Interview Yves Paquet over nieuw album ‘A Decent Man’, soul & melancholie

Singer-songwriter en muzikale kameleon Yves Paquet verlegt graag grenzen. Dat staat vast. Zonder enige vorm van scrupule botviert hij al sinds de start van zijn carrière zijn muzikale exploratiedrang. Yves Luiz Paolo Paquet, het broeierige Brazilië is zijn vaderland, de besneeuwde heuveltoppen van de Hoge Venen zijn huidige thuisland, beheerst de kunst van de veelzijdigheid.

Met zijn in Caetano Veloso en João Gilberto gedrenkt DNA experimenteert hij er bij het prille begin in de Braziliaanse indie-underground onverstoorbaar op los, op zoek naar zijn hoogstpersoonlijke en eigengemaakte sound. “Orde & vooruitgang” is immers het devies van Paquet’s Brazilië.

Een avontuurlijke zoektocht is het die hem toen langs enkele vocale gastoptredens op nummers van internationale acts als Alok, Vintage Culture, en Aeroplane leidt. Samenwerkingen die initieel lagen jazzy pop, elektronische tinten en warme neo-soul in zijn werk laten doorschemeren.

Zoals het een gedaantverwisselaar betaamt, tovert Paquet met kleurenschema’s allerhande. In 2018 neemt hij deel aan De Nieuwe Lichting van Studio Brussel waarna hij samen met The Subs de Belgische dance charts bestormt. “Ich flieg mit meinem UFO über deine Stadt” zingt de Braziliaanse Oost-Belg in ‘UFO’, over donderende eighties synths heen. Het lijkt alsof hij zich helemaal thuis voelt, daar in het nachtbrakende Berlijn, ravend tot in het duistere holst van de nacht.

De artistieke experimenteerdrang die hem van in zijn beginjaren kenmerkt, laat hem echter maar niet los. Zijn debuutplaat ‘Every Now And Then’, een album waarbij hij kleurrijke pop, soulvolle vocalen en warmhartige folk naadloos in en door elkaar laat vloeien, betekent de definitieve doorbraak. Daarbovenop plant dat debuut het zaadje dat zijn volgende muzikale uitstap zou definiëren.

Die uitstap? Folkmuziek. Dat Rolling Stone Magazine France de folkinvloeden

van zijn voorgaande single ‘’25-’28’ eveneens opmerkt, duwt hem nog intenser die richting uit. Gevoed door de talloze folkzangers die hij in zijn kindertijd op de radio onderweg op vakantie naar Ierland of Bretagne hoort ,en diep begraven in zijn onderbewustzijn, richt Paquet zich nu op José Gonzales, Damien Rice en Bon Iver om hem bij zijn volgende langspeler te gidsen.

De invloed van die folktroubadours is iets dat ook de (internationale) gespecialiseerde pers niet ontgaat. Na Rolling Stone Magazine begint ook de Britse muziekpers de kracht van Paquet’s muziek te ontwaren. Zo roept BBC Sounds debuutsingle ‘A Southern Tale’ uit tot “Acoustic Track of the Week” terwijl Chris Baxter het lied tijdens zijn Late Show op de Britse openbare omroep in de spotlight plaatst.

‘A Decent Man’, Paquet’s vervolg op ‘Every Now And Then’ uit 2021, is een

mijmering over de eenvoud en bescheidenheid van het leven geworden.

Songs als ‘Dead Rabbits’, ‘Year Without Rain’, en ‘The Conqueror’ weerspiegelen die duizelingwekkende maatschappelijke veranderingen waartegen we ons moeten wapenen. Tel daar nog eens de dreigende klimatologische veranderingen bij, en we verliezen de essentie helemaal uit het oog. Die thematieken hebben mij ,bewust en onbewust , voortdurend beziggehouden, denk ik. Dat alles heeft mij weer met mijn eerste liefde in contact gebracht: songwriting. Zie het als een pauzeknop, een soort

melodieuze rust die ik heb teruggevonden. Als ik er dus in slaag om die (gemoeds)rust via mijn songs bij de luisteraar te brengen, dan is mijn missie volbracht.”

