Mira, de kleinkunstzangeres uit Mortsel, staat op 11 maart op het podium van het Mark Liebrecht Centrum. Een aanleiding om haar in hartje Mortsel eens een bezoek te brengen voor een gezellige babbel.

DSC_0018DSC_0020

Mira studeerde 13 jaar geleden af aan Studio Herman Teirlinck (kleinkunst) en is nu reeds 10 jaar met haar muzikale carrière bezig. Ze komt trouwens uit een muziek/theaterfamilie. Vader is een gepassioneerd amateurmuzikant en haar moeder regisseert en speelt amateurtoneel. Mira zingt in het Nederlands en de andere rode draad in haar muzikale werk is eigen werk, geschreven aan de piano. Haar teksten zijn gebaseerd op haar eigen leven, noem het autobiografische onderwerpen zegt ze, dingen die zo universeel zijn dat iedereen ze kan herkennen. Ze zoekt haar inspiratie in de originaliteit, die ze haalt uit poëzie, lectuur en het luisteren naar muzikale teksten. “Ik wil mijn lat als songwriter hoog leggen en geen opvulsels maken. Ik zal een nieuw lied maar uitbrengen als ik vind dat ik genoeg te vertellen heb. Ik focus me altijd op de teksten als ik naar muziek luister.”

Voor haar cd’s wil ze minstens 10 evenwaardige songs, hierdoor ligt er ook een grote tijdruimte tussen het uitbrengen van nieuw werk. Op 10 jaar tijd maakte Mira 4 cd’s. De eerste kwam er in 2006, op de tweede was het 2 jaar wachten, tussen twee en drie zat 3 jaar, terwijl we voor de vierde 5 jaar geduld moesten hebben tot 2016. Trouwens, terwijl de eerste cd nog door een platenfirma werd gemaakt kwamen de drie volgende tot stand in een productie die beheerd wordt door een eigen vzw.

Ik ben tevreden dat mijn werk af en toe aan bod komt op Radio Een en Radio Twee. Hierdoor is er via de CC redelijk wat vraag naar optredens. Onlangs (in januari) had ik nog een korte passage in “De zevende Dag”.

“Ik keer nu met plezier terug naar het Mark Liebrecht Centrum”, zegt Mira. “, omdat een deel van mijn passie hier is ontstaan. Als kind ging ik er geregeld naartoe voor het jeugdtheater en een optreden van Ingeborg toen ik ongeveer 14 jaar was. ’t Was zo eenvoudig en mooi dat het me enorme inspiratie gaf. Mijn optreden op 11 maart zal vooral in het teken staan van mijn vierde cd. We brengen ook wat van vroeger en een cover van een nummer van Wannes Van de Velde. Wannes was een van mijn docenten aan de Studio HermanTeirlinck en hij heeft persoonlijk een enorme indruk op me nagelaten. Hij was een integere, standvastige kunstenaar en zeker een inspiratiebron. Naast Wannes was ook Wim de Craene een idool van me. Zijn oeuvre ken ik heel goed daar ik gedurende een dertigtal voorstellingen ooit aan een “Tribute” aan Wim heb meegedaan.

Om terug te komen op mijn show van 11 maart, we gaan die volledig akoestisch brengen. Op mijn laatste cd maakte ik gebruik van strijkers en blazers. Op het podium gaan we voor een kleine bezetting met een celliste en een contrabassiste. Een intimistische avond.”

Met Mira aan de piano gaan ze ook voor drie stemmen zorgen.

Mira won in 2005 de Publieksprijs bij Nekka. Later trad ze nog tweemaal op tijdens de Nekka Nachten.

Een ervaring met grote zalen, wat vond Mira ervan? “Het is het andere uiterste, je ziet geen gezichten, maar er hangt energie van geboeide mensenmassa’s. Op Nekka speel je gelukkig maar een tweetal nummers, dus heel kort, er is afwisseling en dat houdt de mensen bij de les in die grote zalen. Ik zou me niet goed voelen om mijn huidige show in het Sportpaleis te moeten doen. Mensen houden van muziek en blijven enthousiast. Ieder heeft zijn publiek en mijn kleinkunst en zijn tekst vraagt en krijgt aandacht en hier is het toch beter om in close contact te staan met je publiek.”

Je houdt je ook nog bezig met theater? “Niet inhoudelijk met puur acteren, maar wel met bv. het schrijven van muziek in functie van een bestaand stuk. Stukken waarmee we optreden in culturele centra voor scholen.”

En we konden het toch niet laten, samen met Mira vond ik een Engelse connectie in haar werk. Koude regen, een liedje van haar laatste cd, is gebaseerd op een sonnet van Shakespeare. “Overvallen worden door regen is een metafoor naar iets dat je in het leven niet zag aankomen. Het sonnet nr. 34 van de bard uit Stratford-Upon-Avon, gaat over liefdesverdriet en klinkt als volgt.

Why didst thou promise such a beauteous day and make me travel forth without my cloak!

Alle info over het concert: ccmortsel@mortsel.be – 03 444 17 17