ERNST brengt vandaag 2e EP ‘Sad Seasons Winter’ van vierluik uit. Engeland is een grote inspiratie!

Het Belgische muziekcollectief ERNST pakt uit met het album ‘Sad Seasons’. Het eerste deel ‘Autumn’, een duistere herfstsoundtrack, werd gereleased op 21 september, het begin van de herfst. Vorig jaar bracht ERNST de EP ‘Er Wordt Verteld’ met muzikale griezelverhalen uit. Daarna kwamen ze op de proppen met een zomersingel in de vorm van een muzikale postkaart. Na ‘Sad Seasons: Autumn’ het eerste deel van een muzikaal vierluik met seizoensgebonden muziek, brengt exact het begin van de winter ‘Sad Seasons: Winter’ mee.

“Het is de bedoeling dat we elke seizoen een nieuwe EP uitbrengen”, vertelt ERNST-zangeres Debby Termonia. “Daarop staan muzieknummers die volgens ons de perfecte soundtrack vormen bij de tijd van het jaar.”

Allkinds had afspraak onder de kerstboom met Olivier Elens (gitaar) en Debby (zang) van ERNST, in een vorig leven nog Gentlemen of Verona, voor een dubbelinterview in volle herfstglorie.

Een bijzondere EP met een flinke dosis  ‘tegen de stroom in’ eigenwijsheid, en met een subliem oog voor de échte winterse schoonheid.

Hoe ervaren jullie persoonlijk de winter?

Olivier: “Het merendeel van de ERNST-leden zijn ‘wintermensen’, denk ik. Er gaat ook een bepaalde schoonheid uit van dat seizoen. Toegegeven, de natuur ligt er dan wat somber bij. Maar alles krijgt ook een bepaalde sfeer. Een kale boom in een bevroren grasveld..? Gooi er nog wat mist bij en je hebt het perfecte filmdecor voor een beklemmend verhaal waar wij maar al te graag de filmmuziek bij willen verzinnen.”

En kan de kerstperiode jullie bekoren?  De release valt immers enkele dagen voor kerst.

Olivier: “Als kind hield ik meer van kerstmis. Toen was het ook een mooi afgebakende periode. Tegenwoordig slaan ze je al in oktober met kerstballen en slingers om de oren. Neen… Kerstmis is niet mijn ding.  En dan die muziek! Neen… Ik ben blij dat we met ERNST een alternatief kunnen geven aan mensen die, net zoals wij, een Mariah Carey- of Djingle Bells-allergie hebben.”

Waar is het idee ontstaan om het album te verdelen over 4 seizoenen, jullie doen aan langetermijndenken!

Olivier: “Je moet voor werkzekerheid zorgen hé! (lacht) We houden ons bezig met allerlei soorten muziek. Het populairste is de vier jaargetijden in een cyclus van vier vioolconcerten, gecomponeerd door Antonio Vivaldi. Dikwijls merken de mensen op dat we zeer filmische muziek maken en toen kregen we het idee om een soundtrack bij de 4 seizoenen te schrijven.”

Hangt er rond jullie songs toch niet altijd enige vorm van mystiek?

Debby: “We doen onze eigen goesting en brengen wat we zelf mooi vinden, en dat is nooit écht heel happy op één of andere manier. Spoken, geesten, griezelverhalen vinden we allemaal wel fascinerend.“

Olivier:” We blijven het altijd bekijken vanuit een humoristisch standpunt. Als we vernemen dat er ergens in een dorpje een wereldrecord spookverdwijningen gevestigd is, dan gaan we daar zeker eens naartoe. We gaan erin mee met de nodige afstand, maar wel met een gezonde dosis humor en zelfrelativering. Het mag geen karikatuur worden door ergens te zwaar aan te tillen.”

Deze EP is winter gerelateerd, hoe hebben jullie daarop het accent weten te leggen in de songs?

