Van Peter Benoit tot de Filharmonie

Binnen de tijd en binnen het budget, de nieuwe Koningin Elisabethzaal is een feit. Eind november kon de KMDA met enige trots de derde generatie van de Elisabethzaal openen.

Op het einde van de 19de eeuw was de tendens bij de toenmalige grote dierenparken om een zogenaamde “salle de fête” te hebben. In 1897 opende de eerste concertzaal in het toenmalige feestzalencomplex van de Zoo. Niemand minder dan Peter Benoit zorgde toen voor het artistieke gedeelte. De zaal kreeg het erg te verduren tijdens WOII en een brand in 1947 gaf de genadeslag. Met een minimum aan middelen en materiaal kwam er een nieuwe zaal in 1960. Zelfs elementen uit Expo ’58 werden gebruikt. Door deze noodoplossingen kwam de noodzaak voor renovatie snel op de proppen. Na grondige studie koos men echter niet voor renovatie, maar voor een volledige nieuwbouw. In 2012 was Engelbert Humperdinck de laatste die op het podium stond. Het ontwerp dat we nu zien, is van tijdloze klasse met een akoestische uitdaging. Een mooie samensmelting van historiek en nieuw kwam tot stand met de integratie van de historische zalen (o.a. de Marmeren Zaal). Voor deze doelstellingen koos men twee wereldautoriteiten, de Brit Ian Simpson als architect en Larry Kirkegaard, de akoestisch expert uit Chicago. Reflectie en absorptie van geluid komen 100% tot hun recht in de zaal die de vorm van een schoendoos heeft en afwerkingslagen heeft van hout. Dit materiaal zal zich in de tijd nog beter acclimatiseren om nog een perfectere klank te geven.

De Filharmonie die dit jaar zijn 60ste verjaardag viert, krijgt met deze zaal de kers op de taart. Het wordt hun vaste residentie voor zowel repeteren als optredens. Voor een orkest is het ideale instrument de concertzaal, dixit de intendant van de Filharmonie.

De nieuwe concert- en congreszaal maakt deel uit van een volwaardig congrescentrum met de modernste faciliteiten en kan gecombineerd worden met de bestaande zalen van de Zoo en met de dierentuin zelf. De capaciteit varieert afhankelijk van de opstelling van het podium tussen 1760 en 2020 plaatsen. Ook is er nu een volledige scheiding tussen logistieke en publieke zone en een professionele catering onder de ingangzaal.

We vermelden nog dat eind maart de hitmusical Cats drie weken naar de nieuwe zaal komt en het programma van de Filharmonie kan je vinden op :

www.defilharmonie.be

 

dsc_0085

 

dsc_0083

dsc_0107