The Analogues die binnenkort The Beatles missie verder zetten in de Lotto Arena

Op 26 september  is het exact 50 jaar geleden dat het befaamde Beatles album “Abbey Road” verscheen. Die dag  zullen de Nederlandse The Analogues het album nauwgezet reconstrueren en op authentieke instrumenten integraal spelen in de Antwerpse Lotto Arena.

Het recente uitverkochte concert in het Oostendse Kursaal waarbij het volledige “The White Album”  werd gebracht, bewees nog maar eens dat The Analogues erin slagen het Beatles oeuvre op volstrekt unieke en ongeëvenaarde wijze te laten herleven.

The Analogues staan na Antwerpen ook nog in een uitverkochte Ziggo Dome in Amsterdam en in L’Olympia in Parijs. De band neemt deze zomer “Abbey Road” live op in de Londense Abbey Road Studio’s. Hun versie van  dit classic album verschijnt eveneens in September.

Eén wandelgang doorheen de sportpaleiskantoren, geplaveid met foto’s van gepassioneerde artiesten (Eric Clapton, Natalia), leidt onze Allkindsofeverything-reporter naar 2 goedgeluimde Beatles van de Nieuwe Orde die er geweldig veel zin in hebben, Diederik Nomden en Felix Maginn (ook zanger en frontman van de Britrockband Moke).

Het wordt een amusant gesprek waar de passie, positiviteit en humor van afdruipt, maar met beide voetjes op de grond en de nodige relativering. Al vlug blijkt dat The Analogues zich bewust onderscheiden van de duizenden andere Beatles tributes. Focus op de muziek in het kwadraat en niet op de glamour en glitter.

Het publiek moet het beste te horen krijgen, en The Analogues klinken daarom zoals The Beatles anno 2019 zouden klinken.

Deze Beatles missie vliegt nog steeds op koers, in the sky with diamonds, niet alleen door de input van Apple en het muzikale Analogues unicum, maar ook door de nieuwe generatie die het Beatles imperium verkent. Zeer recent nog, vertolkte de in 60’s outfit jonge zangeres Fee in The Voice Vlaanderen ‘Don’t let me down’, haar eigen spontane nummerkeuze.

The Analogues werden opgericht in 2014. De naam van de band is dus nog jong. Waren er oorspronkelijk andere ideeën voor een bandnaam?

Nomden: “We hebben best wel lang moeten zoeken. The Eggmen is langsgekomen, maar dat vonden we niet goed genoeg. Bart Van Poppel kwam met het idee The Analogues, was even wennen, maar best wel een sterke naam en het ziet er goed uit in die herkenbare Beatle belettering.”

Maginn: “ Een nieuwe bandnaam moet je altijd even laten bezinken, en het beginnen accepteren. Binnen een band wil niet iedereen gelijk een naam accepteren. Maar deze naam is heel duidelijk en representatief voor wat The Analogues eigenlijk doen. “

Is alles gegrond op de passie? Had bijvoorbeeld hetzelfde verhaal op de Stones geschreven kunnen worden, de eeuwige keuzevraag.

Nomden: “ We zijn allemaal Beatle-fan. Fred Gehring, de drummer en bedenker van heel het idee, vond het juist belangrijk om iets te doen wat juist niet gedaan werd. De Stones spelen nog altijd live en er zijn ook zovele tribute bands van.   Afgezien dat wij niet zo’n grote Stones fans zijn als Beatles fans, en daarbij is het uniek dat het platen zijn die nooit live gespeeld zijn.”

The Beatles moeten een bijzondere aantrekkingskracht hebben.

Nomden: “De muziek is zo rijk, gevarieerd, alle soorten gevoel, het doorloopt alle fasen van je leven, je bent ermee verbonden en het gaat nooit meer over. Het trekt miljoenen mensen van de hele wereld aan. “

Beschouwen jullie The Analogues als een nieuw begin of een finale bekroning op jullie muzikale carrières?

Nomden: “ Felix en ik zijn nog het meest actief met ons eigen werk.”

Maginn: “ We zijn ook nog jonger dan de andere bandleden, in hun hoofd zal The Analogues wel een soort eindstation zijn, maar het is nog lang niet voorbij. Wijzelf hopen natuurlijk ook op een lange Analogues carrière.”

