Legendarische AB blaast 40 kaarsjes uit!

 

Heb je het al gehoord? AB wordt 40 in september, ofte #AB40#trots#vernieuwend. AB zal druisen van gefeest en kirren van contentement. 40 jaar muziek, daar valt veel over te zeggen. Vinkjes zetten dus, vanaf september 2019 tot juni 2020. De muziekpers mocht alvast ééntje afvinken op 5 september, op de AB 40 press party, waar het AB jubileum in de kijker werd gezet.

Een verjaardag, waarbij de organisatie niet alleen achteruit wil kijken, maar ook wil vernieuwen met andere manieren van programmeren. Nieuwe futuristische targets: van Brussel een betere plek maken voor een divers publiek, samenwerken met onverwachte partners. “We willen Brussel meer kruiden geven”, aldus Dirk De Clippeleir. (algemeen directeur)

Op het podium van de AB club zette Zwangere Guy zich comfortabel en relaxed in een witte zetel om zijn roots in de AB toe te lichten.

“Ik kwam hier voor het eerst kijken naar een concert van Starflam in 2004. Ik ging hier aan de slag als afwasser en barman. In de keuken mocht ik niet blijven staan, want ik at alles op! (lacht). Ik voel mij hier thuis, later wil ik graag directeur van de AB worden, maar eerst nog 10 jaar iets anders doen. AB is voor mij de moeder die ik niet altijd had, ik voel mij hier direct thuis. Ik heb veel respect voor de mensen die er werken, van Madame Pipi tot de security”.

Bereid je voor op een feestseizoen met een verjaardag programma om duimen en vingers bij af te likken! Artistiek directeur Kurt Overbergh stelde het integrale programma voor.

“Het wordt een sterk najaar met grote bands. Het is tevens de eerste keer dat we concerten gaan organiseren op de Anspachlachlaan, die er nu veel aantrekkelijker uitziet. Tijdens het openings feestweekend staan het toonaangevende DEWEE (2ManyDjs) aan het roer.

Voor de eerste keer komt de Church of Sound naar België, zeg maar de nieuwe Londense hot spot die jazz naar kerken brengt.

Whispering Sons, is een groep waar we niet omheen kunnen”. De releaseshow in de AB Club was op voorhand uitverkocht en zowat alle shows die nadien volgden, was telkens full house.

“Verder zetten we in op duurzaam programmeren, over een lange tijd samenwerken met een welbepaalde artiest”.

Brussel houdt zowaar een nieuw tweedaags showcase festival, FiftyFifty Lab, boven de doopvont. Uniek zowaar omdat de line up gecureerd wordt door een twintigtal toonaangevende Europese festivals waaronder Primavera Sound (es), Dour (B), Best Kept Secret (Nl), Øyafestivalen (No), Dekmantel (Nl) en ons eigenste BRDCST-festival.

“Graag koppelen we de muziek aan kunst met Roger Ballen, mentor van Die Antwoord. (Zuid-Afrikaanse rap). Hij kwam op visite in de AB en reageerde onmiddellijk dat hij Die Antwoord naar de AB wou laten komen. Zijn performance zal verbonden worden met kunst op het podium.”

AB blikt terug op zijn eigen geschiedenis! En dat middels een unieke theaterproductie volgens een beproefd recept. Wie beter dan Belpop Bonanza – ofte Belpopkenners Jan Delvaux en Jimmy Dewit – kunnen hun liefde voor de Belgische popmuziek in woord en daad botvieren? U mag u zich verheugen op royale dosissen anekdotiek met de nodige humor, geluidsfragmenten en onbekende AB-weetjes uit haar rijke geschiedenis.

Gianni Marzo (musicus en researcher Canvas): “Het statige AB gebouw dateert van de 18e eeuw. In de oorlogsjaren een plek van weerstand, mensen werden er verstopt voor de Duitsers. Ooit werden er drink -en zangavonden georganiseerd, nadien internationale bands van Iggy Pop tot Zwangere Guy in het heden. AB zit altijd op het kruispunt van wat op dat moment gaande is in de muziek. In de jaren 50 Cutting Edge met avondvullende avonden, in jaren 70 kon je er de punk voelen, tijdens de 80’s het programmeren van wereldmuziek en nu een bijkomende focus op jazz.

