Interview Coline et Toitoine  over debuut EP  ‘Soma’

 

Coline & Toitoine, dat is de ontmoeting van twee muzikale masterminds. Een perfecte harmonie tussen de magie van Coline haar stem en Toitoine zijn fascinerende instrumentals. Het opkomend duo breekt muzikale genres open en is de voorbode van een boeiende vernieuwingsgolf binnen de Belgische popscene. Op 21-jarige leeftijd hebben de twee Brusselaars al meer dan 1.500.000 streams verzameld. Ze evolueerden van het geven van kleine optredens naar het inpalmen van podia zoals de grote zaal van Ancienne Belgique, festivals zoals les Francofolies de Spa, les Solidarités of Palais 12 ter gelegenheid van het Swipe Up Festival. Het duo Coline & Toitoine zag het licht in hun tienerkamers. Omdat ze beiden nieuwsgierig en inventief zijn, ondersteunden de twee enthousiastelingen hun muzikaal project tot nu toe met eigen middelen. Deze onafhankelijkheid zorgt ervoor dat ze vorm kunnen geven aan hun eigen identiteit en dicht bij hun publiek kunnen blijven.

Aan de gedrevenheid en creatieve ideeën voel je dat dit duo nog veel in zijn mars heeft, Allkinds  ging met hen op verkenning. Deze EP met de niet evidente naam SOMA willen we verder uitpluizen.

Het is ondertussen late namiddag, jullie hebben waarschijnlijk al een drukke persdag achter de rug.

Coline: “ We staan vandaag de Vlaamse pers te woord en hebben er écht zin in om de taalgrens over te steken.”

Toitoine: “Het is niet zo evident om de taalgrens over te steken, maar eens we dat gedaan hebben, zal het makkelijker worden om in contact te komen met het Vlaamse publiek”.

Coline, u bent tweetalig, dus eigenlijk geen probleem om langs de beide kanten van de taalgrens te gaan zingen?

Coline: “Ik zong reeds in het Vlaams, met toneelgroep TROS in musicals in CC Den Blank in Overijse.  In het Nederlands schrijven is iets heel anders, misschien probeer ik het op een dag. Het was een semi-amateur gezelschap, maar we werden daar gecoacht door professionelen, daar heb ik veel ervaring opgedaan.”

En Toitoine, komt u meer uit het klassieke milieu?  In de clip 1999 zien we u met een vinyl in de hand van de Duitse componist Bach.

Toitoine: “ Ik volgde piano aan het conservatorium van Bergen.  Toen ik nog jonger was, luisterde ik enkel naar klassieke muziek. Bach was zowat de eerste muziek die ik beluisterde. Daarna ontdekte ik popmuziek en andere genres, ik was toen zo’n 12 jaar.”

SOMA is niet zo’n evidente naam voor een EP, maak ons eens wegwijs.

Coline: “ We hebben tijdens de quarantaine periode allebei hetzelfde boek Brave New World gelezen.  Een dystrofische sciencefictionroman uit 1932 van de Britse schrijver Aldous Huxley. Tijdens de coronaperiode hebben we veel kunnen nadenken over dit boek en over SOMA.

Het boek belicht onze maatschappij in de verre toekomst.  De mensen moeten altijd blij zijn, ze mogen niet droevig zijn of echte gevoelens hebben.  Ze krijgen SOMA, een soort drugs zonder bijwerkingen om ‘altijd’ blij te zijn.  Waarom zou je het dan niet nemen?  Maar je verliest in zekere zin wel je vrijheid.”

De songs op het album, één thema of staat elke song op zich?

Toitoine: “ Elke keer belichten we een aspect van onze maatschappij, dewelke we uitvergroten om te kijken hoe het in de toekomst zou zijn.  We hopen dat het niet zo zal zijn, omdat het de samenleving Distopia is.”

