Interview  Hi Hawaii over debuutalbum The List                                        

2 muzikale Bourgondiërs serveren popsongs met grenzeloze uitbarstingen. Hi Hawaii’s Jens Bouttery & Lennart Heyndels brengen een hommage aan het alledaagse door middel van zelfspot, eerlijkheid en grandioze huishoud-dramatiek. Beide multi-instrumentalisten hebben een rijke achtergrond in jazz-, theater- en filmmuziek. Deze elementen gooien ze dan ook graag in de poel van Hi Hawaii.

Voor hun debuutalbum “The List”, hebben ze hun klank uitgebreid met koperblazers, fluiten en strijkers die inmengen met de modular synths die ze vrolijk tweaken. Het resultaat is een ongebreidelde persoonlijke trip met het aura van een flipperkast die je misschien aan het dansen, lachen en huilen maakt tegelijkertijd.

Saturday, de eerste single van dit debuut, boort het simpele idee aan van het doorbreken van een sleur. Niet veel woorden worden hieraan vuil gemaakt. Een simpele mantra kan volstaan. 1, 2, 3, 4, 5, 6, Saturday. Bruxelles, de tweede single van hun debuut, is een associatieve wandeling door de straten van Brussel. Het is lijst van objecten, ideeën, gedachten en zegswijzen die de Europese hoofdstad in zich heeft en die het ambigue en enigmatische gevoel beschrijven waarop men kan stuiten wanneer je in deze stad woont. Al bij al, een gevoel met een grote liefde voor de stad.

Tijdens het interview  wordt het al snel duidelijk, deze experimentele Hi Hawaii Beach Boys staan te popelen om met hun surfplank internationale wateren op te gaan om overal hun paradepaardje The List live te gaan spelen. Ze hebben er vooral véél goesting in. En van zo’n artiesten kunnen we alleen maar genieten.

Vanwaar de albumtitel  ‘The List’?

Jens: “Een aantal nummers zijn een lijst woorden, begrippen of spreuken.  Het is niet zo dat het bedacht is als een conceptplaat.  Toen ik die songteksten schreef, merkte ik dat een associatieve lijst wel werkt.  De lijst maakt uiteindelijk uit wat het gevoel van die song wordt.  Als kijker en luisteraar voel je daar misschien iets bij en associeer je dingen in je hoofd.  Zo ontstond het idee van The List.”

Jullie worden beschreven als muzikale Bourgondiërs.  Hoe zijn jullie tot deze stijl gegroeid?

Lennart: “ We zijn met veel verschillende dingen bezig en we laten toe dat al die verschillende dingen een rol spelen in onze muziek.  We komen uit de jazz-scene en dingen die gebeuren par hasard zijn voor ons heel belangrijk.  Daarnaast ook de liefde voor popmuziek en de elektronica.  We smijten er eigenlijk alles in wat we leuk vinden.  Het is gelijkaardig zoals met de tekst, associatief, het moet goed voelen .”

Het is eraan te horen, de luisteraar tuimelt van de ene verrassing in de andere.

Welk lot of toevalligheid bracht jullie samen en vanwaar de groepsnaam?  

Lennart: “We zijn begonnen als ritme-sectie, we hebben samen in verschillende jazz-formaties gespeeld.  “

Jens: “ We hadden een jazz band, Winchovski  Quartet.  Onze eerste vaste samenkomst als muzikanten.  Lennart op contrabas, en ik speelde drums.  Ondertussen kwamen ook andere bands langs, waar we samen in begonnen te spelen.  Ik had nog wat songs liggen en we hadden allebei een liefde voor popsongs.  De simpliciteit ervan, maar ook de mogelijkheid om daar van alles mee te doen.  Daar hebben we mekaar ook echt in gevonden.  We kunnen samen popsongs brengen, maar het format waarin je die brengt, hoeft niet vast te liggen.  We zijn nog steeds die jazzmuzikanten die vinden dat alles mogelijk moet zijn op elk moment.  Een popnummer hoeft voor ons niet altijd hetzelfde te klinken.  Zo zijn we samen beginnen spelen als Geroezemoes, onze voormalige bandnaam”

Een rasechte Vlaamse groepsnaam.