Vanaf oktober trouwens een nieuwe reeks Belpop op Canvas met Elvis Costello, Lou Reed verhalen, afgespeeld en al dan niet geregisseerd in de AB.”

Nu de zomerfestivals gaan rusten, zet AB het muzikale feest verder!

Alle info: http://www.abconcerts.be/

 

 

 

 

 

 

  1. AB40 KICK OFF 2. AB40 KERKCONCERT 3. AB40 CURATED BY 4. AB40 ART & MUSIC 5. AB40 BELPOP BONANZA
  2. AB40 KICK OFF

 

Om het veertigste concertseizoen te openen, plannen we een feestweekend met verschillende Belgische labels aan het roer: Op zaterdag vieren we samen met de toonaangevende DEEWEE (2ManyDjs) en Stroom (Nosedrip), die respectievelijk de Grote Zaal en AB Club onder handen nemen. Op zondag volgt naar goede gewoonte Global Street Sounds, waar dit jaar het Brusselse label Rebel Up! enkele artiesten zal presenteren.

 

ZATERDAG 21 SEPTEMBER > 22U00 > AB AB40 KICK-OFF CURATED BY 2MANYDJS (DEEWEE) + NOSEDRIP (STROOM)

 

DEEWEE presents 2manydjs + Future Sound of Antwerp (dj-set) + Asa Moto + Philippi + Public Possession DEEWEE is het zielskind van de broers Dewaele. Het is een gebouw, een studio, een label, een platencollectie en een uitgeverij. Elke DEEWEE release is geschreven, opgenomen of gemixt in het gebouw van David en Stephen Dewaele. Bovendien heeft elk DEEWEE project zijn eigen catalogusnummer. ‘All different. All unique. All DEEWEE.’

 

Stroom presents Nosedrip + Victor De Roo + David Morley In de club geven we de sleutel aan underground – lieveling Nosedrip. Hij neemt er met zijn Stroom label de nacht over en laat zich hiervoor bijstaan door de jonge Brusselse dj Victor De Roo en de legendarische David Morley, die een zeldzame live set zal spelen.

 

 

ZONDAG 22 SEPTEMBER 2019 > GRATIS > AB OUTDOOR AB40 KICK-OFF: GLOBAL STREET SOUNDS / AUTOLOZE ZONDAG: LA YEGROS + DANIEL DZIDZONU + SUSOBRINO

 

GLOBAL STREET SOUNDS klinkt als werelds en ‘streetwise’, vanaf de namiddag in en rond AB. Wegens werken dit jaar niet in de Steenstraat, maar ook deze keer weer gratis en divers met alvast La Yegros, Daniel Dzidzonu, SUSOBRINO …

 

LA YEGROS Een verkwikkende mix van folktronica en ‘nu cumbia’ (spreek ‘nu’ dan best op zijn Engels uit.) Bij de Argentijnse Mariana, alias Là Yegros, moet je zijn voor hyperplezierige, zeer dansbare klanken gebaseerd op cumbia, chamamé en andere folk invloeden met elektro-injecties. Vandaar de term folktronica. Nu is ze klaar met haar nieuwe cd ‘Suelta’ (verlossing). En je kent haar zeker van die ‘coup de coeur de l’été’: ‘Viene De Mi’.

 

DANIEL DZIDZONU Een ferme trompettist met roots in Togo en daar best trots op: hij zet al eens een Mobutu-muts op, of lanceert met enige scherts de slogan ‘Make Africa Great Again.’ Zijn zeer aanstekelijke afro beat is echter extreem eerlijk vertolkt, in het zog van grote helden als Fela Kuti en Tony Allen, Miriam Makeba, uiteraard Hugh Masekela, Salif Keita, Mory Kanté … Nu eindelijk klaar met zijn eerste ‘volle’ plaat. We verwachten veel volk voor én op het podium.

 

SUSOBRINO in de club binnen de ‘Rebel Up! label night’ SUSOBRINO is het alter ego van de 24-jarige producer en instrumentenverzamelaar Bart Van Obbergen. Zijn Boliviaanse roots inspireerden zijn passie voor exotische klanken, in het bijzonder Zuid-Amerikaanse traditionele percussiemuziek. Zijn eigen field recordings en andere etnische muziek vermengt hij met digitale ingrediënten tot een ritmische en energieke soundtrack.