Nomden: “We staan daarbij heel relaxed in het project, er is geen concurrentie van iets. Die stormdrang die je als twintiger nog kan hebben van alles moet ‘nu’, is nu veel kalmer. En ik kan het duizend keer zeggen ‘Het is The Beatles!’ ja toch! “ (lacht)

De echte Beatles jaren, was net voor jullie tijd.

Nomden: “ Het is allemaal begonnen met de rode en de blauwe dubbel, toen we zo’n jaar of tien waren. “

Eigenlijk zetten jullie een Beatles-missie verder, ze componeerden 5 albums, die ze nooit live speelden, maar jullie wel!

Nomden: “ Ja, ik denk dat we ook voor een stuk geholpen zijn door de tijd, want ze waren maar met z’n vieren. In die tijd was het technisch bijna onmogelijk geweest om alles live te doen of ze hadden met 100 man op tour moeten gaan. In die zin staan we nu een stap verder”.

The Analogues zouden toch in staat moeten zijn een vervolgalbum te componeren. Ik hoorde 1 week geleden een nummer van Nomden op de radio, de presentator vermeldde duidelijk Beatles invloeden. Hongerig naar het creëren met grote diversiteit?

Nomden:” Er zijn zeker plannen voor een eigen plaat, onder platencontract met Universal.”

Maginn: “ Voorlopig is het nog niet concreet aan de orde, want dan moeten we er ook tijd voor kunnen maken. Je moet als band zelf een gevoel hebben en niet 11 nummers die je opgelegd worden.”

Nomden:” Ik denk dat we er zeker een jaar voor zullen moeten uittrekken, het hele demoproces en opnames.”

Reeds zoveel lovende kritiek van pers en publiek, al feedback gekregen van Paul McCartney?

Nomden: “ Ze weten wel af van ons bestaan, maar ik kan erin komen dat ze niet staan te springen om het al te bekijken. “

Maginn: “ Voor hen is het natuurlijk niet echt NEWS, er was al een tijd toen de Bootleg Beatles speelden. George Harrisson heeft ze wel wat omarmd, dat vond hij leuk.   Paul zijn carrière is al zo lang, het is een totaal andere insteek. Het zou wel een verschil kunnen maken naar The Analogues omdat wij het zeer serieus benaderen. Het gaat hier om de muziek en niet om de popjes, hoe ze eruit zagen. “

Nomden: “ Ik stel me soms voor als een andere band mijn muziek zou spelen. Ik weet het niet. Paul , hij is gewoon hij, hij leeft nog en hij kijkt niet elke dag terug naar zijn oeuvre. Hij ontwikkelt zelf nog, hij zet niet elke dag Abbey Road op. “

Paul McCartney gaf onlangs nog een live-sessie met enkele wijnglazen, waarover hij zijn vinger streek en die geluiden nam hij op met een authentieke 4 track machine (opnemer).

Nomden: “Ja, ik denk dat hij het technisch aspect best wel interessant zou kunnen vinden. Verder is hij moeilijk in te schatten, alleen de PR versie kennen we , die iedereen kent.”

Jullie spelen met analoge instrumenten die de Beatles ook gebruikten. Welk van die instrumenten maakt veel indruk op jullie?

Maginn: “De Epihone Casino gitaar is gedurende heel mijn leven altijd mijn favoriete gitaar geweest. Ik speel het als een akoestische gitaar, het is heel warm. Het is de gitaar die vooral John Lennon en George Harrison gebruikte, Paul McCartney had er eigenlijk eerst eentje. John Lennon speelde eerst op een Rickenbacker 325, daar moet je best wel hard werken om er geluid uit te krijgen. We hebben 2 Epihone Casino’s uit 1965. Beide gitaren uit 1965 klinken ook nog eens anders. Alleszins zal dit een gevolg zijn van wie hem in elkaar heeft gezet, op welke werkbank, etc…”

Nomden: “ We zijn nu aan het repeteren voor Abbey Road. In de oefenruimte hebben we het Hammond RT3 orgel staan, wat de Beatles ook voor dat album gebruikten. Op het moment dat je dat aanslaat, heeft het zo’n specifieke , warme, rokerige, smeuïge klank. Als je die noten zuiver speelt, dan ben je gewoon meteen ‘daar’. “

Maginn: “ Bij The Anologues worden al die oude spullen tegelijkertijd gebruikt, dan sta je gewoon IN de plaat”.

Waar komt jullie sound het beste tot zijn recht, op festivals gaan er misschien teveel details verloren.