Omringd door de akoestische gitaren, banjo’s en strijkers van Iskander Moens,

Renato Marquez, Steven Vergauwen en Felix Duczek, en geruggensteund door

de mastering van Hans Olsson, die tevens alle José Gonzalez-albums voor zijn

rekening nam, bewandelt Paquet (opnieuw) onbevangen, opwindende paden.

Allkinds  had een gesprek met Yves, enkele dagen voor de release van het album.

 

Welke achterliggende boodschap herbergt de albumtitel ‘A Decent Man’?

“Eigenlijk gaat dit alles over waar en hoe ik wil zijn als persoon, in een wereld waar alles snel schijnt te veranderen.  Ik wil redelijk zijn, meer aanwezig en tevreden met alles wat ik reeds heb.”

Vanwaar het idee om te switchen naar een meer folky stijl?  ‘Heart of Giants’ is zo een pure folksong.

“Als kind ging ik veel op reis naar Ierland en de UK.  Zo belandden we wel eens in pubs waar we in contact kwamen met folkmuziek.  Ik wou altijd deze muziekstijl verder exploreren.  Organisch akoestisch met verschillende instrumenten zoals banjo en viool, en het achterwege laten van drums.  Ik nam er de tijd voor om die muziek te leren kennen tot op heden.”

En welke richting ging het uit bij het vorig album?

“Onder het label Universal gingen we aan de slag met mijn visie over een kleurrijk popalbum, waar elke song verschillend is en leuk om naar te luisteren.  Dit album is intiemer en eenvoudiger opgevat.”

Alles lijkt recht vanuit uw binnenste te komen, is het dan folk én neo-soul?

“Er zit altijd wel een tintje soul en melancholie in, wat heel natuurlijk in de songs naar boven komt.”

De albumcover straalt schoonheid in eenvoud uit, in de verf gezet door de eerlijke blik van het paard.

“Ik vind dat een paard een prachtig sterk dier is, dat je veel warmte geeft.  Wanneer je het aanraakt, neemt het een bepaalde houding aan. Het is een dier dat ik graag link aan de albumtitel ‘A decent man’, in dit geval het paard Paloma.”

U hebt Braziliaanse roots, zijn er invloeden van terug te vinden in uw werk?

“Er zijn altijd wel melodieën die me doen herinneren aan Brazilië. Het Latijns-Amerikaanse gegeven wil ik misschien verder uitdiepen in een volgend album. Terug naar ginds reizen en samenwerken met lokale artiesten.  Het staat op mijn verlanglijstje.”

Uit de songtitels ‘Year Without Rain’, ‘Heavy Sun’ en ‘Return to the Sea’, zou ik kunnen afleiden dat u een natuurliefhebber zou kunnen zijn en daarbij woont u niet ver van de Hoge Venen.

“Ik voel sterk de behoefte aan om terug te verbinden met de natuur, om het nut van de natuur terug te ontdekken.”

Ongetwijfeld zullen we u binnenkort live kunnen zien, treedt u ook nog op als gast bij the Subs waar u de Duitstalige lyrics van de hit UFO voor uw rekening neemt?

“We spelen soms de folky versie van UFO, geïnspireerd op latin flamenco stijl.  Ik vind het zelf een leuke versie.”

Hoe kwam u terecht bij the Subs?

“Het eerste contact was tijdens De Nieuwe Lichting van Studio Brussel.  Ze hielden wel van mijn stijl van zingen en het doel was om iets in het Duits uit te brengen dat de Berlijnse technofeeling van de 90’s zou coveren. Graag zou ik in de toekomst wat verder willen borduren op het Duits.”

 

 

‘A Decent Man’ van Yves Paquet verschijnt op 24 februari ’23.

 

 

Tekst: Peter Minnebo.