Interview Joachim Badenhorst over Zero Years Kid’s album ‘Geen Grenzen’

Op 10 november verschijnt de tweede plaat van Joachim Badenhorst’s Zero Years Kid. Zero Years Kid is het alter ego van Joachim Badenhorst, één van de boeiendste en meest avontuurlijke Belgische jazzmuzikanten van de voorbije twee decennia.

Badenhorst heeft een achtergrond in jazz en klassieke muziek, waarmee hij wereldwijd bekend is geworden, maar wat gebeurt er als hij wars van trends en verwachtingen z’n verbeelding vrij spel geeft? Dat werd Zero Years Kid, wat begon als soloproject, maar intussen ook uitgegroeid is tot een organische live-band.

Het album is een poëtische en humoristische trip met een melancholieke ondertoon.

Allkinds zocht Joachim enkele weken voor de release op in een piepklein koffiehuisje achter de Antwerpse stadsfeestzaal.  Gefascineerd luisterde ik naar Joachim, met een subtiele grootsheid in zowel muziek, verbeelding als humor met een vleugje Antwaarps overgoten.  Slijpschijven die lustig tekeer gingen tegen beton naast het terras, probeerden met een overdaad aan decibels roet te gooien in onze dialoog, maar Joachim hervatte met de glimlach meermaals het interview met de nodige herhalingen.

Het album is een ode aan het doorbreken van grenzen, in welke zin?

“Persoonlijk omdat ik uit mijn comfortzone treedt.  Ik kom uit de wereld van jazz en klassieke instrumentale muziek.  Een grote stap in het duister, buiten wat ik de laatste jaren doe.  Durven vollen bak te gaan en er plezier aan beleven, dat is wat ik hoop mee te geven met dit album.”

Welke evolutie sinds het eerste album ‘Ongerijmde Rijmen’?

“Ik begon met elektronische muziek en in het Nederlands te zingen op het eerste album.  Het album was nog zeer experimenteel met veel field recordings  en collages van een aantal songs en soundscapes. Het prille begin van mijn project  Zero Years Kid.”

Het album is een poëtische en humoristische trip met een melancholieke ondertoon.  Is het een evenwicht zoeken tussen melancholie en humor?

“Ik hield altijd van melancholie en absurdisme. Humor, maar niet te plat, zodat het een beetje ongrijpbaar blijft.  Het is balanceren tussen niet te melancholisch en niet te humoristisch.  Ik ben er niet te bewust mee bezig, ik laat de teksten tot mij komen.”

En er worden samples gebruikt uit de 2e film ‘La Ruta Natural’  van Rinus Van de Velde.

“Rinus heeft één van mijn allereerste solo optredens gezien in Antwerpen, zo’n 10 jaar geleden.  Sindsdien zijn wij beginnen samenwerken.  Hij heeft het portret gemaakt voor de cover van mijn eerste solo album.  Vervolgens ben ik muziek beginnen maken voor zijn films.  Rinus heeft dit album geproducet en ik heb samples uit de film gebruikt.  Rinus heeft ook het artwork gemaakt voor dit album. Als we binnenkort live gaan spelen, gaan we gelijktijdig de film ‘La Ruta Natural’ projecteren.”

Welke stempel liet Rinus als producer achter  op het album?

“Hij zorgt dat de cirkel rond is, met zowel de muziek, de samples, het artwork en de film.  Hij heeft onze groepsfoto’s gemaakt in het decor van zijn nieuwste film ‘A Life in a Day’. De foto is gemaakt in een zwembad dat hij heeft gebouwd.

Hij heeft kostuums voor ons beschilderd die we gaan dragen tijdens de concerten.”

De songtitel van het eerste nummer ‘Zero Years Kid’, doet denken aan een pasgeboren of ongeboren kind.  Je zingt  ‘je suis zero years kid’.

