Interview Suzan & Freek over nieuw album ‘Dromen in Kleur’. We zijn wie we zijn! release 29 oktober
Vandaag komt het tweede album “Dromen In Kleur” van Suzan & Freek uit. Op het album staan de hitsingles “Weg Van Jou”, “Goud”, “Onderweg Naar Later” en “De Overkant” bekroond met een Buma Award. “Dromen In Kleur” is de opvolger van “Gedeeld Door Ons”, het platina debuutalbum van Suzan & Freek uit 2019 dat verleden jaar werd bekroond met een Edison in de categorie Nederlandstalig.
Allkinds had enkele weken voor de release afspraak met de sympathieke Suzan & Freek in het Antwerpse. Ze straalden van enthousiasme met een grote glimlach en vertellen graag over het ontstaan van de nieuwe pareltjes op het album.
Jullie zijn afkomstig van de Achterhoek in Gelderland, al op verkenning geweest hier in Vlaanderen?
Freek: “Onlangs nog een weekendje in Antwerpen Zuid doorgebracht. Afgelopen zomer in Oostende en Blankenberge geweest.”
Suzan: “We komen graag naar België!”
Freek: ”Vroeger reden we niet veel richting België, vanuit Achterhoek was het al zo’n 3 uur rijden.”
Jullie brachten vroeger mooie Engelstalige nummers zoals ‘Hips don’t lie’ op RTL Late Night (2017), wanneer viel dan die beslissing om het in het Nederlands verder te gaan?
Suzan: “Het grappige is dat we eerst covers speelden en dat we dan besloten om zelf nummers te gaan maken. We zijn instinctief in het Engels aan de slag gegaan. Toen we dat wilden uitwerken, merkten we dat we daarop vastliepen. Nederlands paste beter bij ons, wat je voelt weergeven in je eigen taal.”
Het lijkt soms wel dat jullie de hits uit jullie mouw schudden maar er zijn wellicht momenten dat jullie vastrijden met het schrijven.
Freek: “Jazeker, ons nieuwe album is toch weer een proces van bijna 2 jaar. Sessies leverden soms iets op maar soms was het ook bestemd voor de prullenbak. Het is een proces van véél doen.”
Suzan: ”We zitten gelukkig nog lang niet op het punt van ‘ik heb alles al eens gemaakt’.”
Freek: “Of zoals Ed Sheeran in een documentaire zei: ‘Het is als een kraantje dat je open zet en waar eerst wat roestig water uitkomt vooraleer het helder wordt. Het roestig water moet er wel eerst uit, noem het de liedjes die misschien niks worden, voordat het heldere water komt. Je moet er gewoon heel veel arbeid in stoppen.“
Suzan: ”Soms heb je van die dagen dat je iets maakt dat niet mooi is en waar je niet blij mee bent, maar dan heb je wel die ene zin die je gebruikt de volgende dag en waar je wel mee verder gaat.
De debuutsingle ‘Als het avond is’ was een onmiddellijk een groot succes (nr 1 in de Nederlandse Top 40). Hoe kwam dit bij jullie binnen?
Freek: “Heel bijzonder. Wij waren al blij dat het op de radio gedraaid werd, dat was al een overwinning. We vierden elke week het succes. Waauwww, het nummer staat al op 30 in de Top 40! ‘Als het avond is’ heeft er wel even over gedaan om op nummer 1 te komen. We hebben het hele proces kunnen meemaken.“
Suzan: “We hebben er heel erg van genoten. Ik denk dat we nooit méér van iets in de muziek kunnen gaan genieten als bij het eerste succes. Dat was hééél bijzonder! We hadden beiden een gewone baan, we zagen het helemaal niet aankomen.”
Moet je in het leven ook wat geluk hebben om dit succes te hebben? Bij jullie klopt het totaalplaatje: zang, muziek, tekst en uitstraling.
Freek: “Bij ons is het meer van ‘we zijn wie we zijn’. We zijn als artiest niet anders dan als persoon. De mensen zien gewoon wie wij zijn.”
Suzan: “Er is geen perfectie in iets. Je doet gewoon wat je leuk vindt. Je maakt muziek die je leuk vindt. We hebben niet van tevoren een plan bedacht van ‘zo moeten we zijn’. Bij ons is het zo overkomen dat het zo groot werd.”
In 2019 kwam het debuutalbum ‘Gedeeld Door Ons’ uit. Buiten de gekende hits, welke nummers zijn jullie persoonlijke favoriet?