Coline:” Zo is er het liefdesverhaal tussen een robot en een mens in het nummer ‘Al Love Story’.  We stellen ons vragen over de technologie over enkele jaren. “

In ‘OAEOA’ en ‘Welfare Queens’ komen synthesizers op de voorgrond,  het synth hoogtij decennium was nog voor jullie tijd, in de befaamde 80’s.

Toitoine: “We trachten de verschillende genres aan bod te laten komen in de songs. Naast de synths ervaar je disco influences in ‘Under my arms’ en funk in ‘Welfare Queens’.”

Het eerste nummer ‘OAEOA’, een songtitle met alleen maar klinkers.

Coline: “ De enige titel die eigenlijk betekenisloos is, over de andere titels hebben we zeer veel nagedacht.  Omdat er in het liedje veel vocals OAEOA voorkomen (Coline zingt het even vlotjes voor), hebben we het liedje ook zo genoemd.  Het gaat over een volk dat zich verzet tegen een dictatuur.”

Toitoine: “De mensen kwamen steeds naar ons toe met ‘ik vind die OAEOA leuk, waar kan ik het nummer vinden?’ “

Coline: “Dus eigenlijk heeft het publiek deze titel gekozen.”

In ‘Under my Arms’ gaat het blijkbaar over het wegscheren van de eerste tienerbeharing, een jeugdtrauma?

Coline: “Het gaat over social pressure, welke zijn plaats opeist in uw leven. Het uitgangspunt was een eigen belevenis, toen het haar van onder mijn armen geshaved was. Een angstaanjagend gevoel als tiener.  Ik heb dit gevoel uitvergroot.”

‘Al love story’  eindigt in het Frans. Meerdere Belgische artiesten (Angèle, Moli) passen die wissels Engels-Frans toe in hun lyrics, met het nodige succes.

Coline: “Ik denk dat we meer Franse nummers gaan schrijven. Tot op heden hadden we er echt zin in om in het Engels te zingen. In uw moedertaal zingen is best wel moeilijk, maar je kan er wel beter je gevoelens in uitdrukken.  Op deze EP is het eerste volledige nummer in het Frans ‘Lachez moi’.”

Het albumcover accentueert alleszins de kleur van jullie ogen, maar ook de rood blauwe bolletjes (snoepjes) vallen op.

Antoine: “The Soma pills!”

Jullie duiken regelmatig zelf op in de videoclips.  In ‘Première fois’ worden jullie op een bureaustoel voortgetrokken door iets dat we net niet kunnen zien, los dit mysterie op!

Coline: “Buiten beeld, trekken mijn vader en mijn broer ons verder, het is gefilmd met een smartphone.”

Jullie set op het Swipe festival opent met de prachtige stem van Coline, begeleid door enkel piano, het lijkt wel een koorzang.

Coline: “ In de muziekschool volgde ik lyrische zang en ook accordeon, maar daar ben ik mee gestopt, gelukkig!  Antoine heeft ook klassieke achtergrond, dus vonden we het belangrijk om eens een liedje te beginnen op een klassieke manier.”

Coline, naar het schijnt bent u een ongelofelijke performer, is dit last-minute improvisatie?

Coline: “Je moet eens komen kijken hé!  Ik improviseer wel, want ik vind dat het spontaan moet blijven, jezelf zijn. “

Toitoine, je componeert ook muziek voor videogames.   In hoeverre verschilt dit van het schrijven voor een album?

Toitoine: “ Als je schrijft voor een film of games, mag je niet teveel de aandacht trekken van het publiek, meer op de achtergrond gericht.  Als ik popsongs schrijf, kan je altijd nieuwe details ontdekken, door het meer te beluisteren.”

Net vandaag loopt er veel goed nieuws binnen aangaande versoepelingen naar live events, maken jullie voorzichtig plannen?

Coline:  “We spelen op Les Solidarités in Namen (augustus) en Les Nuits  Botanique in september.”

RELEASE ALBUM 21 MEI

Tekst: Peter Minnebo.

Foto: llywzlyn Nys.