Nomden: “Als het in een heel grote hal is, gaat er wel wat karakter verloren, natuurlijk is het altijd magisch als je in een grote ruimte of op een festival speelt. Een theater van een 2000 stoelen is een ideaal. Als muzikant hou je wel van grotere doelen, en speel je wel eens graag in de grotere zalen, zoals Ziggo Dome & Lotto Arena of Royal Park in Soestdijk , een veld met tribunes eromheen. Als backdrop heb je daar het paleis van Soestdijk, waar onze koningin Juliana woonde, een magische setting wanneer de zon ondergaat.”

Jullie gaan binnenkort het legendarische Abbey Road opnemen, is het met de opnametechniek à la jaren 60?

Maginn: “ Nee, ik denk dat alles ineens verwerkt wordt via de opnamewagen.”

Nomden: “ The Beatles hebben natuurlijk op een heel relaxed manier het album kunnen opnemen over 3 maanden. The Analogues gaan het op 30 juni in 50 minuten live reconstrueren met een publiek erbij, de opnametijd is dus exact de lengte van de plaat.“

De Abbey Road studio, daar gaan opnemen, is dit zuiver nostalgisch of is er daar iets speciaal, vele artiesten trekken daarheen.

Nomden: “ De studio’s hebben een specifieke sound, een gevoel”.

Maginn: “ Het is een beetje bizar, als je terugdenkt aan toen je 16 was en alles muzikaal begon te ontdekken, en dat je nu in Abbey Road gaat opnemen.”

Nomden: “ McCartney moet er vast melancholisch van worden. John Lennon, George Harrison, George Martin (producer en beschouwd als 5e Beatle) zijn allen overleden. En dan sta je daar.”

Abbey Road zou terug een ouderwets Beatles album zijn, welk nummer springt er voor jullie bovenuit qua genialiteit? (minder bekende nummers zijn soms de beste)

Nomden: “ Ik vind Something altijd heel speciaal om te spelen, en Here comes the sun.”

‘I want youis dan weer zo’n bijzonder experimenteel avontuur.

Nomden: “ Oh ja, oei oei oei…ook lekker om te spelen hoor! Lennon op zijn ruigst en zichzelf bevrijden van alles. Eén van de extreemste stukken die de Beatles hebben gedaan.”

Met ‘Oh Darling’ gaan de Beatles de schlagertoer op.

Nomden: “ Als we dit repeteren, zeggen we dikwijls, als dit nummer niet goed uitgevoerd wordt, is het flinterdun. Het is een hele uitdaging om dit juist te spelen met de juiste feel, het juiste tempo, niet te snel, niet te langzaam. Maar ja, we hebben een fenomenale zanger daarvoor. En ja, je hebt gelijk, het nummer is een soort van blues schlager.“ (lacht)

Sun King start met een krekelgeluid, dit krijgen we ook live te horen?

Maginn: “ We hebben een doos met 200 krekels erin! (lacht uitbundig) De fans moeten het album terug horen zoals het was. “

Nomden: “ We gaan wel krekelgeluiden opnemen. Verder is het essentieel dat je alles live in 3D ziet gebeuren.”

The Analogues verkleden zich niet, richten zich op de essentie, de muziek. Maar ongetwijfeld wordt er een mooi bijpassend visueel concept uitgewerkt.

Maginn: “ Een gans team werkt het visuele uit, zodat iedereen goed kan zien wat er gebeurt.”

Nomden: “ Nu wat technisch misschien, maar we spelen met een soort van metronoom track op ons hoofd, die meegaat met het Beatles geluid. En de Beatles speelden natuurlijk niet met een metronoom. Het zweeft af en toe, het gaat langzaam en dan sneller. We hebben de Beatles track in de computer geladen en dan gaan we met een koebel-tick op de toets, gaan we meetikken en die tick horen we dan als we spelen.”

Maginn: “Dan hebben we altijd hetzelfde tempo en lopen de visuals precies”.

Jullie werden al beschreven als ‘zo zouden de Beatles in 2019 klinken’, blijven jullie voldoende zelfkritisch?

Maginn: “ We zijn zeker kritisch. The White album is heel goed gegaan. Voor ons ligt de lat al zeer hoog. Je wil niet minder, het moet zelfs beter.”

