– Museum of Brands, Packaging and Advertising

 

Niet ver van Notting Hill vinden we in Londen nog een minder bekend museum. Waarschijnlijk is het het museum met de langste naam in de Britse hoofdstad. Letterlijk vertaald: een museum over merknamen, verpakkingen en reclame. Het onderzoekt de geschiedenis van de cultuur van de verbruiker, een verbruiker van de Victoriaanse tijd tot heden.

De basis voor dit museum werd gelegd door Robert Opie. Deze geschiedkundige begon na jaren research en verzamelen een collectie in Gloucester. Hier opende hij het eerste museum in 1984. Na een sluiting van vier jaar in 2001 opende het nieuwe museum in Londen zijn deuren in 2005. Nu vind je er een soort van “grot van Aladin” met meer dan 12.000 stuks.

Het museum is opgevat als een tijdstunnel in chronologische volgorde. Echte nostalgie pur sang!

De tijdstunnel begint in de Victoriaanse tijd en gaat verder per decade. Je traceert veranderingen in sociale smaak, de evolutie in grafisch design en de grote ontwikkelingen in de marketing en reclamewereld. Je vindt er niet alleen alledaagse gebruiksvoorwerpen, posters, weekbladen, modevoorwerpen, speelgoed, maar ook verwijzingen naar reizen en muziek. Je merkt de wijzigingen in de ingesteldheid van vrouwen, wijzigingen van klassengroepen en ontspanning door de periodes heen.

Sommige producten die je in het Victoriaanse gedeelte tegenkomt, zijn nu nog altijd in gebruik. Alleen de verpakking is wat gewijzigd. Ook komen we dikwijls producten tegen die ook voor ons herkenbaar zijn. Denken we maar aan Vim of Macintosh.

In het Victoriaanse gedeelte ook veel speelgoed en de eerste kerstkaarten.

Een gewaande rode draad in de tijdstunnel ook de verschillende koninklijke souvenirs. Elke grote koninklijke gelegenheid tot vieren sinds het Jubilee van Queen Victoria wordt uitgebeeld. Je vindt alle mogelijke souvenirs die toen te koop waren. Van het Jubilee van George V, over de troonsbestijging van de huidige koningin tot haar eerste 25 jaar Jubilee en het huwelijk van Charles en Diana.

Het Edwardian gedeelte (rond 1910) komt vooral in beeld met de geboorte van de prentbriefkaarten, nieuwigheden op gebied van gemotoriseerd vervoer en luchtvaart, de eerste stofzuiger en de melkchocolade.

Periode rond de eerste wereldoorlog, hier de eerste tekenen van psychologie in de reclamewereld door de speciale posters voor oorlogsrekrutering. Ook cinema die zijn intrede deed en de start van de Boys Scout beweging.

De jaren twintig met de radio als uitvinding, speciale haartooi en een grote tentoonstelling over het Britse imperium. Veel in Art Deco Stijl.

De jaren dertig produceren meer en meer elektronische benodigdheden, chocolade wordt belangrijk en de eerste vakantiekampen worden opgericht.

De tweede wereldoorlog, een periode van rantsoenering, met veel aandacht voor het dagelijkse leven. Zeer geslaagde spotprenten van toen over de Duitsers en het inventieve karakter van de Britten om aan eten te komen.

Televisie veranderde het leven in de jaren 50, samen met rock-’n-roll. Men kwam ook in contact met diepvriesvoeding en cornflakes met een laag suikergehalte.

De “swinging sixties” gaven ons MINI (zowel qua rok als qua auto) en je vindt hier heel wat nostalgische platenhoezen.

Inzake verpakking is er op het laatste nog een interessante tentoonstelling met als hoofdsponsor de supermarktketen Tesco. We ontdekken het belang van de verpakking naar vorm, kleur en lettertype. Je vindt hier blikjes, flesjes en kartonnen verpakkingen van veel bekende merken over een periode van bijna 120 jaar. Sommige zijn nauwelijks veranderd. Hier staan ze broederlijk naast elkaar, de oudste eerbiedwaardig als eerste. Herkenbaar alsof ze nog in onze kast staan: van Oxo over Heinz tot Cadbury chocolade.

Dit museum is volgens Londense normen niet duur. De toegang bedraagt 6£50 per persoon. Maandag gesloten en op wandelafstand van Notting Hill ondergrondstation. Misschien iets moeilijker te vinden, daarom het volledige adres: 2 Colville Mews near Londsdale Road Notting Hill London W11 2 AR.