Een bezoek aan Northumberland, samen met Newcastle enerzijds en anderzijds in september het begin van de nieuwe Britse detectivereeks “D. C. I. Vera” op Canvas, redenen om de bruggen van Newcastle eens onder de loep te nemen.

Newcastle werd als stad gevormd rond een oversteek van de rivier Tyne. De volledige naam van de stad is Newcastle–upon-Tyne. Vroeger veel scheepsbouw en koolindustrie, nu rest er alleen een haven. Newcastle maakt deel uit van het gebied Tyneside dat ook nog Gateshead en South Shields omvat. Op dit moment zijn de zeven bruggen de iconen en het gezicht van de stad. Sommige mooi, andere technisch briljant.

Met zijn kenmerkende stalen boog was de 162 m lange Tyne Bridge voor generaties het symbool van Newcastle en zijn inwoners.

Midden de jaren 1800 kwam de grote nieuwigheid in de ontplooiing van de eerste spoorwegen, hiermee gepaard gaande de aanleg van spoorbanen, bruggen en Victoriaanse stations. Vooral vader en zoon Stephenson (George en Robert) drukten hun stempel op de beginjaren van het spoor. Er wordt zelfs beweerd dat de bijnaam voor inwoners van Newcastle –“The Geordies”- komt van vader Stephenson. De hoge spoorwegbrug, genaamd High level bridge, is van de hand van Robert Stephenson en werd gebouwd tussen 1846 en 1849.

Juist naast deze brug heb je een lage draaibrug. Deze “Swing Bridge” dateert van 1876, werkt met een speciaal rollersysteem en staat op de plaats waar vroeger, tijdens de Romeinse bezetting, een Romeinse brug was.

Zoals in vele steden met een rivier dacht men in Newcastle ook aan een Millennium brug. In mei 2002 werd ze officieel geopend als deel van het jubileumjaar van de huidige koningin.

DSC_0135DSC_0136DSC_0140

Men koos voor een voetgangers- en fietsbrug. Het werd een paraboolstructuur uit staal. Het ontwerp is gebaseerd op een doodgewoon principe uit de natuur, de opening van het oog. De top van de boog staat 50 meter boven de rivier Tyne en de brug heeft een lengte van 126 meter. Er zit genoeg staal in om 64 dubbeldeksbussen te maken.

Men kan de brug laten overhellen in schuine stand. Dit gebeurt af en toe om een schip door te laten, maar elke dag rond de middag opent de brug voor een ingenieus zelfreinigingsysteem. Alle afval op de brug komt bij het draaien automatisch terecht in speciale vallen. Elke opening en sluiting van de brug neemt ongeveer 4 en een halve minuut in beslag. Er wordt gezegd dat de brug kan weerstaan aan een aanvaring van een schip van 4000 ton tegen een snelheid van 4 knopen.

Ze verbindt twee oevers van de Tyne, ter hoogte van de oude kaaien, die grondig gerenoveerd zijn, zowel aan de kant Newcastle, als aan de zijde Gateshead. Aan deze zijde is de oude Baltic, een enorm pakhuis dat volledig gerenoveerd werd en nu een museum voor moderne kunst is, gespreid over zes reusachtige verdiepingen. Eerlijk gezegd, de tentoongestelde moderne kunst vonden we maar niks. Ik denk dat de kinderen uit de Guido Gezelleschool mooiere en leukere creaties maken!

Toch kan je het gebouw met een bezoekje vereren om boven naar de glazen uitkijkpost te gaan. Je hebt er een prachtig zicht op de meeste bruggen van Newcastle en de stad. Je ziet er van hoog boven ook het nieuwe “Sage Gateshead” complex. Dit gebouw, geopend in 2004, opgetrokken in glas en roestvrij staal, doet dienst als enorme concerthal.

Je vindt een beeltenis van de Millennium brug terug op een muntstuk van 1 pond – de uitgave van 2007.