Nomden: “ En als we een nummer aantreffen, waarvan we vinden dat we de stem daar niet voor in huis hebben zoals bij Helter Skelter en Birthday, dan zorgen we ervoor dat er iemand komt zingen die die stem wel heeft. Het gaat bij ons niet om ego’s, alles staat in dienst voor de mensen die de Beatles willen horen. “

Speelden jullie het eerste of het pré Beatles nummer al? (In spite of all the danger)

Nomden: “ Nog niet gespeeld, ik ken het wel. Mr Philips, die had een opnamestudio in Liverpool en die had een” acetate machine” (mechanisch geluidsopslagmedium), waar de opname meteen live opgezet werd. John, Paul & George, Ivan Vaughan en Colin Hanton, de 5 Quarry Men, die hebben ‘In spite of all the danger’ opgenomen rechtstreeks op de” lacker acetate”. (The Quarrymen, is een Britse popgroep die in 1956 werd opgericht door John Lennon) Die plaat is dan op toerbeurt bij de verschillende bandleden in bezit geweest. Eind jaren 80, begin jaren 90 kwam ze dan uit op The Anthology. Officieel het enige McCartney-Harrison credit ooit in de geschiedenis. Je kan in het nummer de kiem horen van het Close Harmony ding, beetje Everly Brothers, Buddy Holly”.

Op 26 september spelen jullie Abbey Road integraal in de Lotto Arena, het album bestaat dan exact 50 jaar, waarom de eer aan Antwerpen en niet ergens in Nederland?

Maginn: “ Het was wat puzzelen met agenda’s en programmatie, louter toevallig.”

Nomden: “ En voor de fans van Zuid Nederland is de Lotto Arena veel dichter dan de Ziggo Dome. En praktisch kunnen we de dag erna ineens doorreizen naar L’Olympia in Parijs.”

Welk publiek trekken jullie aan?

Maginn: “ Het hangt van het land af, in Duitsland is het een heel gemengd publiek, van 16 jaar tot 70. In Engeland een zeer jong publiek. In Nederland spelen we veel in theaters en het theaterpubliek is gewoon ouder. The Beatles zijn voor alle leeftijden. Mijn zoon is 7,5 jaar en hij vindt The Beatles ook cool en daarbij worden The Beatles door Apple in stand gehouden. Op Netflix loopt er een kinderserie Beat Bugs en dan maken ze telkens een aflevering per nummer van The Beatles. Beatles muziek wordt erin verwerkt en is gezongen door sterren van nu. Zo kent mijn zoon alle nummers van The Beatles.”

Op de setlist van 26 september prijken dus de 17 nummers.

Nomden: “ De 17 nummers en dan een 2e set met mooie orkestrale werken, wat vroeg en later werk.”

Kunnen jullie de eerste impact herinneren van de Beatles sound? Jan Leyers vertelde vorige week nog in het programma Liefde voor muziek : “Bij de eerste noten van GET BACK wist ik dat mijn leven ten dienste stond van de gitaar.”

Nomden en Maginn moeten hartelijk lachen: “ Dat is mooi!”

Maginn: “Het is waar, het gaat om dat eerste moment, boem!. Er wordt iets getriggered in your life en dat hebben The Beatles zo goed voor elkaar. “

Nomden: “ Mijn eerste Beatles nummer is tu tu ta tu tu ta tem tem…..hoe heet het ook al weer?(het is de intro van het nummer With love from me to you) Als ik dat hoor, dan ben ik gewoon weer tien. Dan zie ik mezelf in mijn ouderlijk huis zitten met het cassettebandje van mijn vader met de rode en de blauwe dubbel. Het waren de jaren 80, ik was 10 en wat je toen meekreeg was wat je op Countdown zag, en daar werd je niet blij van.”

En Nederland Muziekland op Veronica.

Nomden: “ Ja jong, hou op! “

Hier keek heel Vlaanderen mee.

Nomden: “ Hadden jullie nog geen tv in België?!” (lacht)

Maginn: “ Ik ben opgegroeid met Top of the Pops, net een niveautje hoger. “

Jullie proeven ook van het toerleventje?

Maginn: “ In Nederland keren we telkens terug naar huis, gezien de korte afstanden, in het buitenland blijven we overnachten”.

Nomden: “Met een biertje, of twee biertjes!”

Antwerpen wacht op de nieuwe Beatles, tot in september!

Een muzikaal feest voor Beatles fans, maar ook jaren 60’ 70’ liefhebbers!

