Interview Emma Bale   Play Out 

 

Emma Bale was nooit meer in haar sas dan nu. Ze heeft haar plaats ingenomen in de schemerzone waar pop, r&b en elektronica in elkaar overvloeien. Emma Bale heeft opnieuw haar stem gevonden, na een korte periode van aftasten, vallen en opstaan.

Vandaag brengt Emma Bale haar langverwachte debuutplaat uit. ‘Retrospect’ mikt op de heupen, maar nodigt evenzeer uit tot introspectie.

Gouden platen, Music Industry Award, miljoenen streams op Spotify en dito views op YouTube. Sinds Emma Bale  in 2014 als 14-jarige werd opgevist uit The Voice Kids, ging het de Belgische zangeres voor de wind. Met ‘Run’, ‘Fortune Cookie’ en ‘Cut Loose’ bracht ze pophits uit op maat van de grootste podia in België en daarbuiten. Het gewicht op haar schouders werd er niet lichter op.

Tussen 2017 en nu heeft Emma Bale aan 120 onuitgebrachte nummers gesleuteld. “Ik voelde niet voor de volle 100 procent wat ik maakte”, blikt ze terug op haar werk tijdens haar wonderjaren. “Ik legde mezelf een enorme druk op. Ik zat daarom niet goed in mijn vel en het schrijven van muziek voelde steeds meer als een verplichting. Wat mij ooit zo gelukkig maakte, maakte mij plots angstig. Ik heb daar veel van wakker gelegen.”

2020 was het jaar van de ommekeer. Terwijl corona verwoestend tekeerging, bracht de pandemie onverwacht rust in het hoofd van Emma Bale. Ze ontmoette producer Pieterjan Coppejans (Eefje De Visser, Sylvie Kreusch) die haar vaste sparringpartner werd. Hij stofte enkele oude demo’s af en stak ze in een nieuwe outfit die Emma Bale beeldig staat, met subtiele glitters op een zwart geheel.

De ontmoeting tussen Coppejans en Bale zorgde voor een kantelpunt. Samen sleutelden ze aan 12 songs. De muziek hielp haar knopen te ontwarren, vragen werden beantwoord en hoofdstukken uit het verleden verwerkt.

Emma Bale is terug. Ze is strijdvaardig als nooit tevoren. Klaar om huiskamers om te toveren tot zweterige clubs. Klaar om opnieuw podia te bestormen en een mensenzee te bespelen. Wat de intussen 21-jarige Emma Bale in het verleden bracht, was slechts de amuse-gueule. Nu is ze klaar voor het echte werk.

Allkinds zocht de goedlachse, mature Emma op in de Play Out site in hartje Antwerpen. Een voorbeschouwing  op Retrospect, dat bij de eerste klanken doet aanvoelen dat het een veelbelovend album wordt.  Enkele weken voor de release, krijgt ‘Time is now’ de nodige airplay, een sterk Emma Bale staaltje van het originele van Moloko. Beiden hebben één gemeenschappelijk punt in de wiskundig muzikale doorsnede: Werchter!

 

RETROSPECT

Je hebt aan soul searching gedaan. De albumtitel ‘Retrospect’, is die gekozen op basis van de rode draad doorheen de songs of op basis van de weg die je afgelegd hebt?

“Het is beiden, de terugblik op mijn verleden en de verzamelnaam van de inhoud van alle songs.”

Het albumcover is wel zeer origineel , welke acrobatie heb je hiervoor moeten doen?

(lacht)  “Deze cover was niet de eerste oorspronkelijke bedoeling. De fotoshoot was gepland met 2 supergetalenteerde Parijse fotografen. (Julia & Vincent)  We hadden een concept met kleuren. Voor elke versie die we zouden uitbrengen van het album, zouden we een andere kleur gebruiken.   Er werden een hele reeks persfoto’s genomen, in brughouding en andere poses.  De bedoeling was om leuke, speelse foto’s te creëren.   Het was een fotoshoot in profiel, maar we vonden de keuze van de coverfoto niet het resultaat hebben dat we voor ogen hadden. We zijn dan gaan bladeren in de overige foto’s en we stuitten op een foto, waarvan we vonden, dit had het moeten zijn.”

Een modieuze creatie…

“Ik ben superblij met deze foto.  Modieus en met een moderne mega-eighties vibe!”

 Het eerste toonaangevende nummer ‘Amsterdam’, je zingt ‘Lost in stories’. Benieuwd naar jou story.

“Ik kom daar vaak, ook om te schrijven.  Ik ben er ooit naartoe gegaan met een vriend.  We gingen kroegentocht doen door Amsterdam, eigenlijk was ik nog veel te jong om te drinken. We zouden een bootje nemen en doen alsof we op een heel andere wereld waren.  Uit de herinnering aan die leuke avond is een nummer ontstaan.  Nu staat dat symbool voor escapisme.  Een moment creëren waarin we allemaal onszelf even kunnen verliezen.  Effe jong en onbezonnen zijn en domme dingen doen. Van de trap vallen…. De song trekt vanaf het begin de aandacht door een coole beat.”