Freek: “ ‘Spiegelbeeld’ is wel een favoriete van ons. Vroeger speelden we veel op bruiloften, vooral covers. Toen dachten we, kunnen we zelf een liedje schrijven die dat moment vangt? Vele mensen gebruiken het nummer nu op hun trouwceremonie.”
Suzan: ”Mag ik daar even stil bij staan” is een type liedje zoals ‘Als het avond is’, vandaar dat we dat niet als single wilden uitbrengen. Het nummer is wel heel leuk om live te spelen.”
Vanwaar de albumtitel ‘Dromen in kleur’?
Freek: “De titel is Multi inzetbaar. We hadden nooit verwacht dat het eerste succes ons zou overkomen. Daar hadden we vroeger alleen maar van kunnen dromen. Het voelt ook aan als een afsluiten van de corona fase, waar een grijs deken omheen zat. Nu kijken we weer in kleur, het gaat allemaal weer gebeuren.”
Suzan: “Je bent ook anders gaan kijken naar dingen. Bij optredens heb ik meestal last van wat spanning. Misschien wel een vrouw ding, maar Freek gaat er al heel luchtig over. Het vormt een goede balans met z’n tweeën. Optredens vind ik nog steeds spannend, maar ik kan er veel meer van genieten. Ik denk van ‘misschien mogen we dadelijk niet meer’, dus laten we maar genieten!”
Blauw, groen en witte kleuren op de cover, jullie favoriete kleuren?
Suzan: ”We zijn met z’n tweeën en we vonden het leuk om als 2 poppetjes afgebeeld te worden. De look is heel clean en duidelijk en dat past ook wel bij onze muziek.”
De gelijknamige single ‘Dromen in kleuren’ gaat over de schoonheid van licht en mist. En het wordt nog mooier als je het met iemand kan beleven. (“voel je het licht, proef je de mist?”)
Suzan: “ Doordat je verliefd wordt, ga je dingen anders ervaren. Mist kan je natuurlijk niet proeven. Je ziet dingen die niet kunnen, maar je voelt het nu wel. Eigenlijk is het onwerkelijk, maar je hebt het gevoel dat je dingen heel anders beleeft.”
Freek: ”De straat waar je al zovele malen doorliep, ervaar je nu als zeer mooi omwille van die verliefdheid.”
De lyrics “voel je het licht, proef je de mist?” zijn zo simpel maar komen zo direct binnen. Hoe doen jullie het toch!?
Freek: “Het liedje ‘Dromen in kleuren’ is geschreven samen met John Ewbank, de vaste schrijver van Marco Borsato. We vonden het heel leuk om met hem een schrijfsessie te doen. “
Suzan: ”Je merkt dat met iemand extra bij ons vast team (Léon Palmen en Arno Krabman), je weer nieuwe energie en een nieuwe invalshoek krijgt.”
Hoe werken jullie de ideeën uit? Autobiografisch of gebeurtenissen die je opvangt in de maatschappij ?
Freek: “Het is een combinatie. ‘Tussen jou en mij’ bijvoorbeeld. We stellen ons de vraag hoe alles zou gelopen zijn. Nu zijn we sinds de middelbare school bij elkaar, zijn gaan studeren maar we zijn altijd wel met elkaar gebleven. Maar wat als we na de middelbare school uit elkaar waren gegaan en misschien nu pas elkaar weer tegen zouden komen? Een aantal liedjes hebben we vanuit onszelf geschreven.“
Suzan: “Soms begin je te kletsen over een onderwerp in de studio, over iets kleins dat je hebt meegemaakt en dat vergroten we dan uit. Het is een soort psychologische sessie.“
Freek: “ ‘Goud’ is een break-up song, maar wij zijn helemaal niet elkaar hoor! Suzan haar moeder vond het in het begin geen leuk liedje. Ze zei: ‘Ik krijg er gewoon een heel naar gevoel bij, want het gaat gewoon goed tussen jullie’. Het is dus niet altijd autobiografisch.”
Ook bijzonder in ‘Goud’ is dat jullie iets creëren dat blijft hangen, neem het in de hoogte zingen van ‘denk je dat het makkelijk is’.
Freek: “ Bij ‘Als het avond is’ hebben we dat ook toegepast met de zin ‘Zeg me dat het goed komt, geef me stukjes toekomst’.