 

Tickets: http://www.sportpaleis.be/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

The Analogues die binnenkort The Beatles missie verder zetten in de Lotto Arena

Op 26 september  is het exact 50 jaar geleden dat het befaamde Beatles album “Abbey Road” verscheen. Die dag  zullen de Nederlandse The Analogues het album nauwgezet reconstrueren en op authentieke instrumenten integraal spelen in de Antwerpse Lotto Arena.

Het recente uitverkochte concert in het Oostendse Kursaal waarbij het volledige “The White Album”  werd gebracht, bewees nog maar eens dat The Analogues erin slagen het Beatles oeuvre op volstrekt unieke en ongeëvenaarde wijze te laten herleven.

The Analogues staan na Antwerpen ook nog in een uitverkochte Ziggo Dome in Amsterdam en in L’Olympia in Parijs. De band neemt deze zomer “Abbey Road” live op in de Londense Abbey Road Studio’s. Hun versie van  dit classic album verschijnt eveneens in September.

Eén wandelgang doorheen de sportpaleiskantoren, geplaveid met foto’s van gepassioneerde artiesten (Eric Clapton, Natalia), leidt onze Allkindsofeverything-reporter naar 2 goedgeluimde Beatles van de Nieuwe Orde die er geweldig veel zin in hebben, Diederik Nomden en Felix Maginn (ook zanger en frontman van de Britrockband Moke).

Het wordt een amusant gesprek waar de passie, positiviteit en humor van afdruipt, maar met beide voetjes op de grond en de nodige relativering. Al vlug blijkt dat The Analogues zich bewust onderscheiden van de duizenden andere Beatles tributes. Focus op de muziek in het kwadraat en niet op de glamour en glitter.

Het publiek moet het beste te horen krijgen, en The Analogues klinken daarom zoals The Beatles anno 2019 zouden klinken.

Deze Beatles missie vliegt nog steeds op koers, in the sky with diamonds, niet alleen door de input van Apple en het muzikale Analogues unicum, maar ook door de nieuwe generatie die het Beatles imperium verkent. Zeer recent nog, vertolkte de in 60’s outfit jonge zangeres Fee in The Voice Vlaanderen ‘Don’t let me down’, haar eigen spontane nummerkeuze.

The Analogues werden opgericht in 2014. De naam van de band is dus nog jong. Waren er oorspronkelijk andere ideeën voor een bandnaam?

Nomden: “We hebben best wel lang moeten zoeken. The Eggmen is langsgekomen, maar dat vonden we niet goed genoeg. Bart Van Poppel kwam met het idee The Analogues, was even wennen, maar best wel een sterke naam en het ziet er goed uit in die herkenbare Beatle belettering.”

Maginn: “ Een nieuwe bandnaam moet je altijd even laten bezinken, en het beginnen accepteren. Binnen een band wil niet iedereen gelijk een naam accepteren. Maar deze naam is heel duidelijk en representatief voor wat The Analogues eigenlijk doen. “

Is alles gegrond op de passie? Had bijvoorbeeld hetzelfde verhaal op de Stones geschreven kunnen worden, de eeuwige keuzevraag.

Nomden: “ We zijn allemaal Beatle-fan. Fred Gehring, de drummer en bedenker van heel het idee, vond het juist belangrijk om iets te doen wat juist niet gedaan werd. De Stones spelen nog altijd live en er zijn ook zovele tribute bands van.   Afgezien dat wij niet zo’n grote Stones fans zijn als Beatles fans, en daarbij is het uniek dat het platen zijn die nooit live gespeeld zijn.”

The Beatles moeten een bijzondere aantrekkingskracht hebben.

Nomden: “De muziek is zo rijk, gevarieerd, alle soorten gevoel, het doorloopt alle fasen van je leven, je bent ermee verbonden en het gaat nooit meer over. Het trekt miljoenen mensen van de hele wereld aan. “

Beschouwen jullie The Analogues als een nieuw begin of een finale bekroning op jullie muzikale carrières?

Nomden: “ Felix en ik zijn nog het meest actief met ons eigen werk.”

Maginn: “ We zijn ook nog jonger dan de andere bandleden, in hun hoofd zal The Analogues wel een soort eindstation zijn, maar het is nog lang niet voorbij. Wijzelf hopen natuurlijk ook op een lange Analogues carrière.”

