Achter de Schermen, een bewerking van The Dresser voor het Fakkeltheater

 

-Dresser: Collins English Dictionary: a) a person who dresses in a specified way. b) theatre, a person employed to assist performers with their costumes. .

In het Nederlands  vinden we  er geen echt juist woord voor, daarom koos Rikkert Van Dijck voor zijn bewerking van het stuk van Ronald Harwood voor “ Achter de Schermen”. Harwood schreef het werk in 1982 en het werd reeds tweemaal verfilmd. Het  speelt zich af in het Londen van 1942. Londen kreunt onder The Blitz en tussen al deze chaos en ellende probeert een reizend theatergezelschap verstrooiing en cultuur te brengen. Het gezelschap speelt alleen Shakespeare.

Carry Goossens is The Dresser Norman, die al zestien jaar werkt voor de directeur en tevens hoofdrolspeler van het gezelschap, die hij steevast als Sir aanspreekt. Sir wordt gespeeld door Frans Maas.

Het is een tragikomisch stuk over liefde, humor, absolute toewijding en over triomf.

Regisseur Rikkert Van Dijck had eerst de intentie om het verhaal te herschrijven naar Antwerpen. Naar het Antwerpen van 1942 dat ook zo’n  parallel verhaal kon schrijven met de bombardementen en de oorlogsellende. In Antwerpen was er toen ook een reizend theatergezelschap dat zich had afgescheurd van de toenmalige KNS. Door de zeer strenge rechtenhouders over het stuk werd deze aanpassing echter geweigerd en moest men strikter bij het authentieke verhaal blijven.

Er was wel een vertaling uit 1989 maar deze was toch niet innoverend genoeg. Het theaterpubliek is ook enorm geëvolueerd en daarom probeerde Rikkert om het verhaal toegankelijker te maken. Zo ging hij voor de invoer van een lichtere toets om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.

Het decor dat we in het Fakkeltheater gaan zien komt van de gekende scenograaf Marc Cnops. We gaan in feite een omgekeerd theater zien met een soort van backstage op de voorgrond

Oorspronkelijk was het een stuk met een cast van 11 tot 12 spelers. Dit is in feite niet haalbaar en was ook niet nodig. De andere rollen gaan naar Ann Dewinne, Leen Dendievel, Erik Goris en Eve Van Avermaet ( Jawel de dochter van Waldek).

Achter de Schermen is de eerste productie van het nieuwe productiehuis ÉÉN  ZEE.

Rode Zaal Fakkeltheater van 10 november tot 3 december 2023.

www.fakkeltheater.be of 070 246 036

Tijdens het persmoment hadden we een babbel met Frank Aernout van ÉÉN ZEE over het nieuwe productiehuis.

-Eerst en vooral Frank, de naam?

Ann ( Ann De Winne-partner van Frank en medestichter van ÉÉN ZEE) en ik waren op zoek naar een naam en toen hoorden we tijdens een familiebijeenkomst een kleinkind tegen de oma zeggen: “Zo mooi, drie zwembaden in een zee”. Dit bleef bij ons hangen. We legden verband met onder meer: een zee van mogelijkheden, een zee van liefde, een zee van tijd. Kortom zoveel kon je errond doen en we hadden onze naam.

-Hebben we het nu goed berekend: Frank Aernout zit in vier productiehuizen?

Ja in feite wel. Maar het zijn vier complete segmenten. Het is de bedoeling er zeker geen mengeling van te maken. Elk heeft zijn eigen identiteit.

Bij Judas Producties zit ik samen met Sam Verhoeven en hier is het beeld musical.

Met Het Achterland zijn we al jaren bezig met comedy en werken we veel met Jeroen Maes.

Paljas Producties was door Jeroen Maes overgenomen maar door zijn succes met Het Prethuis, dat veel tijd en energie vroeg, hebben we dit van hem overgenomen. Hier is het kleinschalige werk met altijd maar 1 of 2 acteurs en een soort van reizend theater. Ook het project rond het hernieuwen van het EAT ( Echt Antwerps Theater) zit hier in met” Onze Piet is ne Kwiet “ . in feite kan je dit een stunt noemen en we zien wel hoe dit verder loopt.

En dan is er nu ÉÉN ZEE. Hier gaat het over repertoire. De stukken die wat zwaarder zijn en met veel inhoud. We vonden dat er ook plaats moet zijn met dit soort van theater.  We gaan er ook verder mee, we hebben nu dit stuk en al twee in de planning. Ook is het de bedoeling om hier mee rond te gaan in Vlaanderen. Hierop hebben we al zeer veel respons gekregen met de lancering van  Achter de Schermen. De vraag in het hinterland is opmerkelijk  groot.

-Voor dit genre gaan jullie veel zoeken op de Britse markt?

Ja zeker en ook de Amerikaanse. Tennessee Williams zou bv. ook kunnen. Er lag zelfs ook een Italiaans werk in de balans. Wie weet. In principe gaan we voor 1 productie per jaar.

-Hoe is de puzzel voor dit stuk tot stand gekomen?

Een zeer leuk verhaal. Carry wou altijd al graag The Dresser doen,  het stond op zijn bucketlist.  Hij had in 2018 “Vergeet mij niet” gedaan. Het  verhaal over een dementerende grootvader en zijn kleinzoon. Hier werkte hij op het podium samen met Anne De Winne en dat klikte enorm. De regie was toen van Rikkert Van Dyck. Met al deze ingrediënten was het alleen nog maar een productiehuis zoeken en zo zijn wij ontstaan! Nog een extra stimulans was dat we Frans Maas konden strikken, de grandeur voor dit stuk.

 

Gust Charrin.