Vervoer in Londen betekent, buiten de zwarte taxi’s, voor velen de

dubbeldeksbussen, de DLR (Dockland Light Railway), het tramsysteem

van Zuid-Londen, Underground en Overgroundlijnen en zelfs

de rivierbussen op de Thames. Sinds 2012 heeft TFL (Transport for

London – de opvolger van London Transport) er een nieuwigheid

bij, The Emirates Air Line.

Het is een kabelbaan die, gelegen in de Docklands, het Greenwich

Peninsula verbindt met de streek rond het Royal Victoria Dock.

Over een afstand van ongeveer 1 km vervoeren speciale gondels je

over de Thames en je bereikt een maximumhoogte van 90 meter.

Je doet er zo’n 10 minuten over, maar op spitsuren kan dit gereduceerd

worden tot 5 minuten. Met een maximum van 10 personen

per gondel kunnen er per uur ongeveer 2500 mensen de overtocht

maken. Fietsen meenemen is ook toegelaten. Er zijn in totaal 36

gondels waarvan er constant 34 in de lucht zijn. Ook zijn er enkele

open gondels voor onderhoud. Emirates is de nationale luchtvaartmaatschappij

van Dubai en je ziet ze ook o.a. op de truitjes van

Arsenal en Real Madrid. Ze hebben een sponsorcontract voor 10

jaar en hun logo staat op elke gondel. Voor wie is het nu goed?

We denken vooral voor de toerist en de evenementenbezoeker.

Bij de vertrekruimte in North Greenwich is er naast een kleine

Discovery Experience (een soort kijk op het kabelsysteem) ook

nog The Emirates Aviation Experience, een interactief gedoe over

vliegtuigen met veel simulatorplezier. Greenwich Peninsula is ook

de thuishaven van de O2 Arena, het vroegere Millennium Dome.

Hier vinden o.a. grote concerten plaats. Voor durvers zijn er op

bepaalde tijdstippen tochten over de koepel van de Arena, die

je kunt doen met een speciaal klimharnas aan. Het uitzicht zou

adembenemend zijn. Het ondergrondstation North Greenwich op

een steenworp van zowel de O2 Arena als de kabelbaan is een

DSCN1553DSCN1560

model voor de noodzakelijke efficiëntie in een gebied waar na

een concert duizenden weer veilig huiswaarts moeten gestuurd

worden.

Aan de andere zijde van de kabelbaan ben je in het gebied van

de Royal Docks, hier heb je aansluiting op de DLR (halte Royal

Victoria). Hier vind je ook enkele hotels (genre Ibis) en het Excel

Complex, dat vooral wordt gebruikt voor grote beurzen en sommige

sportgelegenheden. Het grote glazen gebouw “The Crystal”

is een tentoonstelling over de toekomst, hoe steden er in 2050

zullen uitzien. Ook kun je vanaf hier toffe wandelingen maken via

het Thames Path en o.a. het Thames Barrier Park bezoeken, met

een spectaculair zicht over de Flood Barrier zelf.

De kabelbaan is open van 7 tot 21 uur. In de weekends opent

de kabelbaan om 9 uur, maar tijdens feestelijke periodes (bv.

Kerstmis) zijn er soms openingstijden tot 21 uur. Betaling is nog

niet volledig geïntegreerd in het ticketsysteem van Transport For

London. Het huidige tarief voor 2016 is 4£50 enkele rit! Met de

Oystercard van TFL heb je een beperkte reductie (ongeveer 1£).

Wel vind je de route al op de beroemde London Tube map.

Een nadeel is dat bij stormachtig weer de kabelbaan wegens veiligheidsvoorschriften

wordt stilgelegd