Nomden: “We staan daarbij heel relaxed in het project, er is geen concurrentie van iets. Die stormdrang die je als twintiger nog kan hebben van alles moet ‘nu’, is nu veel kalmer. En ik kan het duizend keer zeggen ‘Het is The Beatles!’ ja toch! “ (lacht)

De echte Beatles jaren, was net voor jullie tijd.

Nomden: “ Het is allemaal begonnen met de rode en de blauwe dubbel, toen we zo’n jaar of tien waren. “

Eigenlijk zetten jullie een Beatles-missie verder, ze componeerden 5 albums, die ze nooit live speelden, maar jullie wel!

Nomden: “ Ja, ik denk dat we ook voor een stuk geholpen zijn door de tijd, want ze waren maar met z’n vieren. In die tijd was het technisch bijna onmogelijk geweest om alles live te doen of ze hadden met 100 man op tour moeten gaan. In die zin staan we nu een stap verder”.

The Analogues zouden toch in staat moeten zijn een vervolgalbum te componeren. Ik hoorde 1 week geleden een nummer van Nomden op de radio, de presentator vermeldde duidelijk Beatles invloeden. Hongerig naar het creëren met grote diversiteit?

Nomden:” Er zijn zeker plannen voor een eigen plaat, onder platencontract met Universal.”

Maginn: “ Voorlopig is het nog niet concreet aan de orde, want dan moeten we er ook tijd voor kunnen maken. Je moet als band zelf een gevoel hebben en niet 11 nummers die je opgelegd worden.”

Nomden:” Ik denk dat we er zeker een jaar voor zullen moeten uittrekken, het hele demoproces en opnames.”

Reeds zoveel lovende kritiek van pers en publiek, al feedback gekregen van Paul McCartney?

Nomden: “ Ze weten wel af van ons bestaan, maar ik kan erin komen dat ze niet staan te springen om het al te bekijken. “

Maginn: “ Voor hen is het natuurlijk niet echt NEWS, er was al een tijd toen de Bootleg Beatles speelden. George Harrisson heeft ze wel wat omarmd, dat vond hij leuk.   Paul zijn carrière is al zo lang, het is een totaal andere insteek. Het zou wel een verschil kunnen maken naar The Analogues omdat wij het zeer serieus benaderen. Het gaat hier om de muziek en niet om de popjes, hoe ze eruit zagen. “

Nomden: “ Ik stel me soms voor als een andere band mijn muziek zou spelen. Ik weet het niet. Paul , hij is gewoon hij, hij leeft nog en hij kijkt niet elke dag terug naar zijn oeuvre. Hij ontwikkelt zelf nog, hij zet niet elke dag Abbey Road op. “

Paul McCartney gaf onlangs nog een live-sessie met enkele wijnglazen, waarover hij zijn vinger streek en die geluiden nam hij op met een authentieke 4 track machine (opnemer).

Nomden: “Ja, ik denk dat hij het technisch aspect best wel interessant zou kunnen vinden. Verder is hij moeilijk in te schatten, alleen de PR versie kennen we , die iedereen kent.”

Jullie spelen met analoge instrumenten die de Beatles ook gebruikten. Welk van die instrumenten maakt veel indruk op jullie?

Maginn: “De Epihone Casino gitaar is gedurende heel mijn leven altijd mijn favoriete gitaar geweest. Ik speel het als een akoestische gitaar, het is heel warm. Het is de gitaar die vooral John Lennon en George Harrison gebruikte, Paul McCartney had er eigenlijk eerst eentje. John Lennon speelde eerst op een Rickenbacker 325, daar moet je best wel hard werken om er geluid uit te krijgen. We hebben 2 Epihone Casino’s uit 1965. Beide gitaren uit 1965 klinken ook nog eens anders. Alleszins zal dit een gevolg zijn van wie hem in elkaar heeft gezet, op welke werkbank, etc…”

Nomden: “ We zijn nu aan het repeteren voor Abbey Road. In de oefenruimte hebben we het Hammond RT3 orgel staan, wat de Beatles ook voor dat album gebruikten. Op het moment dat je dat aanslaat, heeft het zo’n specifieke , warme, rokerige, smeuïge klank. Als je die noten zuiver speelt, dan ben je gewoon meteen ‘daar’. “

Maginn: “ Bij The Anologues worden al die oude spullen tegelijkertijd gebruikt, dan sta je gewoon IN de plaat”.

Waar komt jullie sound het beste tot zijn recht, op festivals gaan er misschien teveel details verloren.