Debby: “ De winter wordt vaak gelinkt aan” tristesse “en mysterie. Een sfeer waarvan we snel de schoonheid gaan inzien. Het merendeel van de songs die we schrijven, zijn sowieso in mineur. Dus een wintersoundtrack schrijven… Dat lag ons wel. Hoe we winteraccenten hebben gelegd? Door veel gebruik te maken van grote mannelijke achtergrondkoren. Die doen je meteen aan Rusland denken. En daar is het altijd koud. Wie dat niet gelooft moet maar eens naar een paar spionagefilms kijken.  Hahaha…”

Dit keer zocht ERNST voor zijn muziek inspiratie bij kozakkenkoren, Berlijnse nachtclubs uit de jaren ’30, swamp blues uit Louisiana en het spookachtige ‘Danse Macabre’. Hoe belandden jullie in deze wereldjes?

Debby: “ Er zijn veel bands die zich enkel voor de muzieksoort interesseren die ze zelf spelen. Dat is bij ons zeker niet het geval. Jazz, klassiek, rock, cabaret… Wij zijn echt muzikale omnivoren. Die manier van luisteren helpt ons ook bij het componeren. We kunnen immers uit alle mogelijke vaatjes tappen om inspiratie te halen. Tijdens het schrijven van deze plaat, probeerden we gewoon associaties met koude en winter te maken. Kozakken, het kille Berlijn zoals je in de reeks ‘Babylon Berlin’ ziet… Ja! Dat past perfect bij de winter. En Dance Macabre… Tja… Dat is een klassiek stuk uit 1874 waar je automatisch de koude rillingen van krijgt als je het hoort.”

Olivier: “Geen wonder dan het in de Efteling als soundtrack voor het spookhuis wordt gebruikt.”

Hoe belandde de cover California Dreamin (De Mamas & The Papas) op de EP? Vanwege de winter gerelateerde lyrics? De sound?

Olivier: “Heel wat mensen denken dat ‘California Dreamin’ een zomernummer is. In heel wat films wordt het dan ook onder zonovergoten scènes gezet. Fout! Want wie naar de tekst luistert, merkt meteen dat de song zich eigenlijk in de winter afspeelt. Het prachtige stemmenwerk van ‘The Mamas and The Papas’ zal die verwarring zeker in de hand hebben gewerkt.”

De trailer  doet verlangen naar winterlandschappen en geluiden, waar is er gefilmd?  Wat willen jullie hiermee meegeven?

Olivier: “Een boek, een tentoonstelling, een plaat… Tegenwoordig heeft alles een trailer nodig. Wij doen daar met plezier aan mee. De uitdaging is vooral om een hele plaat in één beeld te vatten. Dit keer is het een dronebeeld van een besneeuwde snelweg in Engeland geworden. Engeland is immers een grote inspiratie voor ERNST. Niet alleen op het gebied van humor, muziek of stijl… Ook de aangeboren tegendraadsheid spreekt ons enorm aan. Maar dat had je waarschijnlijk al wel geraden door de manier waarop we – vol overtuiging en met plezier – tegen de huidige muzikale modegrillen ingaan.”

Jullie besteden ook zeer stijlvol de nodige aandacht aan jullie outfits.

Olivier: “Vroeger gingen mensen naar een show kijken om mensen te zien, die ze niet in het dagelijkse leven zagen. We zijn van mening dat wanneer mensen betalen om naar ons te komen zien, we niet willen verschijnen in het plunje waarmee we net het gras gemaaid hebben. Dus aandacht voor hoeden en maatpakken.”

Debby: “We proberen altijd wel een mooi decor te vinden om op te treden, waar wij met ons vieren in passen. De performance, de muziek en de locatie moeten kloppen.”

Olivier: “We richten ons tevens op huiskamerconcerten en kleinere locaties.”

Laat de winter (EP) maar op ieder van ons afkomen!

 

De EP ‘Sad Seasons: Winter’ uit het vierluik van ERNST is vanaf 21 december te verkrijgen/beluisteren zijn op alle digitale platformen.

 

Alle info: www.ernst.band

Tekst: Peter Minnebo

Foto Eugene Lachute