Een aantal tracks wijzen richting liefde en relatie. (Long for, Minds games, Trust Issues, Get Back)

“Ik vind het gewoon makkelijk om te vertrekken vanuit een situatie in de liefde, en daaraan andere situaties toe te voegen, zodat ge een message krijgt, geïnspireerd op allerlei dingen.  ‘Long for’ is een nummer waarbij je breekt door het besef dat iemand niet meer naar u verlangt zoals jij daarnaar verlangt.  Ik zoom liever niet te sterk in op nummers, omdat ik de mensen wat ruimte geef voor interpretatie.  ‘Long for’ kan bijvoorbeeld gaan over iets dat je verloren hebt, een carrière,…. De songs zijn straight forward, ik wil er niet teveel woorden aan vuil maken.  Een relatie en een relatiebreuk hebben mij enorm geïnspireerd, alsook de situatie bij mijn ouders.”

‘Greedy’ is stijlvol, en met ‘Mourning’ zit ik in een loungezetel aan een strandbar met een zalige cocktail.

(lacht)  “Mourning is in wezen een zwaar nummer , maar ik vind het leuk om te spelen met die speelsheid en de vrolijkheid van bepaalde deuntjes, samples.  Mourning is een soort interlude, elevator music. Eén van mijn lievelingsmomentjes op de plaat.”

Is dit eigenlijk niet het perfecte parcours voor jou. Eerst een EP in 2015, dan op zoek gaan en een album uitbrengen dat  the real Emma weerspiegelt?

“Na samengewerkt te hebben met veel mensen, had ik in 2017 ruimte nodig om mezelf te kunnen ontplooien.  Ik stelde vast, wat ik nu aan het doen ben, is niet meer wat ik wil doen.  Maar wat wil ik dan wél doen?  Waarvoor sta ik?  Ik had tijd nodig om mezelf te ontdekken.  Als jong volwassene een antwoord trachten te vinden op mijn vragen.  Dit alles uit zich dan in de muziek.  Als je niet weet wie je eigenlijk bent, kun je moeilijk nummers schrijven waar je achter staat.  De klik met de producer waar ik mee samenwerkte was niet dat.  Als we dingen hadden afgewerkt, was er nooit zoiets inside me dat zei ‘dit is het!’.  Een serieuze zoektocht, maar uiteindelijk beland bij Pieterjan Coppejans.  En toen is de trein vertrokken.”

Pieterjan Coppejans is tevens de producer van Sylvie Kreusch.   Misschien zie ik dit alleen, maar toch wel wat raakpunten.  Stijlicoon, modieus, moves, the sound, de uitstraling.

“Ze is ondertussen een goede vriendin geworden en ze gaf al complimenten over een aantal van mijn nummers, altijd leuk om te horen.”

Hoe beleef je het uiteindelijk inzingen van de songs in de studio?

“Vreselijk moment.  Als ik die nummers schrijf, is dat in een bepaalde mindset.  Ik voel die emotie op dat moment zo intens aan.  Ik zing dat in op dat moment en ik denk bij mezelf ‘dit is het!’.  Dan blijft het eventjes liggen en ga ik met die demo naar de producer.  Vervolgens moet je dit terug trachten neer te zetten, maar dit gaat praktisch niet, het is nooit meer spot on. Ik ben mega-perfectionistisch, het is dan zeer frustrerend voor mij dat het er niet op zit.  Ik moet écht in die mood zijn, en ik ben héél héél streng op mezelf. Ik kan letterlijk beginnen bleiten omdat ik het zo slecht vind.  Geen leuk proces dus, maar eens het er toch op staat, is het leuk.  Dan is het afwerken, goed laten klinken, wat soundjes er bovenop gooien.  Met wat PJ (Pieterjan) -saus erop, komt het goed.  Uiteindelijk ben ik dan zeer blij met hoe alles klinkt.”

Heeft de gitaar hier weerom een grote rol gespeeld bij het schrijven?

“Ik maak graag nummers op gitaar, maar we gebruiken ook veel keys & samples.  Een goede melange, een stapje verder dan hetgeen ik al heb gedaan en zonder de oude Emma te verloochenen.”

Waaruit vertrek je bij het schrijven van een song?

“Altijd vanuit de muziek!  Ik snap niet dat artiesten, zoals Taylor Swift en Dua Lipa, de tekst als vertrekpunt nemen.  Hoe kun je daar nu een ritme in krijgen?  Ik schrijf ook initiëel zinnen op , maar ik zou het nooit rechtstreeks gebruiken in een nummer.  Het lijkt me onmogelijk, probeer maar eens op een tekst die rijmt, muziek te componeren.  Iemand moet iets spelen en als dat mij inspireert, begin ik te zingen en dan begin ik te puzzelen met woorden.  Ik voel het zeer snel aan. Als iemand 3 noten speelt, dan weet ik snel, het zal daarover gaan.  I’ve got to do this.  En dan zijn we vertrokken.”