Nomden: “Als het in een heel grote hal is, gaat er wel wat karakter verloren, natuurlijk is het altijd magisch als je in een grote ruimte of op een festival speelt. Een theater van een 2000 stoelen is een ideaal. Als muzikant hou je wel van grotere doelen, en speel je wel eens graag in de grotere zalen, zoals Ziggo Dome & Lotto Arena of Royal Park in Soestdijk , een veld met tribunes eromheen. Als backdrop heb je daar het paleis van Soestdijk, waar onze koningin Juliana woonde, een magische setting wanneer de zon ondergaat.”

Jullie gaan binnenkort het legendarische Abbey Road opnemen, is het met de opnametechniek à la jaren 60?

Maginn: “ Nee, ik denk dat alles ineens verwerkt wordt via de opnamewagen.”

Nomden: “ The Beatles hebben natuurlijk op een heel relaxed manier het album kunnen opnemen over 3 maanden. The Analogues gaan het op 30 juni in 50 minuten live reconstrueren met een publiek erbij, de opnametijd is dus exact de lengte van de plaat.“

De Abbey Road studio, daar gaan opnemen, is dit zuiver nostalgisch of is er daar iets speciaal, vele artiesten trekken daarheen.

Nomden: “ De studio’s hebben een specifieke sound, een gevoel”.

Maginn: “ Het is een beetje bizar, als je terugdenkt aan toen je 16 was en alles muzikaal begon te ontdekken, en dat je nu in Abbey Road gaat opnemen.”

Nomden: “ McCartney moet er vast melancholisch van worden. John Lennon, George Harrison, George Martin (producer en beschouwd als 5e Beatle) zijn allen overleden. En dan sta je daar.”

Abbey Road zou terug een ouderwets Beatles album zijn, welk nummer springt er voor jullie bovenuit qua genialiteit? (minder bekende nummers zijn soms de beste)

Nomden: “ Ik vind Something altijd heel speciaal om te spelen, en Here comes the sun.”

‘I want youis dan weer zo’n bijzonder experimenteel avontuur.

Nomden: “ Oh ja, oei oei oei…ook lekker om te spelen hoor! Lennon op zijn ruigst en zichzelf bevrijden van alles. Eén van de extreemste stukken die de Beatles hebben gedaan.”

Met ‘Oh Darling’ gaan de Beatles de schlagertoer op.

Nomden: “ Als we dit repeteren, zeggen we dikwijls, als dit nummer niet goed uitgevoerd wordt, is het flinterdun. Het is een hele uitdaging om dit juist te spelen met de juiste feel, het juiste tempo, niet te snel, niet te langzaam. Maar ja, we hebben een fenomenale zanger daarvoor. En ja, je hebt gelijk, het nummer is een soort van blues schlager.“ (lacht)

Sun King start met een krekelgeluid, dit krijgen we ook live te horen?

Maginn: “ We hebben een doos met 200 krekels erin! (lacht uitbundig) De fans moeten het album terug horen zoals het was. “

Nomden: “ We gaan wel krekelgeluiden opnemen. Verder is het essentieel dat je alles live in 3D ziet gebeuren.”

The Analogues verkleden zich niet, richten zich op de essentie, de muziek. Maar ongetwijfeld wordt er een mooi bijpassend visueel concept uitgewerkt.

Maginn: “ Een gans team werkt het visuele uit, zodat iedereen goed kan zien wat er gebeurt.”

Nomden: “ Nu wat technisch misschien, maar we spelen met een soort van metronoom track op ons hoofd, die meegaat met het Beatles geluid. En de Beatles speelden natuurlijk niet met een metronoom. Het zweeft af en toe, het gaat langzaam en dan sneller. We hebben de Beatles track in de computer geladen en dan gaan we met een koebel-tick op de toets, gaan we meetikken en die tick horen we dan als we spelen.”

Maginn: “Dan hebben we altijd hetzelfde tempo en lopen de visuals precies”.

Jullie werden al beschreven als ‘zo zouden de Beatles in 2019 klinken’, blijven jullie voldoende zelfkritisch?

Maginn: “ We zijn zeker kritisch. The White album is heel goed gegaan. Voor ons ligt de lat al zeer hoog. Je wil niet minder, het moet zelfs beter.”