‘Klopt volledig.  Ik was in Japan en een Japanse vriend van mij vertelde een verhaal van toen hij nog een baby was.  Hij zei: “when I was a zero years kid”.  Ik vond dat zo’n mooie uitdrukking, die me bijgebleven is. Ik heb die zin voor de naam van mijn  project gebruikt.  Ik voel me zelf een zero years kid in deze soort muziek.  In het Nederlands zingen en pop, hiphop liedjes maken.  Het voelt allemaal nieuw, als een baby die alles terug moet leren.”

In ‘Miserabele Gelukzaligheid’  gebruikt u een soort grappig, schattig kind stemmetje.

“Misschien door mijn sprookjesachtige verbeelding of door naar sprookjes te luisteren.  Experimenteren met pitch shifting effect op mijn stem en zoeken naar vervormingen , daarbij wat spelen met de volumes.”

Vervolgens een stemgeluid waarbij ik me in een kerk waan en mensen hoor fluisteren.

“Toen ik met dit project Zero Years Kid  begon, werd ik erg geïnspireerd door R&B zanger Frank Ocean, die veel experimenteert met zijn stem.”

‘Met Jou en Niemand Anders’, een uitdrukking van een verlangen naar iemand?  Het wordt alleszins mooi neergezet in het Antwerps dialect  ‘ik mis a zo’.

“Mijn kinderen zijn momenteel 2 en 4 jaar.  Je wordt terug geconfronteerd met je eigen kindertijd.  Opgroeien, wat dan weer dicht bij Zero Years Kid aanleunt.  Het nummer gaat over dat je onvoorwaardelijk van iemand houdt en dat je alleen maar bij die persoon wil zijn.”

‘Welcome To My Boat’ is zuiver instrumentaal.

“Het is een intro op ‘De Onvoltooid Verleden Tijd’ en op het einde van het laatstgenoemde nummer komt die intro terug.  Eigenlijk één lang nummer dat ik in twee stukken heb geknipt.  De samples van de film zijn in het instrumentale verwerkt.”

‘De Onvoltooid Verleden Tijd’ gaat over een writer’s block, autobiografisch?

Teksten schrijven is voor mij ook wat nieuw met Zero Years Kid.  Het nummer gaat over het proces van tekst schrijven.  Niet op de juiste woorden kunnen komen, vast komen te zitten, waardoor je in het nummer en in de tekst wordt gezogen.”

‘Geen Grenzen’ is een ode aan de 90’s hit ‘No Limits’ van 2 Unlimited.

“Een improvisatienummer waarover ik de tekst dan scandeer, vertaald naar het Nederlands. 2 Unlimited is een Nederlands-Belgische popband die het nummer in het Engels bracht, een rechttoe rechtaan nummer.  Het is het enige covernummer, maar het symboliseert wel mooi het buiten uw comfortzone treden en open staan voor nieuwe dingen.”

De covid pandemie blijft nog nazinderen, ook in het nummer ‘Lang Geleden’ en met de ludieke uitspraak ‘Mokt da na mee!”

“De tekst is ontstaan in de tijd dat we niets meer mochten.  Er waren zoveel regels en je mocht met niemand afspreken.  Het nummer begint met een telefoongesprek , je belt naar iemand en je wil samen iets gaan doen.  Het evolueert naar een situatie dat je heel graag samen wil gaan feesten of iets wil gaan doen.  Het duurde vrij lang voor het album was afgewerkt.  Toen ik het album aan het afwerken was, was de pandemie al voorbij.

De ‘Miserabele Gelukzaligheid’ heeft dat ook een beetje, zo’n heel intense ruzie eigenlijk.  Een heel intense ruzie waarbij je elkaar bijna vermoordt en  je elkaar martelt met elkaars woorden.  Een afgrijselijke ruzie, maar op het einde komt dat toch weer goed, wordt het bijgelegd en zijn er tranen van liefde.  Aan elke rottige periode komt er wel een einde.”

In ‘Twee Beren’ zit weerom humor verscholen.  Hoe komt het dat u dit kinderlied  in dance versie bewerkt heeft?

“Wellicht heeft het te maken met mijn 2 jonge kinderen.  Dit is de meeste 2 Unlimited stijl van het album.  Wat ontspoord, waardoor het nog heftig wordt. Een leuk lied voor zowel kinderen als volwassenen.”