EMMA & MODE

Vandaag is het fancy Friday! Bedoeling is vandaag Dress up, niet Dress down. (ook als we naar een doe-het-zelf of de bakker gaan). Is het voor jou niet elke dag Fancy Day?

“Voor mij is het fancy lifestyle!  Het zit in mijn persoonlijkheid, ik zie er graag goed uit.  En vandaag is het Chanel hé!” (draait elegant haar hoofd en lacht)

Heb je ooit al een song gemaakt over mode?  Hier enkele hints….Fashion (David Bowie), Up on the catwalk (Simple Minds).

“Daar heb ik eigenlijk nog niet aan gedacht.  Mijn nummers zijn heel autobiografisch en vertrekken vaak vanuit een sterke emotie.  Ik heb nog nooit gevoeld ‘Kleren!!! Daar ga ik nu eens een nummer over schrijven!.”

Omdat de muziek en mode twee werelden zijn die bij u verweven zijn.

“Mega! Dat is hand in hand.  Misschien moet ik er eens een ode aan schrijven.  Ik ga het idee meenemen.”

DE LIVE BUBBLE

In welke concentratie-bubble kom je terecht, als je aan het optreden bent?

“Mijn vrienden zeggen altijd dat ik er super relaxed uitzie.  Het lijkt alsof ik perfect weet wat ik aan het doen ben, terwijl ik in mijn hoofd op automatische piloot sta.  Ik ben niets aan het denken op dat moment, ik ben een beetje aan het kijken, over de hoofden heen. Waar ik mee bezig ben is de moves, nu springen, nu een pirouetje.  Mijn automatische piloot is gewoon de lyrics aan het zingen.  Als ik écht begin na te denken over mijn tekst, dan ga ik de mist in.  Een heel rare situatie, alsof je high on life bent.  Het geeft zo’n enorme kick, alsof je precies in een waas bent.  Ik vergeet vaak wat ik allemaal gedaan of gezegd hebt op het podium.  Een heel leuk gevoel, één van de leukste dingen die er bestaan.”

Je denkt dus niet vooraf, bij dat nummer ga ik die moves doen?

“Momenteel niet, maar ik ga dat wel beginnen inbouwen, een beetje voor mezelf.  Mijn beste vriendin is een danseres, en ik ben erover aan het denken om iemand erbij te nemen.  Het album verdient een beetje meer show.”

LIEFDE VOOR MUZIEK

De groep artiesten was zeer hecht.

“Een mega-toffe groep en ik ben zeer dankbaar voor wat ik allemaal met hen heb mogen beleven.  Iedereen was op zijn gemak.  Zeer uiteenlopende persoonlijkheden, evenals onze muziekstijl.”

Hoe was de eventlocatie La Brugeoise, een uniek mooi verlicht industrieel pand?

“Een gigantisch gebouw.  De klank voor televisie is zeer kwalitatief afgewerkt, een pluim voor de productie.  Maar in de ruimte waren er maar 2 kleine boxen en die hal galmt enorm.  Wij konden vaak de echte sound niet zo goed horen, alsook zoals bepaalde instrumenten. (zoals blazers).”

En dan jouw ijzersterke versie van My Heroics Part 1 van Absynthe Minded met een goed rapport van Bert Ostyn: “ Het ging precies over uzelf”.

“Ik vond het origineel een zeer sterk nummer, en ik was bang om zo’n nummer aan te pakken.  Ik had de positieve review niet verwacht, ik vond het één van mijn minst spectaculaire covers.”

Wat vond je van uwe dag, waarop de collega’s nummers van jou zongen en interpreteerden ?

“Mensen waar je naar opkijkt, beginnen plots een nummer van mij te zingen.  It’s weird.  Het gaat niet over of het goed of slecht is.  Iedereen is zo goed in zijn genre.  Als Willy een nummer covert, misschien zet ik dit thuis niet direct op, maar hij doet wél iedereen de polonaise dansen. Iedereen is zot goe in zijn eigen ding.  ‘All I want’ in een Willy Sommers jasje of Bert die een rockversie maakt van ‘Worth It’. Supercool!  Er worden talenten en verhalen gedeeld met elkaar. Dit alles maakt het programma zo sterk.”

En het Moloko nummer ‘Time is now’, ook jouw ding, toevallig een nummer van je geboortejaar 1999!

“Een nummer dat ik veel opleg thuis en waar ik veel op dans met mijn vrienden.  Die tekst en vibe passen perfect bij mijn verhaal.  Time is now, it’s all happening now!”

 

ALLE INFO

https://emmabale.com

RETROSPECT VERSCHIJNT OP 2 APRIL VIA SONY MUSIC ENTERTAINMENT BELGIË

EMMA BALE PLANT LATER DIT JAAR EEN CLUB TOUR DIE VAN START GAAT IN PARADISO (NL)

 

PARADISO  AMSTERDAM   4/06/21

MOD  HASSELT                    23/10/21

DE ROMA ANTWERPEN     25/10/21

AB CLUB BRUSSEL               28/10/21

HET DEPOT LEUVEN              2/11/21

 Tekst: Peter Minnebo. Foto: Julia Vincent