Welkom John en Neil – Neem ons Mee!

De comeback van zanger John Terra (samenvoeging van het begin van de namen van zijn ouders (Terwingen en Ramaekers) kreeg op 25 maart een orgelpunt met de release van het album “John Terra zingt Neil Diamond” door CNR. Aan dit album ging een jaar hard werken vooraf en het resultaat is een album met 12 bewerkte songs van Neil waarin John zijn liefde voor de close harmony en eenvoud van de Amerikaan niet wegsteekt.
Wij hadden een gezellige babbel met John in het Parkcafé in Wemmel op de vooravond van de release.
John, een vraag die waarschijnlijk velen je zullen stellen, waarom Neil Diamond?
-Mijn eerste contact met zijn repertoire was toen ik bij het begin van mijn carrière een vertaling maakte van ‘Cracklin’ Rozie’, toen is mijn liefde voor zijn repertoire ontstaan en ben ik hem heel nauw gaan volgen. Vurige fans zullen wel gehoord hebben dat ik tijdens bijna elk optreden een nummer van Neil bracht. Na 18 jaar producen kreeg ik een aanbod van Patrick Riguelle (Laatste Showband) om in De Roma met hen een repertoire van Neil Diamond te brengen. Het werd een enorm succes en we deden ook een tournee met songs uit de Amerikaanse muziekgeschiedenis van de Brill Building Sound. In feite is Neil de rode draad doorheen mijn loopbaan. CNR gaf me dan ook de kans om mijn jongensdroom te verwezenlijken, nl. een cd maken met liedjes van Diamond. Puur en in zijn eenvoud per nummer was het motto.
Je noemde de Brill Building Sound, ik las ook dat je een fan bent van hun voorloper de Tin Pan Alley?
-De Brill Building Sound is ontstaan na Tin Pan Alley (straat in New York n.v.d.r.). TPA is een monument in de Amerikaanse muziekgeschiedenis. Het ging meer over crooners, swing en jazz. Brill Building (beetje noordelijker gelegen in New York) was een breuk met de oude traditie, een nieuwe periode, een nieuwe impuls, volgens sommigen (o.a. Sinatra) commerciëler.
Je carrière is bijna een zachte “rollercoaster”, ontdekker van talent, producer, zanger, … Een toeval?
-In feite is dit allemaal organisch. Ik heb me laten meevoeren door de gebeurtenissen en ik heb nooit iets gepland. Mijn carrière begon met crochetwedstrijden op de leeftijd van 16 jaar en daarna kwam EMI met een contract. Toen Tien om te zien op VTM begon, was er enorme vraag naar nieuw bloed en moest ik hard knokken voor mijn zangcarrière, daarom begon ik toen voor anderen te schrijven en te produceren. Nu met Patrick Riguelle werd ik ook gevraagd, dus was het ook een normale stap om iets anders te doen.
Songfestival? Iets om naar terug te kijken? Je was o.a. producer voor Lisa Del Bo en Vanessa Chinitor. Met beiden kon je naar het Songfestival (1996-1999).
-Veel mensen kunnen er maar van dromen. Het is een heel rijke ervaring. Je ziet hoe een Eurovisie eruitziet, waarvoor je moet opletten. Het is een persoonlijke verrijking voor je kijk op de muziek.
Een van je pupillen was ook Patrick Onzia, een allrounder, beetje vreemde eend in de bijt?
-Ik nam hem op aanraden van Micha Mara in mijn team voor de Baccarabeker in Middelkerke en heb een paar platen voor hem geproduceerd. Patrick Onzia is een zeer goede zanger. Een groot probleem is dat hij altijd even graag zingt, maar ook tegelijkertijd een steengoed acteur en komiek is. Iemand met een breed spectrum aan mogelijkheden. In zijn hart is hij nog altijd zanger, heeft hij me onlangs nog gezegd.
Wat is je voorkeur? Optreden in CC of in megazalen?
-Geef mij maar de intimiteit van de knusse CC. Het contact met het publiek is heel direct en je communiceert veel beter. Je moet je stem niet verheffen.
In 2012 werd je verkozen in de Eregalerij. Een hoogtepunt?
-Vast en zeker. Het is een jury van VRT en vakmensen, en je moet aan veel parameters voldoen. Zowel is er aandacht vanuit het vak zelf als een uitstraling naar het publiek toe.
Je bent al lang bezig. Angst voor het jaar te veel?
-Hier ook denk ik organisch. Ik heb ook een zeer nuchtere vrouw die zeker aan mijn nekvel zal trekken als het een triest verhaal zou worden. Men moet realistisch blijven, niets blijft duren.
We zitten hier in Wemmel. Blijkbaar een gebied dat goed gedijt bij Vlaamse zangers? Nicole en Hugo, Jo Vally, Luc steeno, ben jij niet van Limburg?
-Ik ben oorspronkelijk van Maasmechelen, maar woon reeds 40 jaar in Meise. ‘k Heb in Brussel conservatorium gedaan en mijn vrouw was airhostess bij Sabena. ‘k Ben met heel veel plezier een stadsmens geworden: zie maar op de cd, het liedje ‘Een prachtige dag’, hierin bezing ik de stadssfeer.
DSC_0056