Nieuw seizoen Fakkeltheater
Naar jaarlijkse gewoonte stelde directeur Sam Verhoeven” 2019/2020 in het Fakkeltheater” voor. Het vorig seizoen kende een enorme variatie met een 73.500 bezoekers. Zij konden ook genieten van enkele architectonische nieuwigheden met vernieuwde gevels aan beide zalen , een nieuw sanitair in de Zwarte Zaal en airco in de Rode Zaal.
Het volgend seizoen ziet er nog rianter uit met meer producties en diversiteit, het traditionele brochure boekje oogt weer wat dikker. Toch was er bij de toespraak van Sam een kritisch , negatieve noot : per 1 januari worden loonsubsidies ( DAC & GESCO ) geschrapt en dit kan nefast zijn voor sommige medewerkers van socio- culturele verenigingen. Dit er in de aanloop naar de verkiezingen nauwelijks of geen aandacht aan besteed werd door geen enkele partij maakte Sam nog treuriger.
Terug naar het goede nieuws: 2019/2020 zit eivol met gastproducties en zoals gewoonlijk eigen producties. Ze allemaal opnoemen is wat saai en onbegonnen werk maar hiervoor nodigen we je uit naar de meer dan 120 pagina’s tellende brochure en natuurlijk http://www.fakkeltheater.be/
Een korte bloemlezing met eerst de eigen producties waar we onder meer een Nekka Intiem hebben , een terugkeer van Hotel Vocal met Sam zelf en een eenmalige herhaling van het aangrijpend monoloog “ Ze Zijn me Vergeten “ door Frans Maas.
Gastproducties zijn er meer dan 75 met de klassieke grote kanonnen als Het Achterland ( ’t Strand van Sint-Anneke ) de Sven de Ridder Company met terug een kerst-komedie, Loge 10 met hun theater-trillers en een derde Vapeurs versie , waarin de ladies nu op cruise gaan.
Verder bijna alles van cabaret tot musical over dans en theater. Er is bv. Theater Perplex , een nieuwkomer , die in het najaar “ Gevangen Geboren “ brengt, een hard realistisch stuk naar een waar gebeurd verhaal over een geïnterneerde vrouw .
Het Deense drama Festen komt als musical en hierin speelt naast Warre Borgmans ook Goele de Raedt ,waarmee we een gesprekje hadden:
De première van Aladdin is achter de rug , een terugblik ?
-Dit was werkelijk een heel mooi traject. In feite hebben we alles samen kunnen doen. Het was zowel magie op en naast het podium. Technisch hadden we ook veel inbreng. Het was wel hard werken op korte periode.
Tijl Dauwe was zeker ook een magische inspiratie?
Tijl geeft de openheid aan elke acteur om te kiezen hoe je omgaat met je personage. Het is nooit vervelend met hem te werken. Je kan als het ware door zijn bril kijken. Voor mijn rol als de moeder schreef hij de warmte van een moederfiguur in het personage.
Die moederrol , een verrassing ?
-Voor velen wel denk ik , meestal ben ik de slechte vrouw , het enge type. Ik probeer wel naar de acteur waar ik moet mee spelen te kijken hoe zijn karaktereigenschappen zijn. Qua humor zit je best op een lijn , humor speel je nooit alleen. Het verhaal van Aladdin kende ik zeer goed . Zag de film meermaals en mijn zoon is ook een grote fan.
In de zomer het Donk meer ? ( Titanic )
Dit is iets speciaals. Twee jaar geleden was ik er voor de eerste maal met een rol in “ Kiss me Kate”. Het is plezant met zulke gigantische groep te spelen. Veel vrijwilligers die daar met heel hun ziel zijn. Back stage is het ook altijd fun. Naar het meer gaan is in feite een beetje vakantie. Heb nu een totaal andere rol dan bij Kiss me Kate. Ben een tweede klasse passagier die dolgraag de overstap naar eerste klasse wil maken ten alle prijs.
Een tijdje geleden zat je ook in Pipi Langkous , de kindermusical?
-Is intenser spelen , ook korter in tijd. Het is ook eerlijk , je voelt direct aan de kinderen als ze het niet goed vinden. Zulke voorstellingen zijn heel belangrijk. Je kan kinderen inspireren om blij te zijn. Ik geef trouwens ook zangles aan kinderen bij Studio 100.
Keuze van zalen ?
-Dit is zeker belangrijk. Aladdin was door zijn magie en zijn decor perfect voor de Stadsschouwburg , terwijl Pipi Langkous , dat zich op een zolder afspeelt beter tot uiting komt in een zaal al Elckerlyc. Trouwens zalen hebben hun eigen geur. Sommige kan je met gesloten ogen binnenkomen en je weet via je reuk waar je bent.
Mijn vrouw vertelde me dat je ooit in Thuis hebt gespeeld ?
-Yep , dit is waar. Enkele afleveringen maar als lerares van de jonge Franky Bomans.
En nu hier in de Fakkel?
-In het voorjaar met Warre Borgmans Festen in de Rode Zaal. Iets totaal anders. Zeer donker hoor.
Tekst en foto’s: G. Charrin