  1. AB40 KERKCONCERT ‘Holy shit, Jezus is weer hip!‘ titelde De Morgen recentelijk naar aanleiding van de Amerikaanse première van Kanye West’s gospelproject Sunday Service op Coachella Arts & Music Festival. Verschillende kerkgemeenschappen speelden daar handig op in en openden hun deuren om de nieuwe Messias onderdak te bieden. Tijd voor AB dus om de zeitgeist te omarmen en zowaar een reeks kerkconcerten op te zetten. Zo palmen we opnieuw de Begijnhofkerk in en voor het eerst concerteren we ook in de befaamde ST-Michiels- en ST-Goedelekathedraal nabij het Centraal Station. Les Brigitinnes wordt op zijn beurt een vaste stek voor een reeks concerten onder de noemer Church Of Sound, zeg maar de nieuwe Londense hot spot die jazz naar kerken brengt.

 

WOENSDAG 25 SEPTEMBER 2019 > 20U00 > BEGIJNHOFKERK > BEGIJNHOF 2062, 1000 BRUSSEL AB40 KERKCONCERT: ECHO COLLECTIVE PLAYS JÓHANN JÓHANNSSON’S ’12 CONVERSATIONS WITH THILO HEINZMANN’ + MARTIN KOHLSTEDT (SOLO)

 

Martin Kohlstedt (solo) (d) De Duitse pianovirtuoos Martin Kohlstedt wordt vaak – niet verwonderlijk, wel voorspelbaar – in één adem genoemd met die andere hedendaagse neoklassieke held: Nils Frahm. Naar aanleiding van zijn eerste Londense passage schreef The Daily Telegraph gevat: ‘The music’s repetitive patterns and modal harmonies sometimes reminded one of other music often described as hypnotic, from Ryuichi Sakamoto to Ludovico Einaudi. What sets Kohlstedt apart is the undercurrent of anxiety, and the occasional moments of grandeur.’ Met ‘Tag’ (uit ’12) en ‘Nacht’ (uit ’14) maakte hij een mooi tweeluik, en met ‘Strom’ (uit ’17) en het net verschenen ‘Ströme’ koppelt hij alvast de albumtitels aan elkaar. Zijn jongste album nam hij op met het 70-koppige GewandhausChor uit Leipzig en is zonder meer zijn magnus opus. Naar de Begijnhofkerk komt hij op eigen houtje.

 

 

 

Echo Collective plays Jóhann Jóhannsson’s ’12 Conversations With Thilo Heinzmann’ De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson hield er steeds van om verschillende kunstvormen samen te brengen. Zo kon hij naadloos muziek, film, literatuur en theater op elkaar laten aansluiten. De link met beeldende kunst ontbrak echter. Tot één van de bekendste en grootste Britse kunstverzamelaars – Richard Thomas – het idee opperde om muziek te componeren bij het werk van de in Berlijn residerende kunstenaar Thilo Heinzmann. Heinzmann dacht op zijn beurt meteen aan Jóhann Jóhannsson. Na enkele ontmoetingen trok Jóhannsson zich terug in zijn studio met enkele werken van Heinzmann. Het resultaat: ’12 Conversations With Thilo Heinzmann’, dat dit najaar via Deutsche Grammofon verschijnt. Het resultaat: twaalf prachtig uit gepuurde composities, ontdaan van alle elektronische ballast en geschreven voor een strijkkwartet. Enter Echo Collective, want vlak voor zijn dood vroeg Jóhannsson aan hen om zijn uitgeschreven composities op te nemen. Het resultaat beroert en passeert niet enkel in de Londense Barbican en het Berlijnse Funkhaus, maar ook in de Brusselse Begijnhofkerk. Dit concert kadert in het Autumn Falls Festival.

 

WOENSDAG 6 NOVEMBER 2019 > 20U00 > LES BRIGITINNES > KORTE BRIGITINNESTRAAT, 1000 BRUSSEL AB40 KERKCONCERT: CHURCH OF SOUND FEAT. ETHNIC HERITAGE ENSEMBLE + PHAROAH SANDERS SONGBOOK

 

Church Of Sound is dé Londense hotspot bij uitstek. In de befaamde St. James The Great Church in East Londen komt namelijk elke maand de crème de la crème van de hedendaagse jazzscène samen. De sfeer moet zowat hetzelfde zijn als wat er in de lucht hing in de legendarische jazzclub Birdland in hartje New York in de jaren ’50. Het format is even éénvoudig als uniek. Het ensemble speelt steeds in het midden van de kerk en is dus omringd door het publiek. Los van het eigen repertoire, wordt telkenmale een songbook van een jazzlegende in de kijker gezet. Zo eerde Church Of Sound reeds drummer Art Blakey, trompettist Miles Davis alsook harpiste Alice Coltrane. Voor het eerst treedt Church Of Sound nu buiten haar eigen oevers en maakt het de oversteek naar het Europese vasteland. Uitvalsbasis wordt het voormalige klooster en huidig kunstencentrum Les Brigitinnes.