De song ‘Dear Claude, Dear Rita’ is slechts 31 seconden lang. Gericht aan specifieke personen?

“Ook een intro met fragmenten uit de film van Rinus. Je hoort mensen binnenkomen en er wordt geschoten.  Rinus heeft altijd lange titels, vermeld onderaan zijn werk, zoals je op de albumhoes kan merken. ‘Dear Claude, Dear Rita’ is onderdeel van zo’n lange titel van zijn werk.

(Joachim leest voor vanop de cd cover: ‘Dear Claude, Dear Rita, it would be great if you could get to know each other, welcome to my boat. I need a break and would appreciate it if you would join me.’)

‘Welcome to my boat’ en ‘Dear claude, Dear Rita’ is uit die tekst geplukt van het schilderij van de cover.  Een volledige link met Rinus en zijn werk.”

En ‘Alle maskes dansen kleine paskes’ werkt sowieso op je lachspieren  in de song ‘Is Dat Hier een Feestje’.

“Het beeld dat ik voor mijn ogen heb is dat je op een leuk feestje bent, veel ambiance op de dansvloer en je staat er tussen al die mensen, maar ergens voel je u ook eenzaam. “

‘Onderweg naar Ergens’, onderweg naar ergens en is ergens soms nergens?

“Ik ben reeds 20 jaar muzikant en kan sindsdien van de muziek leven.  Vroeger voornamelijk instrumentale muziek & jazz.  Veel gereisd, op tour, veel onderweg.  Ik wou het gevoel meegeven dat je altijd ergens zit te wachten en onderweg bent naar ergens.  Het is eigenlijk een versie van de song: (zingt) ‘This is the road to nowhere’.  Altijd onderweg zijn zonder ergens aan te komen.  Ik heb in New York gewoond, ook verbleven in Parijs en Berlijn en de laatste jaren ben ik ook geregeld in Azië, China en Japan.  Tof om te voelen hoe groot dat de wereld is en hoe anders dat verschillende landen kunnen zijn.”

Met welke andere activiteiten bent u momenteel bezig?

“Sinds dit seizoen leid ik de jamsessies in Rataplan Borgerhout.  Ik stel een groep samen die de jam opent en daarna is het jam voor iedereen die wil meedoen.  Iedereen kan afkomen met een instrument of zonder instrument om te komen jammen. We proberen er dan het beste van te maken. Alle stijlen, alles kan.

Vervolgens ga ik op toer met Equilibrium, dat is een trio met 2  Scandinavische mensen.  (Mikkel Ploug & Sissel Vera Pettersen)  Daarna  komt het album uit van Zero Years Kid en beginnen we daarmee te toeren.”

En u speelt ook nog bij een IJslandse band Mógil.

“Ik schrijf het meeste van de muziek voor de groep.  De zangeres Heida Árnadottir schrijft de teksten in het IJslands, alle muzikanten zijn van IJsland en wonen daar ook.  We hebben al 4 albums gemaakt en in december gaan we terug op toer in IJsland. “

U hebt ondertussen ook een eigen label KLEIN.

“Inderdaad en sinds kort ben ik thuis een kleine venue aan het inrichten in een voormalige winkelruimte voor kleine events voor solo of duo. Het zou fijn zijn om artiesten te kunnen onderbrengen onder dit label.”

Het albumcover is een kunstwerk op zich.

“Ik vind het wel bij het album passen, een bootje dat je ziet dobberen, je hebt geen idee van waar het komt of naar waar het vaart.  Het past bij ‘geen grenzen’. “

Release album ‘Geen Grenzen’ 10 november

Alle info:  https://www.joachimbadenhorst.net/

 

 

CONCERTEN

24/11/2023 Rataplan Borgerhout

25/11/2023 nona Mechelen

01/12/2023 Flagey, Brussel

02/12/2023 4AD, Diksmuide

06/12/2023 CC De Werft Geel

08/12/2023 CC De Factorij Zaventem

20/12/2023 Ha Concerts Gent

 Tekst: Peter Minnebo.

Foto: Wannes Cré.