Suzan: “Als ik een refrein begin, dan wil ik aan het einde het nog één keer écht het voelen. Ik heb dan het gevoel dat er nog een stapje bij op moet en dan kies ik voor effe iets hoger. Je creëert dan een emotionele kreet. In ‘Rollin in the Deep’ van Adèle zit dat ook. Ik vind het zo sterk, het voelt aan alsof het rechtstreeks je hart binnenkomt.”
In ‘Goud’ wordt een open en geen gemakkelijke vraag gesteld. ‘Wat als ik jou nooit vergeten kan?’
Freek: “Precies, en gelukkig slaat dat niet op ons! We hebben wel veel reacties gekregen, want ik heb de indruk dat er tijdens corona veel relaties stuk gegaan zijn.’
Suzan:” Ze kregen of een baby of ze gingen uit elkaar, the big boom! (lacht) Vele mensen hebben dit liedje als break up song gekozen.”
‘Lichtje branden’ neigt wat donker, maar houdt de hoop erin.
Suzan: “ Mijn moeder stak altijd een kaarsje aan als ik een tentamen had of naar de dokter moest voor iets. Niet uit gelovig standpunt maar eerder symbolisch. Ze doet het nog steeds en ik vind het een heel mooi iets. Het was de inspiratie voor dit liedje in combinatie met het verlies van iemand. De sterren zijn ook lichtjes maar je kan ook nog een lampje aanlaten thuis als iemand nog terug moet komen na een avond. Een lichtje branden is iets heel hoopvol en vriendelijk.”
De piano doet hier zijn werk.
Suzan: “ Dit nummer doen we alleen met z’n tweeën op het podium, intieme sfeer met piano.”
Freek: “We hadden eerst een arrangement voor ogen met strijkers en veel bombarie. Uiteindelijk zijn we er van teruggekomen, dit moest bij ons 2 blijven.”
In ‘Onderweg Naar Later’ zingen jullie “Soms vertelt de stilte het meest”. Ook bij jullie het geval?
Suzan: “Soms kunnen we in de auto een uur niets tegen elkaar zeggen en dan denk ik ‘heerlijke autorit!’ Soms is het zo lekker om even stil te zijn.”
Freek: “We hebben aan één blik genoeg.”
‘Tenminste geleefd’ brengt me terug naar een recente uitspraak van Rick De Leeuw in het programma De Columbus op VRT: ‘Als je deze gehuurde toerbus inlevert zonder schrammen, zal de eigenaar zeggen: tof! Maar dan heb je eigenlijk niets meegemaakt….Dus misschien beter een bluts in de carrosserie.’
Freek: “Exact wat we willen weergeven. Het is jammer om spijt te hebben over iets dat je niet hebt gedaan. Je kan beter spijt hebben van iets dat je wel hebt gedaan.”
Suzan: “Het zit veel meer in Freek dan in mij. Door Freek wordt ik aangestoken om wel dingen te doen, anders had ik ook nooit op een podium gestaan. Dat durfde ik in eerste instantie helemaal niet. Angst mag geen raadgever worden van je leven want dan beleef je helemaal niks. We hebben het proberen weer te geven met een vleugje humor.”
Suzan, hoe ervaart u het nu een podium op te gaan met een groot publiek?
Suzan: “We spelen nu met een groep en daardoor ben je onderdeel van de act en dat geeft een heel vertrouwd gevoel, waardoor ik veel meer ontspannen op een podium ben gaan staan.
Mensen zullen ongetwijfeld veel steun en herkenning vinden in ‘Buiten’, over dingen een plaats weten te geven.
Suzan: “Iemand zit nog in je hoofd. Je mist iemand toch nog meer dan dat je had gedacht.”
Freek: “ De vader van een goede vriendin van Suzan is overleden maar die is toch nog aanwezig in heel veel dingen. De activiteiten die ze deed, deed ze altijd met haar vader. Nu is hij er niet meer, maar hij is nog wel ergens, nog verweven in haar leven. En dat beschrijven we.: ’Soms zit ik nietsvermoedend in de trein en vraag me af wat ik je zeggen zou’.”
En begeleid door een opzwepend gitaargeluid.
Freek: “ Een Dire Straits gevoel in de solo, een live favoriet.”
In ‘Allermeest’ komt waarheid aan bod. ‘Niet in kranten maar wel in iemand te lezen’
Suzan: “Over twijfel, dat je heel veel dingen niet zeker weet en sommige dingen wel. Dat weet ik zeker en de rest vind ik allemaal zeer twijfelachtig.“
Freek: “Je kan over alles twijfelen maar over de liefde voor iemand misschien helemaal niet.”
