giotis Damianidis de handen in elkaar met baritonsaxofonist Viktor Perdieus. Voeg daar ook nog invloed van die andere Fela Kuti-getrouwe Tony Allen aan toe en je tekent voor een recept met krachtige grooves.

De leuke groepsnaam Don Kapot, waar kent die zijn ontstaan?

Viktor: “Het heeft wel degelijk de Nederlandstalige betekenis van stuk zijn.   We trachten zoveel mogelijk eerlijke energie in onze muziek te verwerken en proberen dit over te dragen aan het publiek.  Ik voel me altijd goed opgeladen, maar ook stik ‘kapot’ van het spelen, na een concert.  Onze muziek is zeer ‘in the face’ live, zodat je het publiek en de plaats anders achterlaat dan ze was.”

De albumtitel ‘Hooligan’  klinkt  wat destructief, agressief.

Viktor: “Het nummer bestond al voor het album er was.  We waren aan het nadenken welke sfeer we aan het album wilden meegeven.  Misschien is het nummer wel een goede representatie.  De naam van de song was oorspronkelijk ‘Romantic Hooligan’.  Wat ruw, gewelddadig, maar zeer overtuigend en we geven al onze energie in die song.”

Giotis: “Wat mij betreft, wat provocerend, het in vraag stellen. Het kan politiek getint zijn of niet. Hoe iemand Hooligan vertaalt in zijn hoofd , kan zeer  verschillend zijn. “

Is dit album een verlengde van de EP Don Kaset?

Viktor: “ Het album stamt uit hetzelfde opname tijdperk.  Het is allemaal opgenomen in dezelfde ruimte in Brussel, waar we ook repeteren. Sommige songs pasten niet in het verhaal van het album en we brachten ze apart uit op Don Kaset  als een kleine teaser voor het album.”

Als ik mijn verbeelding de vrije loop laat, op de albumcover a big animal op een loopparcours in een sportstadion.

Viktor: “ Het artwork van de Brusselse Gaspard Ryelandt  is figuratief, maar voor interpretatie vatbaar.  Dat is er juist zo mooi aan, dat het aanzet om je verbeelding te gaan gebruiken.  Uiteindelijk zie je ook de gewelddadige invalshoek , een pistool.”

Het album etaleert afro-punk rock ’n roll. Waar vinden we dat terug op het album?

Viktor: “Ik sluit geen enkele stijl uit die op ons invloed heeft.  Stap voor stap wordt de boodschap die we willen brengen duidelijker.  We hebben zowel de  punk zijde met de ongepolijste klare boodschap als de gentle zijde van Don Kapot.  Die gentle side hebben we tot hiertoe nog niet veel laten horen.” (lacht)

Giotis: “ We pakken het iets zachter aan in Softly As In A Morning Pancake.”

Krijgt improvisatie ruimte op repetities, concerten of misschien wel bij opname?

Viktor: “Op Hooligan spelen we enkel composities, natuurlijk is er een bepaalde vrijheid binnen die composities.  Vroeger namen we meer risico’s.  Niet alleen structuren en grooves, maar we wilden andere sound paletten erbij nemen, ook communicatiegericht.  Voor dit album hebben we over het algemeen songs gespeeld.  Hoe meer we een song kennen, hoe comfortabeler  we ons voelen in het transformeren van een song.  We proberen het altijd sowieso anders te brengen tijdens concerten.

Wanneer we on stage improviseren, is er een andere focus.  Niet alleen op de groove, maar je weet dat er op dat moment van alles kan gebeuren.  Je loopt op je tippen en je wil altijd het gevoel van de song behouden.”

Giotis: “ We houden allen van vrij improviseren, het is een dunne lijn waar we steeds over nadenken om ze te benaderen. Zo kom je op de Hooligan track  een vorm van improvisatie tegen van sax en drums.   Een zekere vrijheid om het altijd anders te brengen.”

Viktor: “Sommige stukken van een song gebruiken we om onze passie voor improvisatie op toe te passen.”

Geen lyrics, hoe bepaal je dan de titel van een nummer? Zoals Chinese Cows.

Viktor: “Ik herinner me dat Jakob echte koebellen vond op het platteland in China, toen hij even vrij had tijdens een concertreis.  Deze worden gebruikt in de song, vandaar de titel.”

