Interview Julien Firmin over nieuw album  ‘Hand Out the Samples’       

Julien Firmin is de creatie van Michael De Busscher, die je via zijn alter ego een inkijk geeft in zijn muzikaal verhaal. Een Gentse muzikant die zich niets aantrekt van hypes, maar op zijn eigen elan een mengeling van blues en alt pop brengt. Muzikale intermezzo’s en vocalen waar de haren van je armen rechtop komen te staan is hier het resultaat van.

 Zijn titelloze, eerste album dateert van 2018 en wordt aanzien als een veelbelovend debuut. Dit bracht hem op tal van mooie podia in binnen- en buitenland.

De voorbije jaren laat Michael zich zowel live als in de studio begeleiden door Mattias Geernaert (SUWI, Kosmo Sound), Tom Leyman (Ramkot) en Gertjan Wytynck.

Jan Myny (Reena Riot) vervolledigde het team en nam de productie voor zijn rekening.

Ze installeerden zich in een villa in Melle, waar ze zich een week lang hebben afgezonderd. Deze intensieve samenwerking resulteerde in de tweede plaat van Julien Firmin, “Hand Out The Samples”.

De nieuwe muziek is met full band live ingespeeld, wat in schril contrast staat met de debuutplaat.

Het muzikale verhaal van Michael had op deze manier geen limieten meer. Een grenzeloze vrijheid, die te horen is.

Waar vindt uw artiestennaam zijn oorsprong?

“Een jaar of 6 geleden had ik beslist om zelf een project op te starten en daarvoor had ik een naam nodig.  Julien en Firmin zijn mijn 2e en 3e naam van mijn grootvaders.”

Vanwaar de albumtitel?

“Het is een zin uit de song ‘Samples’. De zin op zich sprak me aan en anderen vonden het sterk binnenkomen in die song.  Het past bij de sfeer van de rest van de plaat.”

Op de albumcover zien we een villa in Melle.  Wat hebben jullie daar gedaan en hoe was de sfeer?

“We hebben 1 week in die villa verbleven en hebben daar een studio gebouwd.  Er kwamen vrienden langs die wat gefilmd hebben met VHS camera’s.  Toen we de beelden herbekeken, zag ik het beeld van de villa opduiken en vond het wel passen.

Het was een bijzonder leuke week die we niet snel gaan vergeten. Een vriend van mij, die tevens het management doet, komt een jaar in die villa wonen. Opnames in de studio vond ik altijd redelijk stressy vanwege de tijdslimiet.  In de villa konden we volledig ons ding doen.”

 

Is er ter plekke nog nieuw materiaal geschreven?

“Betreft structuur van de nummers stond het meeste vast.  Ik maak zelf mijn pré-producties en dan hebben we met de band veel gerepeteerd, zodat we goed voorbereid naar de studio trokken.  Er was nog wel ruimte om op zoek te gaan naar sounds en effecten, en die nog toe te voegen.”

Al  favorieten om live te spelen, want die puurheid van de gitaarsound wil je toch live naar de mensen brengen?

“We hebben de nummers allemaal al live gespeeld.  ‘Wait’ spelen we al een jaar of 2 en is heel tof om live te brengen, alsook ‘Hold My Love’, wat naar het einde redelijk groots wordt.”

Is improvisatie mogelijk live?

“Het is meer afgelijnd, er zijn zeker nog stukken in de nummers waar nog niets vast ligt, als we het live spelen.  We luisteren dan goed naar elkaar, en zeker met deze muzikanten zijn er mogelijkheden.  Het blijft altijd een meerwaarde.”

In ‘Wait’ met een filmische intro, richt u zich naar ‘My Lord Above’.

“Een personage dat het niet meer ziet zitten en die naar hogere krachten roept, en daar een oplossing hoopt voor te vinden.”

‘ I Want You Dead’, een redelijke bizarre zware titelsong.

“Ik ben er heel toevallig opgekomen.  Ik had thuis een gitaarlijntje gevonden en ik was daar melodieën op aan het zoeken en plots kwam die zin eruit.

Het geluid van de gitaar hebben we live opgezocht en wilden dit zo goed mogelijk op de plaat weergeven.”

Had u een soort kritisch klankbord op de teksten en muziek die u schreef?

“De bandleden geven de nodige kritieken, waardoor je minder in uw eigen wereld zit.  Dat werkt wel.”

Met ‘Blue Sky’ kan de dag niet stuk, het positieve mag hier zegevieren?

“Als je op een winterochtend met een heel mooie blauwe lucht en veel zon buiten gaat wandelen, kan je de dag al zeer goed beginnen.  De redelijk zware plaat mocht wel met een positievere noot eindigen.”

Live planning?

“10 november stellen we alvast de plaat voor in de zeer gezellige Bar Mirwaar in Gent.”

 

LIVE DATES:

10/12 Bij de vieze gasten

22/12 Café De Loge

Tekst: Peter Minnebo.  Foto: Steije Hillewaert.