Suzan: “Kranten lees ik niet meer, elke dag zo’n slecht nieuws! “
Bij Frontview Magazine zitten jullie dan goed, met positief media –en muzieknieuws!
Suzan: “Dat is leuk om te lezen toch!”
Freek: ”Ook met corona in de talkshows waren we helemaal klaar mee, dus ook wel een inspiratie voor ‘Allermeest’.”
Hoe is rapper en zanger Snelle verzeild geraakt op jullie album in het nummer ‘De Overkant’?
Freek: “We komen uit dezelfde buurt. We braken zowat in dezelfde periode door, wij met ‘Als het avond is’ en hij met ‘Reünie’. We speelden samen op het evenement De Vrienden van Amstel Live in de Ahoy, 14 avonden op een rij. Je woont dan eigenlijk 2 weken met elkaar samen in een hotel in Rotterdam, daar heb ik samen met Lars Fifa gespeeld. De vriendschap is daar ontstaan en we maakten het plan om samen de studio in te gaan.”
Suzan:” We zochten naar iets gemeenschappelijk, want een liefdesliedje met die 2 mannen zingen vond ik maar niks! We komen van dezelfde plek, waar we veel liefde voor hebben, en daar was nog niet veel over gezegd, vandaar de keuze.”
Freek: “We werken alle drie in het westen van Nederland en we komen uit het oosten en daar zit een cultuuromslag omheen. Dat hebben we verwerkt in ‘De Overkant’. Vele mensen zien het als een anthem van het dorp en daar zijn we trots op.”
Suzan:” In de clip vind je onze basisschool terug, het ouderlijk huis,….Leuk om te doen en we leerden elkaar veel beter kennen.”
‘Niet meer van mij’ ook autobiografisch?
Suzan: “We zijn heel snel doorgebroken in korte tijd, en je hebt heel even het gevoel dat je de grip op jezelf verliest. Ik ben niet van hun en maar ook niet echt meer van mij.”
Freek: “We kwamen uit het niets en nu kent iedereen ons. Tijdens de lockdown groeide onze bekendheid nog verder door de deelname aan Beste Zangers.”
Veel mensen zitten met vragen en doen aan zelfkritiek na een relatie, of hoe blind ze wel geweest zijn. . Daar hebben jullie het ook over in ‘Blind misschien’.
Freek: “Suzan wou het nummer eerst niet op het album, ze wil altijd graag dat er wat hoop in een liedje zit.”
Suzan: “ ‘Blind’ is écht drama, iemand zit helemaal in de shit! Daar houdt Freek dan wat meer van.”
Freek: ”Zwelgen in ellende kan ook mooi zijn. Muzikaal vond ik het ook een leuk uitstapje.”
In België hebben we een gelijkaardig succes duo, The Starlings.
Freek: “Vorig jaar hebben we hen ontmoet bij Qmusic.”
Suzan: ”Het was heel leuk om met artiesten te praten die hetzelfde ervaren als wij. Ze zijn ook als koppel bekend geworden.”
Freek: “We hebben het seizoen van Liefde voor Muziek teruggekeken waaraan zij deelnamen.”
Jullie worden binnenkort ook verwacht voor nieuwe opnames van Liefde voor Muziek.
Freek: “We hebben er mega zin in! We zijn zelf fan van het programma en we zijn volop aan het repeteren met de band.”
Er is een groeiend wervelend succes door het mixen van Vlaamse en Nederlands artiesten
(Metejoor met Emma Heesters en Babet, Jack Reese & OT, Regi & Jack Reese,…)
Suzan: “Ik doe graag mijn eigen ding en we zijn al met z’n tweeën, maar ik sta er zeker open voor.”
Freek: “Wie weet ontmoeten we leuke Belgische artiesten in Liefde voor Muziek, waar misschien méér uit voortkomt.”
De fans staan ongetwijfeld te trippelen om jullie live te zien.
Freek: “In november spelen we in Trix en Het Depot, al uitverkocht. Vanwege de grote vraag, kijken we uit naar een grotere zaal.”
Hoe ervaren jullie de tv –en radio optredens ?
Suzan: “Het is altijd aangenaam om met 2 op pad te zijn. Als we ergens repeteren, gaan we al eens een hapje samen eten of boeken een nachtje in een hotel.”
Freek: “Zonet in de auto hebben we liedjes voor Liefde voor Muziek al ingeoefend.”
Tekst: Peter Minnebo. Foto: Evacaptures.