 

De reeks aftrappen doet het befaamde Ethnic Heritage Ensemble uit Chicago – met als spilfiguur de 65 jarige percussionist en AACM-lid Kahil El’Zabar – die tevens het songbook van Pharoah Sanders onder handen neemt.

 

MAANDAG 16 DECEMBER > 20U00 > ST-MICHIELS- EN ST-GOEDELEKATHEDRAAL BRUSSEL, WILDE WOUDSTRAAT 15, 1000 BRUSSEL AB40 KERKCONCERT: LE MYSTÈRE DES VOIX BULGARES – A CHRISTMAS MYSTERY

‘I couldn’t believe how beautiful it was. I listened to Le Mystère all the time.’ (Kate Bush)

‘I saw them live and I just thought: that’s IT. That’s the top. You can’t go further.’ (Lisa Gerrard – Dead Can Dance)

Vreemd hoe een ensemble dat werd opgericht in 1952 (!) en in de tweede helft van de jaren ’80 een ongekende populariteit kende, plots weer overal opduikt. Zo stonden de angelieke stemmen van Le Mystère des Voix Bulgares afgelopen jaar op het befaamde Primavera-festival in Barcelona alsook in AB. Lady Gaga gebruikte hun muziek onlangs in haar documentaire ‘Five Foot Two’ en Le Mystère staat ook te pronken op ‘kick-ass women’, een recente mixtape van Gorillaz. Drake en Leftfield sampelden hun muziek en Lisa Gerrard (Dead Can Dance) werkte mee aan hun jongste album ‘BooCheeMish’.

AB is trots dit 20-koppig unieke vrouwenkoor te kunnen presenteren op een unieke locatie: de STMichiels- en ST-Goedelekathedraal. Op het programma: A Christmas Mystery met een setlist die zowel traditionele Bulgaarse kerstsongs als traditionele kerstliederen zal bevatten. Als toetje brengt het koor tevens songs uit hun laatste album.

  1. AB40 CURATED BY

 

In september 2019 bestaat AB 40 jaar en dat vieren we in stijl, terwijl het voltallige programmatieteam tijdelijk op rust gaat. Come again? Tijdens het hele feestseizoen geeft AB namelijk de programmatiesleutel in handen van diverse nationale en internationale curatoren die reeds tijdlang aan het huis verbonden zijn.

 

ZONDAG 13 OKTOBER 2019 > AB AB40 CURATED BY: LEFTO FEAT. BLU SAMU x MARTHA DA’RO x MISS ANGEL x BLACK FLOWER + …

 

LeFtO is al bijna vijfentwintig jaar een van de meest toonaangevende dj’s in België en in het buitenland. Hij introduceerde heel wat nieuwe bands op de Belgische radio en liet ons via zijn programma op Studio Brussel kennis maken met onder meer het beste van de Londense jazzscène, de crème de la crème van de rapscène en het nieuwste uit de internationale electroscène. Maar hij vormde ook voor heel wat Belgisch talent de brug naar een breder publiek. Naar aanleiding van de 20ste verjaardag van zijn radioprogramma bij Studio Brussel, stelde hij een programma samen, gaande van jazz tot hiphop en house:

 

AliA is nog maar 20 jaar oud, maar wordt nu al bestempeld als een van de meest beloftevolle Belgische dj’s. In haar heerlijk dansbare sets surft de Leuvense dj moeiteloos van funk naar house, over hiphop en soul. Haar uitstekende muziekkennis in combinatie met een feilloze techniek is indrukwekkend

 

