Industriële archeologie vind je overal in Manchester. De pakhuizen, de katoenmolens, de kanalen, noem maar op. In “The Royal Exchange” hield men in 1963 op met het verhandelen van katoen. Het prachtige Victoriaanse gebouw is nu onderverdeeld in kleine eetgelegenheden en winkeltjes met in het midden een theatergebouw, opgericht op palen.

In het Castlefield-gebied komen we het MOSI tegen (Museum of Science and Industry). Hier vind je, verspreid over 5 enorme gebouwen, het verhaal over Manchester als eerste industriestad ter wereld. Geschiedenis, wetenschap en industrie met elkaar verweven. Dit museum werd enkele jaren geleden volledig gerenoveerd en vernieuwd. Veel interactief werk voor de bezoeker die ook nog een industriële weefmachine in werking kan bewonderen, stoommachines en treinstellen tegenkomt en in “Underground Manchester” door nagemaakte Victoriaanse riolen kan gaan – geur inbegrepen. Veel aandacht ook voor de werking van elektriciteit en gas door de jaren heen. In de Air Space Hall vind je een grote collectie vliegtuigen en ander rollend materieel. Twee uren waren veel te weinig voor dit bezoek.

Een museum dat ook aan te raden is, maar dat ik door tijdgebrek aan me liet voorbijgaan, is het “People’s History Museum”. Dit museum werd ook grondig aangepakt in 2007 en vertelt de geschiedenis van “The British Working Class”. De ‘Co-op,’ die vooral in het noorden van Engeland werkzaam is met zijn verzekeringen, supermarkten, banken, reisorganisaties tot zelfs begrafenissen (een dikwijls terugkomende uitdrukking in Engeland is “to be buried by the Co-op), heeft voor een groot deel meegeholpen aan dit project. Het hoofdkantoor van Co-op bevindt zich trouwens in Manchester. De CIS Tower is met zijn 118 meter hoogte een van de hoogste gebouwen in Manchester.

DSCN0624DSCN0643DSCN0607

Neem je in het centrum de tram, dan kun je op 15 minuten in Salford Quays komen. De Salford Docks van weleer, waar het Manchester Ship Canal aankwam. Dit kanaal van ongeveer 50 km verbond de dokken van Manchester met Liverpool. Door o. a. het gebruik van grotere schepen kwamen zowel de dokken als het kanaal in verval met een totale sluiting in 1982 tot gevolg.

Jaren van stilstand en verval gaven een desolaat beeld aan de plaats. Tot men begon aan een ambitieus plan. Renoveren viel er niet te doen, alles van pakhuizen tot sluizen was in zo’n slechte staat dat alles weg moest. Nu is in verschillende stappen Salford Quays ontstaan. Een plaats om te werken, te denken en te relaxen. Een combinatie van speciale constructies: elk gebouw is enig in zijn soort. In 2000 zag men de opening van The Lowry, een complex met twee theaters, kunstgaleries, winkels en eethuizen. Later opende men er ook nog hotels, woonstudio’s en een outletcenter. In 2002 opende het Imperial War Museum er zijn jongste telg IWMN (eenvoudig Imperial War Museum North). Het gebouw van architect Daniel Libeskind alleen al is de moeite. In 2012 kwam er nog verdere uitbreiding met de opening van MediaCityUK. Op dit media-eiland heeft BBC zijn noordelijke basis met 5 departementen geplaatst. Er zijn grote studio’s met een capaciteit tot 5000 toeschouwers en broederlijk ernaast vind je de commerciële tv van ITV met zijn Granada studio’s. Je kan er gezellig kuieren langs de waterkant.

Bij al deze musea een belangrijke nota: alle musea zijn gratis. In Manchester betaal je alleen maar als je een bezoek wil brengen aan de beide voetbalgronden van Manchester United en Manchester City. Voor Old Trafford en The Ethiad stadion betaal je al vlug 10 £ voor een rondleiding. Of dit zijn prijs waard is, laat ik aan de lezers over.

Vervoer is in Manchester geen nachtmerrie en kunnen we gerust zeer klantvriendelijk noemen. De moderne tramlijn heet Metrolink en hiermee kan je op veel plaatsen buiten het stadscentrum geraken. Je kaartje neem je altijd aan de automaat vóór je instapt. Je kunt kiezen tussen een enkele rit of een dagticket.

De Metroshuttle is zelfs nog aangenamer. De groene, paarse en oranje bussen gaan kriskras door het centrum via drie verschillende routes. De Metroshuttle heeft heel wat stopplaatsen, komt bijna elke 5 minuten en is totaal gratis. Doordat deze shuttle hier en daar dicht bij de grote carparks komt, is het verkeer in centraal Manchester nogal miniem te noemen en een voordeel voor de voetganger.

Gewone lijnbussen naar de buitenwijken maken het systeem nog vlotter.

Een klein woordje over ‘shopping’. Daarvoor moet je voornamelijk in het Arndale quarter zijn. Alle mogelijke grote namen van Marks & Spencer tot Selfridges en Debenham vind je hier. Vermits in dit deel van Manchester de IRA-bom de meeste schade heeft aangebracht, is het shoppinggebied ook volledig vernieuwd. De oudste twee pubs van Manchester die in deze regio lagen – Old Wellington Inn en Sinclair’s Oyster Bar – zijn zelfs tweemaal volledig verplaatst en steen per steen weer opgebouwd.

Manchester heeft een variatie hotels in elke categorie. Hier verwijs ik ook naar de website www.visitmanchester.com.

 

Wij testten in Manchester een nieuwigheid uit. Staycity is nog niet zo lang bezig en biedt in verschillende Engelse steden kwaliteitsappartementen aan. Je kan kiezen uit een flat met één, twee of drie slaapkamers, je hebt een volledig ingerichte keuken, badkamer, living met tv, … Linnen is ook in de prijs begrepen en de receptie is een dag en nacht gegeven. Staycity Manchester beschikt over 84 appartementen en is bereikbaar na ongeveer 5 minuutjes wandelen vanaf Piccadilly Station.

Staycity gaat ook de buitenlandse toer op en opende recent appartementen in Parijs en Lyon.

Tot slot ook nog wat informatie over eetfaciliteiten. De korte tijd die ik er was, gaf me toch de indruk dat er veel kleinere eetgelegenheden zijn: je vindt er ook de ketens, maar volgens mij zijn die minder aanwezig dan in Londen. Veel gezellige pubs met hun Victoriaanse interieur bekoren. Om er één te noemen: Sam’s Chop House aan Chapel Walks heeft authentieke Engelse menu’s en bij de bar vind je een ijzeren standbeeld van onze schilder Lowry. Ook zijn er heel wat kleine snackbars waarvan we Katsouris (met een heerlijke saladbar) in Deansgate vernoemen.

DSCN0642DSCN0645DSCN0592

Als afsluiter – Waarom Manchester bezoeken?

Manchester is historisch en modern.

In de 20ste eeuw veranderde het de wereld, in de 21ste eeuw verwelkomt het de wereld.