Jens: “We merkten dat die naam op internationaal vlak geen kans zou maken.  Ook in het Franstalige deel van het land, was het bijna niet uit te spreken.  Nu klinken we iets internationaler.”

Allemaal nieuwe nummers of ook oude songs in een nieuw jasje?

Jens: “ ‘Il Pleut ‘ bestond al, dit nummer heb ik ooit nog met een andere band opgenomen.“

Hebben jullie in Trix Antwerpen vertoefd voor dit album?

Lennart: “ We gingen er regelmatig repeteren en we hebben er de liveclip van ‘Blame’ opgenomen.”

Was het voor jullie snel duidelijk welke nummers in aanmerking zouden komen als single?

Jens: “We vonden het de meest catchy en radiovriendelijke nummers. ‘Solutions’ heeft een radio-edit gekregen en wordt tevens gepitcht als single “

Lennart: “Er zijn een aantal nummers op de plaat die gewoon qua arrangement volle bak uit de hand lopen en daar zijn de radiomensen iets minder happig op. Een single moet de vibe van het album wel weergeven.”

Jullie gelaatsuitdrukking spreekt op dit moment boekdelen, jullie hebben je goed geamuseerd met dit album!

(Jens en Lennart laten fier hun vinylplaat en cd voor de camera zien, vers van de pers)

Jens: “We zijn sowieso in een goede stemming vandaag!”

De nummers zijn Engels- en Franstalig, talen waarin jullie het meest tot uiting kunnen brengen?

Jens: “ Eigenlijk missen we nog Nederlands hé. (lacht)  Die versies zijn er intuïtief uitgekomen.  We hebben ooit nog een nummer in het West-Vlaams gespeeld, maar dat heeft de plaat niet gehaald.”

Door die beide talen, kunnen jullie ook eens over de grenzen kijken.

‘Blame’ etaleert “Good luck with your career!” en dit horen we nog eens terug in het laatste nummer.

Jens: “Als luisteraar mag je dat interpreteren op jouw manier.  Als er wrijving is geweest op één of andere manier. In mijn geval ging dat over een relatie, maar dat hoeft zeker niet het absolute verhaal te zijn.  ‘Good luck with your career’ kan heel veel betekenen.  Ik hoop dat dat op uw eigen manier kan binnenkomen.”

Lennart: “ In onze samenleving is de carrière dikwijls een belangrijk iets.  Mensen focussen daar fel op.  Met ‘Good luck with your career’ wil men dikwijls duidelijk maken, doe maar!  Veel geluk ermee, maar wij doen toch lekker ons ding!”

Bruxelles, een ode aan de stad en er worden een aantal dingen benoemd…zoals jarretels.

Jens: “ Je kan het beschouwen als een wandeling doorheen de stad.  Een weergave van wat Brussel is op dit moment.  Het kan best persoonlijk zijn maar ik hoor al reacties van mensen, dit is écht wel Brussel.  We hoefden alleen maar een aantal woorden in een lijst te plaatsen en dan zijn mensen blijkbaar al helemaal ‘in’ Brussel.  Het is een liefdesgedicht aan Brussel.”

Lennart: “Met die associatieve teksten, proberen we een universeel gevoel uit te drukken. Die lijst van woorden kan veel gevoelens doen oproepen zonder dat we moeten zeggen ‘we zien Brussel héél graag’.”

De clipopname van ‘Saturday’ was één en al plezier en avontuur voor jullie.