Giotis: “En met een zeer speciale koe klinkende sax intro”

(Viktor imiteert een perfect koe geluid)

Pentatonitis B, klinkt als een infectieuze ziekte Hepatitis B!

Viktor:  “Met de Pentatonische schaal (toonreeks van 5 tonen), die wereldwijd gebruikt wordt, is het zo makkelijk om iets te creëren, dat het bijna een ziekte is geworden dat je geen andere melodieën meer vindt.  En ook bij het album , moesten we soms vaststellen, oh….het is weer een Pentatoniek creatie.   En de B , er zal ergens wel een A versie bestaan zeker.”

Whononogono is een nummer van bijna 10 minuten.

Viktor: “  Het nummer is een soort cirkel.  We starten vrij traag,  en op het einde komen we thuis met dezelfde melodie in een andere atmosfeer.  De drumsolo brengt ons naar een nieuwe groove in een ander tempo. Het is een lang nummer maar met verschillende werelden.”

‘Softly As In A Morning Pancake’, bedoeld als een rustpunt op het album? 

Viktor: “Het nummer staat op een strategische plek, om de luisteraar de kans te geven gedurende één seconde op adem te komen.”(lacht) 

Even breakfast modus dan.

‘Hooligan’ gaat uit de startblokken aan een vrij hoog tempo,  iemand in volle actie?

Viktor: “ Het is een Hooligan die zich, buiten zijn zinnen, snel voortbeweegt.  Tijdens de liveshow in de Handelsbeurs van Gent, zag ik mezelf met een masker doorheen de straten van Gent lopen, een beeld dat in me opkwam. Een hooligan, een gekke jongen, die geen schade berokkent.  Lopend, doelloos, doorheen de stad. “

En het moet niet altijd zo serieus zijn met ‘Kop zonder Kip’.

Viktor: “Zeker in deze tijd, moet je de mensen overladen met een dosis humor en de dag eindigen met een lach.”

Je voelt de humor opborrelen tijdens het beluisteren.

Viktor: “Leuk om te horen, dat het komische de mensen bereikt.  Tijdens de opnamesessie van ‘Kop zonder Kip’ waren we een beetje dronken.  Op het einde van de dag, hadden we enkele biertjes gedronken.  Het werd een grappige versie van de song.”

Giotis: “ Ik ben eens benieuwd of je hoort dat ik per ongeluk op de fuzz pedal duw. Je hoort het 2 seconden en ik zet het onmiddellijk af en vervolgens hoor je ons lachen.   Kop zonder kip is meer Afro funk style.”

Viktor: “Met rock ’n roll, boogie woogie in het midden (Viktor beeld al shakend het ritme uit voor de camera)  We maken graag organische grooves, zonder al te biologisch te worden natuurlijk!”

Jullie namen ook deel aan de week van de Belgische muziek in februari.

Viktor: “ We waren zeer vereerd toen Wim Wabbes (artistiek directeur Handelsbeurs) ons vroeg voor een livestream event.  Tobias Jansen wil met elke band een ander universum creëren, om de klassieke concertweergave te doorbreken.  Het is een beeld brengen van de muziek in de vorm van een kunstwerk.  Hij voegde elementen toe , die we gedurende de dag filmden.  Wijzelf waren in een grote sinaasappelbox en niemand zou kunnen vermoeden dat we in de Handelsbeurs waren.  Esthetisch was het een goede match, met knappe  visuele effecten.  Het was een veeleisende vertoning om te volgen zonder rustpunt. Mensen zouden wel eens kunnen zeggen na 5 minuten, ‘als dit zo voortgaat, overleef ik het niet’. Het was zeer overweldigend.”

Een laatste voorzichtige vraag, al plannen om iets live te spelen?

Viktor: “ We willen samenwerken met artiesten die ons nauw aan het hart liggen, zoals met Kaito Winse (zanger en fluitist van Burkina Faso), Bert Dockx, en Fulco Ottervanger.  Ons doel is nieuw materiaal creëren voor en door deze samenwerking.

Met de steun van de Vlaamse overheid, zullen we 3 livestream shows de wereld insturen, dit op 17 april, 1 en 14 mei vanuit Un Peu Brussel.”

 

Release album Hooligan op 26 maart via W.E.R.F. records

 Tekst: Peter Minnebo. Foto: Michael Wolteche.