Blu Samu x Martha Da’ro x Miss Angel, de drie koninginnen van de Belgische hiphop staan voor het eerst samen op het podium. Eén voor één hebben deze rapsters een fantastisch jaar achter de rug. Miss Angels eerste single ‘Ghetto Superstar’ bleek meteen een schot in de roos te zijn. Ze combineert old skool hiphop met UK grime en werd opgepikt door onder andere Zwangere Guy, in wiens voorprogramma ze schitterde in AB. Daarnaast is ze samen met Martha Da’ro te horen op de soundtrack van de film ‘Binti’. Ook Martha Da’ro bleek een rijzende ster het afgelopen jaar. Haar soulful hiphop kreeg lovende commentaren en haar single ‘Sugarman’ was meteen Catch of the day bij Studio Brussel. De Belgisch-Portugese Salomé Dos Santos, oftewel Blu Samu, speelde dit jaar voor

het eerst een headlineshow in een uitverkochte AB Club. Ze verkent een bredere muzikale horizon door hiphop met soul, Braziliaanse vibes en funk te combineren. Haar oprechte songs en lyrics reflecteren haar gedachten.

 

Children of Zeus is het soulproject van Konny Kon en Tyler Daley, twee gerespecteerde MC’s uit Manchester. Via hun soundcloud-pagina en enkele singles via First Word Records gooide het duo hoge ogen bij de nationale radio. Hun muziek verspreide zich als zoete broodjes en binnenkort volgt er meer soulfood!

 

Black Flower is het opmerkelijk internationaal klinkende project van saxofonist/componist/spilfiguur/multi-instrumentalist Nathan Daems. Grootste inspiratiebron is zonder meer de Ethiopische jazz van Mulatu Astatke en de Afrobeat van de Nigeriaanse Fela Kuti. Er weerklinken ook echo’s van Masada (cfr. John Zorn) alsook dub en (meer dan ooit) Oosterse invloeden.

 

DONDERDAG 7 + VRIJDAG 8 NOVEMBER 2019 > AB AB40: FIFTYFIFTY LAB – SMART CURATION FESTIVAL

 

Gloednieuw Brussels festival curated by Primavera, BRDCST, Best Kept Secret,…

 

Brussel houdt zowaar een nieuw showcase festival – FiftyFifty Lab genaamd – boven de doopvont. Uniek zowaar omdat de line up gecureerd wordt door een twintigtal toonaangevende Europese festivals waaronder Primavera Sound (es), Dour (B), Best Kept Secret (Nl), Øyafestivalen (No), Dekmantel (Nl) en ons eigenste BRDCST-festival.

 

Ruwweg 30 upcoming acts vragen om u aandacht in een handvol locaties waaronder AB Club, La Madeleine, Bonnefooi, jazzclub L’Archiduc, FFormaTT, C12 in het Centraal Station alsook (onze overburen) Cinema Palace.

 

FiftyFifty Lab vindt plaats op 7 en 8 november. Alle locaties zijn toegankelijk met één uniek polsbandje. De eerste namen worden midden september bekend gemaakt. De volledige line-up zal midden oktober volgen.

 

DONDERDAG 12 DECEMBER > AB > SOLD OUT AB40 CURATED BY: WHISPERING SONS

 

Wat. Een. Topjaar. Voor. Whispering Sons. Fuck! Hun debuut ‘Image’ was een muzikale mokerslag waarbij de ronduit fantastische reviews – eentje luidde terecht: ‘A Lynchian Nightmare’ – torenhoog op elkaar gestapeld konden worden. De releaseshow in de AB Club was op voorhand uitverkocht en zowat alle shows die nadien volgden, was telkens voor een full house. In Parijs mochten ze op het défilé van Raf Simons spelen en kwam Naomi Campbell hen feliciteren… Dit jaar werden ze bovendien genomineerd voor drie MIA-awards én mochten ze als kers op de taart op Best Kept Secret én op het hoofdpodium van Rock Werchter staan.

 

En hoe beter een succesvol jaar afsluiten in stijl dan een glorieus optreden op het grote podium van AB? Met bovendien nog een flink pak troeven achter de hand: de band maakt er een heus feestje van, want ze nodigen nog een handvol van hun favoriete (inter)nationale acts uit. Dat programma wordt later bekend gemaakt.

