To have discovered the black tulip, to have seen it for a moment, then to lose it, to lose it forever”. Volgens Penguins Classics een der voornaamste zinnen uit de historische novelle De Zwarte Tulp, van Alexandre Dumas uit 1865. Een boek, geschreven over een periode in de geschiedenis der Nederlanden waar een fenomeen als “Tulpenmanie” het zeventiende-eeuwse Holland in de greep had.

Tulpenmanie was in feite de eerste uitgebreide beschreven speculatiegolf in de geschiedenis. Ze vond plaats rond 1630 in de Gouden Eeuw, een eeuw van macht, rijkdom en het tulpensymbool. De tulp is wereldwijd het beeldbepalende icoon voor Nederland. Om alles rond deze bloem te begrijpen is er Keukenhof. Eind maart zal de bloemententoonstelling voor de 70ste keer doorgaan tot 19 mei. Keukenhof is een initiatief van een groep bloembollenkwekers/exporteurs, die een etalage voor het bloembollenvak willen creëren. Zij kozen in 1949 voor een ideale locatie, de tuin rondom het kasteel Keukenhof. In de vijftiende eeuw was de eigenares Jacoba van Beieren en werd de tuin vooral gebruikt voor het verzamelen van kruiden voor de keuken van het kasteel. Daaraan is de naam Keukenhof ontleend. In 1857 kwam er een Engelse landschapstuin die nog altijd de basis is voor het Keukenhof van nu. De missie van Keukenhof is nu en in de toekomst het internationale en zelfstandige showvenster van de Nederlandse sierteeltsector te zijn, met de nadruk op bloembollen.

Jaarlijks wordt het park opnieuw ontworpen. Keukenhof heeft 100 hofleveranciers. Dit zijn de bloembollenbedrijven die in het park hun assortiment laten zien. In de herfst levert de inzender alle bloembollen aan Keukenhof. Veertig tuinmannen van Keukenhof planten ieder jaar 7 miljoen bloembollen, niet alleen tulpen, maar ook narcissen en hyacinten. Zij starten half september en dit duurt ongeveer drie maanden. Voor de opening wordt gras gezaaid. Na afloop van het seizoen worden de bollen weer uit de grond gehaald, waardoor in het najaar een cyclus van planten, bloeien en rooien opnieuw kan beginnen.

Om Keukenhof steeds een ander gezicht te geven wordt elk jaar een nieuw ontwerp gemaakt voor de beplanting, dit aan de hand van een thema. In 2018 was het thema: Romantiek in de bloemen. Dit jaar koos men voor: Flower Power. Bloemen inspireren mensen. In Keukenhof verbinden bloemen mensen uit de hele wereld, die samen genieten van tulpen, geuren en kleuren. Met felle kleuren, hippies, peace & music staat Flower Power voor de sfeer van begin jaren ‘70. Flower Power, de kracht van de bloemen …

In de paviljoenen wisselen de bloemen – en plantenshows elkaar af. In de inspiratietuinen vind je alles voor je eigen tuin en huis en het kan ook niet anders dan dat Keukenhof een tentoonstelling biedt over de historie van de tulp, de tulpomanie in de 17de eeuw en de tulp van nu als hedendaags icoon. Het verhaal van de tulp is indrukwekkend. Bollen die goud waard waren, het verhaal van de zwarte tulp en er zijn beroemdheden die hun eigen tulp kregen. Deze tentoonstelling (Tulpomania) is steeds in het Julianapaviljoen. Het verhaal van Dumas maakte op velen een onuitwisbare indruk. Nog steeds spreken het verhaal en de zwarte tulp tot de verbeelding. De kleur zwart bestaat in de natuur niet. Het is intens rood of paars. Veredelaars werken nog steeds aan donkere tulpen, maar de markt ervoor is beperkt.

Vanaf de Keukenhofmolen heeft u een prachtig uitzicht op de omliggende bollenvelden. Stap eens in een fluisterboot voor een unieke vaartocht tussen deze bloeiende velden. Keukenhof is een feest voor het hele gezin, ook kinderen komen zeker aan hun trekken. Voor hen heeft Keukenhof een doolhof, een speel– en dierenweide en een Nijntje-speeltuin. Een speurtocht leidt hen naar de mooiste plekjes van het park.

Er loopt in totaal 15 kilometer wandelpad door Keukenhof en er staan meer dan 2500 bomen in 87 verschillende soorten. In de historische tuin bloeien authentieke tulpen uit de 16de en 17de eeuw, die de ontwikkeling van 400 jaar tulpenteelt in Nederland uitbeelden. Er zijn 6 restaurants, 7 souvenirwinkels en 4 bloembollenverkooppunten.

Keukenhof ontvangt elk jaar 1 miljoen bezoekers. Gelukkig kan het rekenen op een enorme (betaal)parking voor 4500 auto’s en 1000 touringcars. Keukenhof trekt bezoekers in een periode met weinig andere publiekstrekkers.

Nederland is ’s werelds grootste producent van tulpenbollen. De oppervlakte beslaat 10.000 ha en levert jaarlijks 4,2 miljard bollen. Ongeveer de helft ervan wordt naar het buitenland geëxporteerd. De andere helft blijft in Nederland, voornamelijk om in de winter in bloei te brengen als snijbloem.

Keukenhof is een waar paradijs voor prachtige foto’s.

Alle info: http://www.keukenhof.nl/

Tekst en foto’s: A. Charrin