Nomden: “ En als we een nummer aantreffen, waarvan we vinden dat we de stem daar niet voor in huis hebben zoals bij Helter Skelter en Birthday, dan zorgen we ervoor dat er iemand komt zingen die die stem wel heeft. Het gaat bij ons niet om ego’s, alles staat in dienst voor de mensen die de Beatles willen horen. “

Speelden jullie het eerste of het pré Beatles nummer al? (In spite of all the danger)

Nomden: “ Nog niet gespeeld, ik ken het wel. Mr Philips, die had een opnamestudio in Liverpool en die had een” acetate machine” (mechanisch geluidsopslagmedium), waar de opname meteen live opgezet werd. John, Paul & George, Ivan Vaughan en Colin Hanton, de 5 Quarry Men, die hebben ‘In spite of all the danger’ opgenomen rechtstreeks op de” lacker acetate”. (The Quarrymen, is een Britse popgroep die in 1956 werd opgericht door John Lennon) Die plaat is dan op toerbeurt bij de verschillende bandleden in bezit geweest. Eind jaren 80, begin jaren 90 kwam ze dan uit op The Anthology. Officieel het enige McCartney-Harrison credit ooit in de geschiedenis. Je kan in het nummer de kiem horen van het Close Harmony ding, beetje Everly Brothers, Buddy Holly”.

Op 26 september spelen jullie Abbey Road integraal in de Lotto Arena, het album bestaat dan exact 50 jaar, waarom de eer aan Antwerpen en niet ergens in Nederland?

Maginn: “ Het was wat puzzelen met agenda’s en programmatie, louter toevallig.”

Nomden: “ En voor de fans van Zuid Nederland is de Lotto Arena veel dichter dan de Ziggo Dome. En praktisch kunnen we de dag erna ineens doorreizen naar L’Olympia in Parijs.”

Welk publiek trekken jullie aan?

Maginn: “ Het hangt van het land af, in Duitsland is het een heel gemengd publiek, van 16 jaar tot 70. In Engeland een zeer jong publiek. In Nederland spelen we veel in theaters en het theaterpubliek is gewoon ouder. The Beatles zijn voor alle leeftijden. Mijn zoon is 7,5 jaar en hij vindt The Beatles ook cool en daarbij worden The Beatles door Apple in stand gehouden. Op Netflix loopt er een kinderserie Beat Bugs en dan maken ze telkens een aflevering per nummer van The Beatles. Beatles muziek wordt erin verwerkt en is gezongen door sterren van nu. Zo kent mijn zoon alle nummers van The Beatles.”

Op de setlist van 26 september prijken dus de 17 nummers.

Nomden: “ De 17 nummers en dan een 2e set met mooie orkestrale werken, wat vroeg en later werk.”

Kunnen jullie de eerste impact herinneren van de Beatles sound? Jan Leyers vertelde vorige week nog in het programma Liefde voor muziek : “Bij de eerste noten van GET BACK wist ik dat mijn leven ten dienste stond van de gitaar.”

Nomden en Maginn moeten hartelijk lachen: “ Dat is mooi!”

Maginn: “Het is waar, het gaat om dat eerste moment, boem!. Er wordt iets getriggered in your life en dat hebben The Beatles zo goed voor elkaar. “

Nomden: “ Mijn eerste Beatles nummer is tu tu ta tu tu ta tem tem…..hoe heet het ook al weer?(het is de intro van het nummer With love from me to you) Als ik dat hoor, dan ben ik gewoon weer tien. Dan zie ik mezelf in mijn ouderlijk huis zitten met het cassettebandje van mijn vader met de rode en de blauwe dubbel. Het waren de jaren 80, ik was 10 en wat je toen meekreeg was wat je op Countdown zag, en daar werd je niet blij van.”

En Nederland Muziekland op Veronica.

Nomden: “ Ja jong, hou op! “

Hier keek heel Vlaanderen mee.

Nomden: “ Hadden jullie nog geen tv in België?!” (lacht)

Maginn: “ Ik ben opgegroeid met Top of the Pops, net een niveautje hoger. “

Jullie proeven ook van het toerleventje?

Maginn: “ In Nederland keren we telkens terug naar huis, gezien de korte afstanden, in het buitenland blijven we overnachten”.

Nomden: “Met een biertje, of twee biertjes!”

Antwerpen wacht op de nieuwe Beatles, tot in september!

Een muzikaal feest voor Beatles fans, maar ook jaren 60’ 70’ liefhebbers!

 

Tickets: www.sportpaleis.be

 

Tekst : Peter Minnebo , foto : Daniel Burdett.