Belevingscentrum in het Steen op komst

 

Op dit ogenblik is het Steen aan de Schelde nog een grote werf. Eind van dit jaar zal het opnieuw deels opengaan met een bezoekerscentrum en onthaalbalie. De cruiseterminal en het belevingscentrum gaan in de eerste helft van 2021 open. Tijdens een werfbezoek gaf Antwerps schepen voor Toerisme Koen Kennis ook een overzicht in cijfers van een geslaagd toeristisch jaar voor de stad.

“Toeristen zijn nog geen van de zeven plagen van Egypte “ begon de schepen. Op dag basis zijn er 8 toeristen per 100 inwoners. Ter vergelijking Brugge scoort opmerkelijk hoger met 300 /100. Ook maar liefst 76 % van de Antwerpenaren ziet de toerist graag komen.

Op basis van mobiele datatellingen komt men aan 13,1 miljoen dagtoeristen en 3,8 miljoen in verblijfstoerisme. Meer dan 60% van de dagtoeristen zijn Belgen. Bij de verblijfstoeristen zijn onze Noorderburen het sterkst vertegenwoordigd ( 36,4 %).

De bezoekersbarometer kent 24 bezienswaardigheden – met de 5 monumentale kerken , de musea en de attracties. Uitschieters waren de Zoo, maar ook het Museum Mayer van den Bergh, dat met de terugkeer van de Dulle Griet zijn bezoekersaantal fors zag stijgen. Een andere toppper was Chocolate Nation. Deze Experience opende pas in het begin van 2019 maar kon terugblikken op 132.500 bezoekers. Enorme troef van dit belevingscentrum is zijn late sluitingsuur.

Succes ook voor de twee infobalies ( Grote Markt en Centraal Station ). Zij zagen zowel een stijging in aantal bezoekers als in omzet door verkoop van toeristische producten.

Het afgelopen cruiseseizoen was ook uitstekend zowel voor zeecruises als riviercruises. De aanloop voor 2020 ziet er gunstig uit.

2020 belooft een goed gevuld toeristisch jaar te worden met enkele belangrijke evenementen met onder meer aan het begin van de zomer de World Choir Games, het grootste zangevenement ter wereld.

We kunnen ook uitkijken naar de heropening van het Steen eind dit jaar. De restauratie aan de burcht is volop bezig. Vanaf het Steenplein is het zicht op de oude burcht niet veel veranderd. De gevel is schoongemaakt en hersteld. De eeuwenoude look is echter bewaard. Zelfs de kleurverandering in het stenenpatroon is gebleven volgens projectleider Raf Jacobs. De gaten waar de gierzwaluwen sinds eeuwen hun nest maken zijn zelfs behouden en men is er zeker van dat na de restauratie, met de rust ook de zwaluwen zullen terugkeren.

Er is ook een nieuwbouw waar ook de nieuwe ingang komt. Deze nieuwbouw ziet er nu nog uit als een massa gegoten beton maar wordt nog vakkundig ingekleed met tegels om een harmonieuze integratie met het bestaande burchtmonument te bekomen. Er komen hier verschillende niveaus met op de eerste verdieping de stadswinkel en de toeristische dienst , die je nu vindt op de Grote Markt. De verdieping eronder is voorbehouden voor mensen die van en naar de cruiseschepen gaan. Het belevingsparcours is geen museum maar een “ Experience “ genre Chocolate Nation of CWGC Experience ( Beaurains – Noord Frankrijk ). Het centrum komt zowel in het Steen als in de nieuwbouw. Het doel is om zowel Antwerpenaren als toeristen kennis te laten maken met de stad. In een centrale ruimte wordt de geschiedenis van het Steen verteld. Dit is gratis en daarna kan men een betalend parcours volgen langs een aantal zalen. Er zal een interactieve beeldbank zijn met de geschiedenis van de stad en mensen uit verschillende wijken stellen hun buurt voor. Diamant, mode en chocolade krijgen natuurlijk ook hun plaats. Over een horecagelegenheid is er nog geen beslissing genomen.

Tekst en foto’s: G; Charrin.