Lees de FAKKELGAZET!

 

 

Traditiegetrouw stelt het Fakkeltheater eind mei altijd zijn volgend seizoen voor. Op 31 mei verzamelden een massa theatermakers en acteurs in de Hoogstraat om samen met directeur Sam Verhoeven het 68e seizoen voor te stellen. Sam is aan zijn 15e seizoen als directeur bezig en gaf de hint dat hij graag binnen afzienbare tijd de “ fakkel” wil overdragen. Het bestuur is trouwens actief op zoek naar gemotiveerde mensen met nieuwe ideeën. Bijna 25 verschillende gezelschappen maken gebruik van de drie Fakkelzalen en volgend seizoen spreken we van 64 producties met bijna 600 voorstellingen. Gigantische cijfers voor cultuur voor iedereen met theater, komedie, musical, jeugdproducties of eenakters.

Ruwweg zijn er eigen voorstellingen, coproducties en gastproducties. We gaan ze echt niet allemaal voorstellen, de Fakkelgazet bevat liefst 48 pagina’s en is te verkrijgen aan het loket in de Hoogstraat. Verder ook alle info op    www.fakkeltheater.be

De eigen producties doen hernemingen van het succesvolle Hotel Vocal, dat reeds in zijn 19e seizoen zit met nog steeds Daisy Thys en Sam Verhoeven. Ook Chansons Charmantes en Bellissama staan weer op het programma. Nieuw zijn de café-chantans voor de jongsten onder de naam Kleuterlissama.

Bij de coproducties en samenwerking kijken we uit naar de monologen van Rikkert van Dijck en van Jean Bosco Safari. Nieuw is Passie Maandag in het theatercafé waar interessante gasten worden   geïnterviewd met muzikale ondersteuning. Herman Brusselmans en Delphine Lecompte staan reeds op de lijst.

Vele trouwe partners bij de gastproducties met ook vele topartiesten. Thuisfans worden zeker verwend!

Het Achterland bijt in feite de spits af met Minerva veur Altijd. En Jeroen Maes keert nog eens terug met Het Prethuis en de komedie de Padelburen met niemand minder dan Wim Stevens, Tine Priem en Martine De Jager.

Loge10 heeft drie producties met De vrouw in het zwart dat reeds 30 jaar speelt in de Londense West-End. Gaslicht neemt je mee naar het Victoriaanse Londen en om in de Britse triller  geest van Loge10 te blijven is er ook nog Lady Agatha over het leven van de misdaadauteur  met Lynn Van den Broeck.

En natuurlijk is er ook een van de gevestigde toppers voor de Kersttijd; de kerstkomedie van de Sven de Ridder Company met de naam Secret Santa.

Luc Caals geeft ook nog voor het 9e jaar zijn Nieuwjaarsdrink van ’t stad en hier zien we ook Martine de Jager terug.

Een theater zonder enige vorm van subsidie maar met een dankbaar publiek in het hartje van Antwerpen.

En met Martine hadden we nog een gesprekje:

Je bent Nederlandse, hoe ben je in Vlaanderen verzeilt?

-In 2015 ben ik voor het eerst gaan werken in België. Via de hondenkapster hoorde ik dat er audities waren voor de musical Wickie de Viking. Ik werd er voor geselecteerd en ben daar echt met mijn neus in de boter gevallen door het aantal mensen dat ik er leerde kennen. Zo is de bal aan het rollen gegaan. Nu speel ik exclusief in Vlaanderen. Alleen vlak voor corona heb ik in Nederland nog meegespeeld in de musical Kinky Boots. Ik doe in Nederland nog wel tv werk, optreden in series bv. Theater is echter alleen Vlaanderen.

 Je bent afkomstig van Dordrecht?

– Dat klopt. Ik ben er geboren en getogen. Mijn beide ouders zijn echter overleden en nu woon ik in de buurt van Breda.  Het is heel goed aan te rijden. Dordrecht is de oudste stad van Nederland en een van de mooiste. Ik kom er graag terug, nu iets te weinig vind ik.

Recent ben je ook begonnen in Samson.

-Ja heb nu een vast personage bij Samson en Marie, Florentine de bakkerin. Vast leuk dat je al die kinderen Florentine hoort roepen. Zeker een feest.

 

Je hebt een geweldige stem. Wat verkies je komedie of musical

-Eerlijk gezegd in de loop van de tijd is mijn liefde voor komedie gegroeid. Mensen laten lachen is zo mooi en zo magisch. De emotionele verbinding is iets moois. De magie tussen de actrice en het publiek. Wordt er zelf heel gelukkig door. Zingen doe ik echter ook graag ,zeker in een musical.

Ik las ergens een citaat: “ Ik ben de ambassadrice van de dikke dames en gewicht is slechts een getal”. Ooit was er een musical over XXL dacht ik waar jij het persmoment in een kledingswinkel mee deed? Klopt dit?

-Ja dat klopt. Was een heel mooie productie met de naam Volmaakt en de kledingswinkel was in Haacht. Ik speelde er de hoofdrol. In een musical is het type vrouw als ik niet vanzelfsprekend maar het is niet onhaalbaar. Ik wil de inspiratie zijn voor jonge meiden die in dit vak willen stappen. Romige vrouwen of met een maatje meer zijn zeker niet beperkt in bewegingsvrijheid. Ze kunnen ook performen. Soort van ambassadrice en eerlijk gezegd: Mijn karakter past niet in een klein lichaam.

Waar we je ook veel zien is bij jet EWT theater.

-Dit is begonnen in 2016. Frank De Kaey zat in de zaal bij Volmaakt en kende mij niet. Hij heeft ervan gebruik gemaakt om me te vragen voor Wachten op Gateaux. EWT heeft een heel speciale plek bij mij. Het is een warme thuis. Het is zo gezellig, door de kleine zaal zit het publiek zo dicht bij jou en het is zo grappig om de eerste 10 minuten te horen vanop de eerste rij” dad is en Hollandse”. Dan moet ik me even bewijzen. Geeft me wel een extra drive. Het is een warm nest.

Nondedju wordt terug hernomen?

  • Dit had zoveel succes dat de vraag naar extra vertoningen echt hoog was. De vertoningen waren als zoete broodjes uitverkocht. Het was een reuze uitdaging als Moeder overste te spelen. Ik de seieuze en Daisy Thys als de gekke non. Ik zat wat in een andere positie . Ik als aangeefster en Daisy om de voorzet binnen te koppen. Een leuke uitdaging en een leuke rol om te spelen.

Toch zat er humor bij Ma Mére in he: de catch frase van jou : A-C- Tion zal voor eeuwig blijven hoor.

Tekst en foto’s: Gust charrin.