The Historical Dockyard.

Portsmouth is een echte stad aan het water en het havendistrict Gunwharf Quays is het paradepaardje. Bij deze hypermoderne locatie aan het water kan je je hart ophalen als je op zoek bent naar interessante winkels, restaurants en andere uitgaansgelegenheden. Een 90-tal designerwinkels van het Designer Outlet Center vervolledigen het complex. Op wandelafstand kom je in een der grootste attracties op het Britse vasteland: “The Historical Dockyard”. Hier kom je oog in oog met 800 jaar Britse maritieme geschiedenis. Iconische schepen, spectaculaire musea en heroïsche ontmoetingen. Kortom, een wandeling doorheen maritieme confrontaties, van Napoleon tot Hitler via de Spaanse Armada.

DSC_0122

Ruwweg zijn er over de gehele site 11 bezienswaardigheden. Je kan telkens apart betalen, maar als je ze allemaal wil zien is een “all attraction ticket” de betere keuze, je kan met dit ticket trouwens het hele jaar terugkomen en je kan er ook de waterbus mee nemen die je naar de twee attracties aan de overzijde van de haven voert.

  1. M. S. Warrior ligt in het eerste dok naast de ingang. Dit schip uit de Victoriaanse tijd was het eerste met een volledig ijzeren scheepsromp. Het schip kon zowel met stoom als onder zeil varen. Bij de tewaterlating was het het snelste en krachtigste schip in de wereld. H. M. S. Warrior maakte echter geen enkele gevechtsconfrontatie mee en werd in feite ingehaald door de techniek. Na amper 22 jaar in dienst zonder een schot te lossen werd het uit dienst genomen. In 1979 begon een intensief restauratiewerk om het in zijn originele vorm te herstellen. Het contrast met het nabijgelegen schip is fascinerend. H. M. S. Victory, het vlaggenschip van admiraal Nelson, zag actie voor bijna 50 jaar. Het kwam in dienst in 1765 en is vooral bekend voor de slag bij Trafalgar. Hier in 1805 werd Lord Nelson dodelijk gewond op zijn schip en zoals de geschiedenis het leert in een vat rum naar Londen teruggebracht voor de begrafenis. Het schip ligt in een droogdok en beschikt over meer dan 100 kanonnen. Het is prachtig gerestaureerd en je kan je op alle dekken inleven in de wereld van de bemanning. De twee schepen vertellen ieder op hun wijze de invloed van de verschillende tijdperken van hout, staal, zeil en stoom op de vooruitgang van de scheepvaartbouw.

Nog meer tot de verbeelding spreekt de tentoonstelling rond de “Mary Rose”, het vlaggenschip van Henry VIII. Dit schip verging in 1545, voor de ogen van de koning, in de Solent, de zee-engte voor Southsea Castle. Toen men in de jaren ’60 de locatie in het zeezand vond, ontstond het idee om het schip te bergen. Dit proces duurde tot 2005 en het resultaat is een prachtig gebouw van drie verdiepingen en negen galerijen. De restanten van het schip liggen in een speciaal ontworpen ruimte waar met temperatuur en vochtigheidscontrole gewerkt wordt. Alle objecten die uit het water zijn gehaald en te maken hebben met het schip staan tentoongesteld. We hoorden dat het hier over een aantal gaat dat de 20.000 overschrijdt! Door middel van moderne technieken krijg je een beeld van het leven aan boord van de ongeveer 500-koppige bemanning. Het skelet van de scheepshond is zelfs zorgvuldig gereconstrueerd. Je wandelt doorheen de geschiedenis van het schip, de tewaterlating in 1511, het zinken en de vele theorieën errond tot de ontdekking, opgraving en preservatie. Trek zeker twee uur uit voor dit museum.

DSC_0123DSC_0115DSC_0167

In een ander droogdok kom je H. M. S. M 33 tegen. M staat voor Monitor. Dit schip is een overlevende van de Eerste Wereldoorlog en was door zijn geringe afmetingen zeer geschikt voor kustvaart en kustbombardementen. M 33 leverde slag in Gallipoli in 1915 en had een bemanning van 72 waaronder 5 officieren. De boten uit deze serie werden toen in Belfast gebouwd in minder dan 7 weken.

Boathouse 4 en The National Museum of the Royal Navy vertellen op interactieve manier een massa verhalen over bootbouw en het marineleven vroeger en nu. Jutland 1916 opende juist een jaar geleden en vertelt het verhaal van de Slag van Jutland aan de hand van digitale technologie en authentiek beeldmateriaal.

Voor het onderzeebootmuseum en het museum over de vuurkracht van marineschepen (Explosion) kan je de waterbus nemen naar Gosport. Volgend jaar wordt er nog een attractie bijgevoegd met de opening van het nieuwe Royal Marines Museum. Op veel plaatsen vind je eetgelenheden en bijna elke attractie heeft een souvenirwinkel. Wat velen zullen voorbijlopen is The Porter’s Garden, juist naast de ingang. Deze kleine tuin gaat terug naar de 18de eeuw, was het domein van de portier die alles wat binnen- en buitenging nauwgezet volgde, en is gerestaureerd in 2001.

Portsmouth is nog altijd een echte zeemachtbasis en vanaf enkele uitzichtpunten in de Dockyard heb je soms zicht op enkele schepen van de Britse Marine.

Daar de Dockyards pas opengaan om 10.00 uur is het quasi onmogelijk om alles op een dag te doen, maar terugkomen is altijd mogelijk.

Alle info: www.historicdockyard.co.uk

 

DSC_0127DSC_0132DSC_0157