 

ZATERDAG 9 + ZONDAG 10 MEI 2020 > AB AB40 CURATED BY: Mark Lanegan Mark Lanegan plays ‘Bubblegum’ Met zijn 13 passages mag je Mark Lanegan gerust een huisartiest noemen. Zo stond hij hier niet enkel onder eigen naam (of als opvallende guest bij Magnus) maar tevens met zijn band Screaming Trees (in ’92!) of met zijn compagnons de route Greg Dulli en Isobell Campbell. Een logische keuze dus om Mark Lanegan een weekend lang carte blanche te geven. En dat voor zijn eerste curatorschap ever, worldwide. En het lijkt wel of Lanegan programmator in bijberoep is, want zijn lijst met namen oogt indrukwekkend. Aan ons om alles binnen te koppen. Als kers op de taart speelt Lanegan integraal (!) zijn meesterwerk ‘Bubblegum’ uit 2004. The Guardian hierover: ‘In every sense, ‘Bubblegum’ is a staggering record.’ Het programma en de volledige line up wordt later bekend gemaakt.

 

 

 

  1. AB40 ART & MUSIC

 

Velvet Underground zal voor eeuwig gekoppeld worden aan Andy Warhol. Werk van Banksy sierde reeds op een hoes van Blur. Dat van Michael Borremans op ‘Vantage Point’ van dEUS en Stuff. vroeg Rinus Van de Velde om hun debuut op te fleuren. In deze geest koppelt AB in het kader van AB40 drie internationaal hedendaagse kunstenaars aan drie gerenommeerde artiesten.

 

WOENSDAG 25 SEPTEMBER 2019 > 20u00 > Begijnhofkerk > Begijnhof 2062, 1000 Brussel AB40 ART & MUSIC: ECHO COLLECTIVE PLAYS JÓHANN JÓHANNSSON’S ’12 CONVERSATIONS WITH THILO HEINZMANN’ + MARTIN KOHLSTEDT (SOLO)

 

Martin Kohlstedt (solo) (d) De Duitse pianovirtuoos Martin Kohlstedt wordt vaak – niet verwonderlijk, wel voorspelbaar – in één adem genoemd met die andere hedendaagse neoklassieke held: Nils Frahm. Naar aanleiding van zijn eerste Londense passage schreef The Daily Telegraph gevat: ‘The music’s repetitive patterns and modal harmonies sometimes reminded one of other music often described as hypnotic, from Ryuichi Sakamoto to Ludovico Einaudi. What sets Kohlstedt apart is the undercurrent of anxiety, and the occasional moments of grandeur.’ Met ‘Tag’ (uit ’12) en ‘Nacht’ (uit ’14) maakte hij een mooi tweeluik, en met ‘Strom’ (uit ’17) en het net verschenen ‘Ströme’ koppelt hij alvast de albumtitels aan elkaar. Zijn jongste album nam hij op

met het 70-koppige GewandhausChor uit Leipzig en is zonder meer zijn magnus opus. Naar de Begijnhofkerk komt hij op eigen houtje. Echo Collective plays Jóhann Jóhannsson’s ’12 Conversations With Thilo Heinzmann’ De IJslandse componist Jóhann Jóhannsson hield er steeds van om verschillende kunstvormen samen te brengen. Zo kon hij naadloos muziek, film, literatuur en theater op elkaar laten aansluiten. De link met beeldende kunst ontbrak echter. Tot één van de bekendste en grootste Britse kunstverzamelaars – Richard Thomas – het idee opperde om muziek te componeren bij het werk van de in Berlijn residerende kunstenaar Thilo Heinzmann. Heinzmann dacht op zijn beurt meteen aan Jóhann Jóhannsson. Na enkele ontmoetingen trok Jóhannsson zich terug in zijn studio met enkele werken van Heinzmann. Het resultaat: ’12 Conversations With Thilo Heinzmann’, dat dit najaar via Deutsche Grammofon verschijnt. Het resultaat: twaalf prachtig uitgepuurde composities, ontdaan van alle elektronische ballast en geschreven voor een strijkkwartet. Enter Echo Collective, want vlak voor zijn dood vroeg Jóhannsson aan hen om zijn uitgeschreven composities op te nemen. Het resultaat beroert en passeert niet enkel in de Londense Barbican en het Berlijnse Funkhaus, maar ook in de Brusselse Begijnhofkerk.

