Interview Black Flower over nieuw album Magma

 

Het vijfkoppige hybride jazz-outfit Black Flower bracht op 28 januari het nieuwe album ‘Magma’ uit via het Belgische label Sdban Ultra.

Het kwintet, geleid door de Brusselse saxofonist/fluitist/componist Nathan Daems (Echoes of Zoo, Dijf Sanders), is een levendige, hypnotiserende mix van Ethiojazz, afrobeat, psychedelica en oriëntaalse invloeden, geïnspireerd door Mulatu Astatke, Fela Kuti en gevarieerde western muzikale tradities.

Black Flower is een band op het hoogtepunt van hun creatieve krachten. Na veel lof te hebben ontvangen voor het album ‘Future Flora’ uit 2019 van onder andere Mojo, Songlines, BBC Radio 6 Music’s Gilles Peterson, BBC Radio 3’s Music Planet, Worldwide FM en Jazz FM, ziet Black Flower op het aanstaande album ‘Magma’ nieuwe synth en orgelklanken van de meest recente rekruut van de band, Karel Cuelenaere. Zijn invloed is vanaf het begin te horen, zijn toetsen voegen een wervelende, ondeugendheid toe aan albumopener en titelnummer ‘Magma’. Elders zijn de schuifelende drumpatronen en de vluchtige, door fluit aangedreven ‘O Fogo’ rijk aan textuur en flow.

Opzwepende ritmes en melodieën met oosterse invloeden dienen als een rijke bron van plezier die, net als magma, echt en solide wordt wanneer ze hun weg naar de oppervlakte vinden. Het is de perfecte metafoor voor het creatieproces van dit album. Het pulserende, trance-opwekkende ‘Deep Dive Down’ zet het vreugdevolle proces voort terwijl singer-songwriter Meskerem Mees (winnaar van The Montreux Jazz Talent Award 2021) haar kraakheldere zang toevoegt aan het hemelse ‘Morning in the Jungle’ .

Met de vertrouwde Frederik Segers voor de productie en de in Londen gevestigde visuele virtuoos Raimund Wong (Total Refreshment Centre) voor de artworktaken, draagt ​​dit allemaal bij aan de psychedelische en verkennende identiteit van de band en zijn het sleutelelementen die ‘Magma’ hielpen in zijn ascentie van diep naar beneden naar de oppervlakte. Een creatief proces stolde tot vinyl, net zoals magma tot rock.

Medemuzikanten en spirituele handlangers zijn Jon Birdsong (dEUS, Beck, Calexico) op cornet, Simon Segers (Absynthe Minded, De Beren Gieren, MDCIII) op drums, Filip Vandebril (Lady Linn, The Valerie Solanas) op bas en Karel Cuelenaere (John Ghost) op toetsen.

Allkinds waagde zich voor een interview op dit magma, samen met Nathan Daems en Jon Birdsong.

Vanwaar de albumtitel?  Alleszins zeer actueel met de mega uitbarsting van de Hunga-Tonga-Hunga-Ha’apai in de Stille Oceaan!

Nathan: “Magma is een metafoor voor een kokende soep vol verbeeldingskracht.  Alles wat eruit komt, kan materialiseren in oneindig veel verschillende vormen.  Naast het figuurlijke, is het ook letterlijk te aanschouwen.  De aarde krijgt letterlijk vorm. Je hebt 2 toestanden, potentieel het magma én een toestand met alle vormen die daaruit kunnen voortkomen.  Een beetje te vergelijken met muziek.

Het leven en de planeet zag ik vroeger als 2 afzonderlijke dingen.  Dankzij een geoloog/componist uit Nederland begon ik te beseffen dat die 2 zaken veel nauwer met elkaar verbonden zijn.  Er zijn vormen in de aarde die opgebouwd zijn door levende wezens, zoals de krijtrotsen van Calais.  Het leven geeft vorm aan de aarde en andersom ook.  Ons lichaam bestaat uit materialen van de aarde, water en zuurstof.  Het is één geheel en het is cool dat die grens flew is.”