Jens: “ Het is opgenomen in een theater in Tilburg.  Een zeer technische onderneming, omdat we onszelf moesten doen vliegen.   En daarbij moest ook de cameraman vliegen om dat perspectief te schieten.  Best grappig omdat we het budget niet hadden voor een fancy kraan.  De cameraman moest dan nog eens 6 meter hoger hangen dan ons, met een dure camera en lenzen.“

Lennart:” We hebben ons toch gedurende 2 dagen voorbereid.  Het aantal takes hebben we beperkt gehouden. Het laatste deel is in slow motion, dus het is 3 keer zo snel opgenomen. “

Jens:” En er volgt nog een making of.”

Bij ‘Interlude’ nemen de strijkers het voortouw gedurende een ruime minuut.

Jens: “ We kenden al een rustpunt op het album en met ‘Interlude’ kunnen we u met de lift terug naar boven brengen.  Live zijn we zeer energiek, maar op een plaat kan je niet continu volle bak gaan.  We hebben het op een bepaalde manier opgebouwd en ‘Interlude’ geeft u weer dat duwke omhoog.”

‘The List’, het roept een nostalgisch schoolsfeertje op.  De leraar zegt een woord en de kinderen herhalen.

Jens: “Via een theater deden we een oproep naar kinderstemmen om woorden te roepen.  Ik heb een aantal woorden met hen opgenomen.  Zeer grappig.  Eigenlijk zijn die kids superuitbundig tot het moment dat je op de recordknop duwt.  Plots worden die braaf en keurig en moest ik terug mijn best doen om die weer los te krijgen.”

‘Solutions’ is speels, jullie  spelen met de woorden … SSSSSS solutions   CCCCC confusions en het heeft een hoge Talking Heads factor.

Jens: “ Overal vind je wel de humor. Maar het is nooit humor om de humor. In alles wat we bezingen ‘If only we could’, zit er een menselijke wens onder of struggle in het menselijk leven. Een leven , waarbij je constant een doel stelt van ‘het was toch bijzonder leuk geweest als dat nu zo was’. Moesten we dit nu zo kunnen doen. Eigenlijk ben je daar constant mee bezig.  Dat merk ik alleszins bij mezelf.  Je bent eigenlijk altijd een droom aan het realiseren.  Daar gaat het nummer over, de oplossing zit in de droom die je bedenkt.”

Moeten we ‘Swedish theory of love’ linken aan de gelijknamige film documentaire anno 2015? In de documentaire kan iedereen zijn leven inrichten zoals hij of zij wil.

Lennart: “Absoluut.  We waren aan die song aan het werken, we zaten wat vast en we wisten niet hoe die strofes verder moesten evolueren.  De avond van die repetitie hebben we die documentaire gezien en die woorden die wij aan het zingen waren, pasten onmiddellijk in dat verhaal.  We hebben dat verder uitgewerkt en zo is het refrein ontstaan ‘Swedish theory of love’.  We bleven het herhalen en plots kreeg het een grote betekenis.  Dat is het magische van het creëren, als ge aan iets begint, weet je nooit waar je gaat eindigen.  Door toevalligheden, zoals die documentaire, komt er een verhaal tevoorschijn. Je hebt er niet veel controle over, je laat het gewoon gebeuren.”

De zin ‘Good luck with your career’ duikt terug op in het laatste nummer.

Jens: “ In een klassieke en futuristische versie.  Behalve de stem, zit er geen andere elektronica in.”

Lennart: “ Een strijkersarrangement samen met die stem.  Het is zo over de gehele plaat dat we die ontmoeting zoeken tussen de elektronica en de akoestische instrumenten, en die in elkaar laten overgaan.”

Hebben jullie al plannen live?

Jens: “Op 14 april een livestream in de AB. We staan er met een uitgebreide band om de plaat te presenteren. Het wordt mooi, we hebben net 3 dagen gewerkt in de AB, het wordt een concert met véél power. De opname komt op Podium19 terecht vanaf 22 april. (online platform)

 

 14 april livestream in de AB

22 april komt deze op Podium19

 

 Tekst: Peter Minnebo. Foto: Alexander Popelier.