 

MAANDAG 14 OKTOBER 2019 > dakterras KBR > KBR, Keizerslaan 2, 1000 Brussel (5de verdieping), 1000 Brussel AB40 ART & MUSIC: THE WORLD OF BRUEGEL IN BLACK AND WHITE – BOOK OF AIR VOLLK x PHLEGHM

 

Naar aanleiding van de 450ste verjaardag van Pieter Bruegel vindt dit jaar een indrukwekkende reeks tentoonstellingen en evenementen plaats rond zijn werk en leven. Eén daarvan is ‘The World of Bruegel in Black and White’, een expo in de Koninklijke Bibliotheek van België die unieke zwart/wit prenten en etsen toont van deze uitzonderlijke kunstenaar. Om deze expo kracht bij te zetten wordt op de gevel van KBR een immense mural geïnaugureerd van de hand van de uit Sheffield afkomstige street artist Phlegm die volop inspiratie vind in het werk van Bruegel.

AB zet zijn schouders mee onder dit event met een concert van het 18-koppige Book of air VOLLK en dat op een unieke locatie: het dakterras van KBR. Het thema? Tijd en stilte. De baseline van KBR luidt namelijk ‘koester de tijd’ en Phlegm werkt steeds bewust in stilte. Book of air VOLLK verbindt beide en speelt met het concept van tijd door ‘trage muziek’ te spelen en verstilling na te streven. ‘Het is verbazend hoe geïmproviseerde muziek zo’n tijdloze, kalmerende ervaring kan teweegbrengen. Die tijdeloosheid beïnvloedt het lichaam. Na een concert van Vvolk wandel je weg in een ander lichaam.’

 

MAANDAG 25 NOVEMBER 2019 > 20u00 > AB > SOLD OUT AB40 ART & MUSIC: DIE ANTWOORD x ROGER BALLEN Dit najaar slaan twee Brusselse instellingen – AB en de CENTRALE for Contemporary Art – de handen in elkaar om twee grote artiesten uit de wereld van muziek en kunst samen te brengen: de fel besproken rapgroep Die Antwoord en fotograaf/kunstenaar Roger Ballen, beiden gevestigd in Zuid-Afrika. Speciaal voor de expo van Roger Ballen – die loopt van 14 november 2019 tot en met 14 maart 2020 – komt het bevriende Die Antwoord over voor een exclusieve show tijdens dewelke Roger Ballen tevens zal interveniëren. Aanleiding is de expo ‘The Theater of the Ballenesque’, de allereerste grootschalige tentoonstelling die in Brussel gewijd wordt aan Roger Ballen. Ballen is een van de belangrijkste fotografen van zijn

generatie. Hij is geboren in New York in 1950 en woont en werkt reeds meer dan 30 jaar in Zuid-Afrika. Zijn werk is inmiddels te zien geweest in Tate Britain (uk), Rijksmuseum (nl), MoMA (us) alsook in Bozar en het Gentse Museum Dr. Guislain. Ballen zelf omschrijft zijn fotografie als ‘psychological, exploring humanity’s’shadow side.’ Zijn video’s – waaronder ‘I fink U freeky’ en ‘Fatty Boom Boom’ voor de emblematische, Zuid-Afrikaanse groep Die Antwoord, zijn al miljoenen keren bekeken op het internet. Zelf omschrijft Die Antwoord hun stijl als ‘fresh, futuristic, flame-throw-flow-freeking zef rap rave krew from the dark dangerous depths of Afrika.’ Ninja (Die Antwoord) over Ballen: ‘Roger literally spawned Die Antwoord. We 1st met Mr Ballen before we started Die Antwoord around ’06, and in ’08 Mr Ballen took the 1st ever fotograph of Die Antwoord. Mr Ballen also guided us on the art we bust in the backgrounds of our fotos and videos which often feature elements from his photos that we experimented with by blowing them up and making them more grafik and BAM! We are in a deep and constantly evolving creative relationship with Mr. Ballen. He’s soooo weird and trippy and mystical and wonderful and dark and funny! Mr Ballen is our mentor, and we are his favourite students.’

  1. AB40 BELPOP BONANZA

AB blikt terug op zijn eigen geschiedenis! En dat middels een unieke theaterproductie volgens een beproefd recept. Wie beter dan Belpop Bonanza – ofte Belpopkenners Jan Delvaux en Jimmy Dewit – kunnen hun liefde voor de Belgische popmuziek in woord en daad botvieren? U mag u zich verheugen op royale dosissen anekdotiek, geluidsfragmenten en onbekende AB-weetjes uit haar rijke geschiedenis.

Tekst en foto : Peter Minnebo.