De songs lijken bijzonder goed bij elkaar te passen, hebt u zoiets in gedachte bij het componeren?

Jon: “Ik denk dat het gegeven tijd een belangrijke rol speelt. We zijn allemaal tezamen in de studio gedurende eenzelfde periode en de songs hebben hun eigen wereldje. Er heerst een sterk gevoel van verbondenheid.”

Jullie kregen al de nodige aandacht in the UK met het voorgaande album ‘Future Flora’.  Black Flower moet toch ergens de aandacht getrokken hebben.

Nathan: “Die aandacht was er al vanaf ons debuutalbum, Gilles Peterson (BBC Radio 6) draait ons regelmatig.  Het zou kunnen dat hij ons leerde kennen via DJ Lefto.  Ondertussen kennen ze ons wel in de Londense jazz scene, niet dat we daar zoveel gespeeld hebben.  Er zijn wel wat Londense jazzmuzikanten die zelf een radioprogramma hebben en daarin verrassende dingen spelen.  Af en toe passeert daar Black Flower.”

Wat is de eerste stap bij het schrijven van een song?

Jon: “Ik breng meestal vage ideeën aan, een melodie, een harmonie, een basis en een gevoel.  Als we een idee hebben, gooien we het in de groep en zien we waar we uitkomen.“

De omgeving doet er ook toe, ‘Morning in the Jungle’ is onstaan in een stad naast de jungle.

Jon: “We waren in Brazilië voor een kleine tour en we spendeerden als toerist enkele dagen in Rio.  We zaten in een zeer creatieve flow en hielden enkele kitchen jam sessies.  Wanneer ik een idee op de trein of op de fiets had, nam ik het onmiddellijk op.”

The story behind ‘Morning in the Jungle’.

Jon: “Zo verbleven we een avond in de levendige wijk Lapa in Rio. Er was een groot feest aan de gang met een massa mensen op straat.  We waren daar met de ganse groep aanwezig en een mooie vrouw was rondom mij aan het dansen, much too close, raar en grappig tegelijk.  Plots voelde ik haar hand in mijn broekzak glijden richting mijn smarthphone.  De vrouw was een dakloze drugsverslaafde en rondhangend met een dievenbende. We keerden terug naar ons appartement en onze fantasie begon zich te vormen over de 2 karakters, de dief en het slachtoffer.  De 2 karakters op een soort van psychodelische trip, wakker worden in de jungle. Dat was de aanzet tot die song.”

Bijzonder verhaal…

Jon: “En uiteindelijk heb ik mijn smartphone terug!” (lacht)

Het is ook het enige nummer met vocals op het album.

Jon: “Inderdaad en het was een mooi geschenk om met Meskerem Mees samen te mogen werken.”

 

Op FaceBook konden we al iets lezen over de sfeer op de set van de clip, lots of fun?

Jon: “ Ja, dat was ook een heel avontuur!  Victor Van Rossem werkte met een experimentele camera setup, bijna als een mad professor.  Een reeks analoge camera’s werd in een cirkel geplaatst.

De eerste opname was zeer complex, analoog en het was donker.  Het was voor hem de eerste keer met dit systeem, ook voor ons, samen met Meskerem.  We werden gekleed door ontwerper Jan Van Essche.  Een grote productie voor ons dus.  Op het einde van de shoot, begon Victor te vloeken en was buiten zijn zinnen gefrustreerd want de opnames waren onbruikbaar.  Maar we kwamen terug en deden het terug over, beter en gemakkelijker. Meskerem was zo genereus om terug te komen en alles terug over te doen. We maakten veel plezier en wachten nu nieuwsgierig op het eindresultaat.”

In de song ‘Magma’ zit soms iets dreigends, soms smooth en het lijkt uit te nodigen tot improvisatie.

Nathan: “Het nummer begint met een basisidee, maar hoe het juist verder verloopt, dat staat dan nog niet echt vast, daarvoor moeten we vertrouwen op ons gehoor en ons gevoel. We beginnen met een ritmisch idee, maar dat is maar een framework en moest je dat altijd blijven herhalen, dan gebeurt er niets. Toch minstens de helft van dat nummer is improvisatie.”

Als ik het nummer ‘The Light’ beluister, waan ik me op een olifantentocht in de jungle.

Nathan: “Waarschijnlijk komt dit door het trage ritme dat aangegeven wordt en het doet u wat wiggelen.(lacht) Het nummer vond zijn oorsprong alsook tijdens de periode toen we in Brazilië verbleven.”

Opvallend, de orgelsound die het voortouw neemt in ‘Half Liquid’.

Nathan: “Ik had oorspronkelijk een arrangement geschreven, dat toch maar gewoontjes klonk.  Het idee ontstond om Karel Cuelenaere het nummer solo te laten spelen op zijn manier, als een soort organist in een sixties oud bomma clubje, om het dromerig en licht te maken.  De andere muzikanten zijn er dan op de achtergrond toch terug ingekropen. Gans het nummer is gefocust op het orgel van Karel.  Zijn inmenging was een coole verrassing, het klinkt als een remix voor mij, omdat ik het origineel in mijn hoofd heb.”

East (typische fluit sound) meets West (hippe elektronische muziek) in ‘Deep Dive Down’.

Nathan: “Op het album klinkt het meer elektronisch, terwijl er niet meer elektronica dan anders gebruikt is.  Het is meer door de andere sounds die we hebben gekozen.  Er is wel één synthesizer die Karel gebruikt, die op vorige platen nog niet gebruikt werd. Door het afstellen van onze sound kwam er een elektronische dimensie bij.  We waren naar zoiets op zoek eigenlijk.

Het hoeft voor ons ook niet allemaal Oldskool te klinken, we zijn geen puristen met de gedachte dat alles wat Oldskool klinkt, beter is. Integendeel, we willen graag het beste van beide werelden.”

Hoe zouden jullie de Black Flower live set verwoorden?

Jon: “ Good question! Shall we say Mindblowing!?(lacht)  Transportational!

Transportational is erg nodig voor ons als artiest.  We kunnen repeteren of een live stream spelen, maar we zijn niet transported en allemaal tezamen met het publiek.  Die hele chemie is voor de groep en ook persoonlijk voor mij heel belangrijk. We zijn hongerig naar het live gebeuren.”

Nathan: “Eén van de beste manieren om in de muziek te geraken, is dat er een publiek voor u staat.  Je graaft veel dieper in de muziek, omdat het een soort magie is die je oproept.  Je bent u veel meer bewust van het effect van de klank.”

En voorzichtige live plannen?

Nathan: “Onze eerste concert staat gepland in den AB.”

‘Black Flower – Magma’ komt 28 januari uit op vinyl / cd / digitaal via Sdban Ultra.

www.blackflower.be

 

Tour:

16/02/2022 Ancienne BelgiqueBrussels (BE)

17/02/2022 Het Bos Antwerp (BE)

22/02/2022 Handelsbeurs Gent (BE)

24/02/2022 Bimhuis Amsterdam (NL)

26/02/2022 Kelderfest Deventer (NL)

15/03/2022 CC Diest Diest (BE)

16/03/2022 New Morning Paris (FR)

19/03/2022 Burg Vischering Ludinghausen (DE)

01/04/2022 N9 Eeklo (BE)

08/04/2022 Ter Vesten Beveren (BE)

15/04/2022 4AD Diksmuide (BE)

24/05/2022 Jazzfruhling Kassel (DE)

25/05/2022 Die Fabrik Frankfurt (DE)

Tekst :Peter Minnebo. Foto : artist.