Interview Edouard Van Praet over EP ‘Cycles’: “Het is een zoektocht in je ziel”

 

De Belgisch-Canadese ufo Edouard van Praet heeft een onverzadigbare honger naar ‘mutabele’ muziek, op de grens van genres en ongebonden aan alle conventies. Een schoonheid in de muziek, een gekheid in de houding en energie. Edouard van Praet, nu 25 jaar oud, had in juni 2021 zijn eerste EP ‘Doors’ uitgebracht. Vijf psychedelische folk/rocktracks, waar stemmen, synths en gitaren een landschap bouwen dat misschien vertrouwd lijkt, maar meteen in het oog springt. Een tweede, persoonlijker project, ‘Cycles’, komt uit op 25 november 2022.

Edouard blijft de menselijke psyché verkennen via deze tweede EP, “Cycles”. Een project bedacht in de intimiteit van zijn slaapkamer en studio, versterkt door muzikanten en allerlei soorten medewerkers/vrienden. Het is ook het resultaat van een indrukwekkende stapel demo’s en opnames die hij altijd graag verzamelde. Desondanks dwingt hij zichzelf om zijn geest op een rijtje te zetten en heeft hij er met succes een klein, samenhangend deel van uitgehaald.

Deze nieuwe EP is het verlangen om perfectie te bereiken zonder imperfectie te omzeilen, het is wat komt en gaat, in de mentale strijd van een muzikant die constant op zoek is naar zijn podiumidentiteit en zijn plek op aarde. Waar Doors een weg naar de toekomst opende, doet Cycles een stap terug en blijft het een casestudy. Een case study van wie we werkelijk zijn. Een project dat strakker en angstaanjagender is, en daardoor creatiever, volwassener en succesvoller. Uiteindelijk weerspiegelt het zijn auteur en dwaalt het tussen het mooie en het bizarre.

Allkinds dook online samen met Edouard zijn ‘Cycles’ wereldje in, enkele dagen voor de EP release.  Edouard is zoals hij is in de videoclips.  Het zoombeeld tijdens het interview deed dan ook denken aan een videoclipopname!

Uw eerste EP ‘Doors’ verscheen in 2021, welke evolutie kan u nu schetsen in aanloop naar deze EP?

“De eerste EP heb ik alleen opgenomen over een periode van anderhalf jaar.  ‘Doors’ verwijst naar deuren die opengaan, iets nieuw beginnen.  De eerste EP had nog iets kinderlijk, ook in de afbeeldingen.  Deze EP is meer serieus, maar tevens gekker en grappiger, met misschien meer extremen.  De elektronische muziek komt hier ook nog meer tot zijn recht, daarbij is mijn muzieksmaak ook geëvolueerd.  Met de eerste EP deed ik meer dingen alleen, zoals het filmen van clips, ik wou de dingen klein en intiem houden.“

De EP titel ‘Cycles’,  een exploratie van het menselijke psyché?

“Het concept van beide EP’s  is een zoektocht in je ziel.  ‘Cycles’ is meer een studie van het psyché, de downs en ups,  in cirkels roterend.  Het geeft mijn persoonlijk proces weer wanneer ik aan het schrijven ben.  Er is altijd dat streven om een climax te bereiken, en daarbij de frustraties om dan net niet je doel te bereiken.  Het weerspiegelt het gemoed van de mens, soms zijn we niets  en soms kunnen we alles aan.  Het continue gevecht tussen innerlijk en uiterlijk, gelukkig zijn en triest. Ik heroverweeg die extremen.  In wezen gaan de nummers daarover, natuurlijk kan iedereen het persoonlijk invullen.”

Uit al uw recente videoclips, moet ik wel afleiden dat u van acteren houdt? 

“Ik acteerde al van jongs af aan.  Deze video’s zijn persoonlijker geworden en ik weet niet of ik altijd wel acteer.  Als we een video gaan opnemen, vind je een plaats, een bepaalde gemoedstoestand, een atmosfeer, iets waar je in kan leven.  Hetzelfde met opnames van muziek, je vindt een bepaalde melodie waar je je in kan vinden.  Ik heb dus nooit het gevoel dat ik aan het acteren ben.  Zo nam ik gewoon eens kleren uit een garderobe en begaf me in de straten van Brussel.  Dan ben ik gewoon een ding, een representatie van een bepaald idee.  Het is een manier van ervaren.”

De EP cover is flew zwart-wit, symbolisch ergens in een bos ?

“Het is een bos waar ook de muziekvideo van ‘Ride’ en ‘Lovely Day’  (EP Doors) werd opgenomen.  Ik was met de fotograaf in het bos en we deden verschillende manipulaties met het licht.  Het beeld geeft een zekere onzekerheid weer.  Het kan enerzijds geruststellend werken, zoals een engel of zelfs tegelijkertijd een soort demoon.  Soms comfortabel, soms beangstigend. Wanneer ik naar de EP luisterde en tevens naar het beeld keek, was het een eigenaardige ervaring.  Elke song zou op zich geïnjecteerd kunnen worden in de foto.  Als ik schrijf, schrijf ik veel tussen de regels met de nodige twijfel.  Ik wil een representatie van een idee neerschrijven en dat kan je niet als alles klaar en duidelijk is. Ik probeer iets te vinden dat het stof samenbrengt.”

Het eerste nummer ‘The Rise of President Blops’ doet de vraag rijzen, wie is godsnaam President Blops?  De intro klinkt alleszins militarisch.

“Het nummer begint psychedelisch.  Het verhaal gaat naar mijn interpretatie over een mooie dronken verliezer.  Hij kijkt tv en verder doet hij niets met zijn leven.  Op een gegeven moment gaat de tv uit om één of andere reden.  Hij weet dus niet meer wat te doen.  Hij beslist om een oorlog te beginnen en mensen samen te brengen zonder te weten waarom.  Hij heeft een zekere nood aan revolutie, angst en expressie van angst.  Het start een beetje saai en verder hou ik gewoon van die naam ‘Blops’, een man die gewoon ideeën wil laten confronteren en die beeltenis kunnen we in de persoon van een president terugvinden. “

‘Ivresse’ valt op, u zingt het in het Frans.

“Ik sprak daarnet over melodieën waarin je kan leven en de taal is zowat hetzelfde verhaal. Zovele zaken en geschiedenis hangen vast aan een taal.  Het is een verschillend proces, ik ben meer  gewend om in het Engels te zingen.  Als ik een nummer schrijf, komt het eerst in een Engelstalige versie in me op.  ‘Ivresse’  daarentegen was een song die zeer natuurlijk in het Frans ontstond.”

De clip vangt lekker ouderwets aan, met verouderde lettertypes en zoals in een film, worden er ondertitels gebruikt.

“Het was een geweldige ervaring om samen met een team aan zoiets te mogen werken, elke schakel is belangrijk. Alles voelde als superconnected met de lyrics!”

Op Facebook zien we foto’s van u op een spoedbrancard, een echt ongeluk of in scène gezet?

Echt hoor. Ik verwondde me aan de glazen tafel tijdens de opnames van de videoclip ‘Ivresse’.  Maar het gebeurde op het einde, dus alle belangrijke opnames waren achter de rug, het was inmiddels al 4 uur in de morgen.”

Vrijdag 25 november de release van ‘Cycles’.  Wordt vervolgd met een full album zeker?

“Ik hoop het! Ik ben vanzelfsprekend aan nieuw materiaal aan het werken. Ik ben al blij met deze EP format.

De releaseshow is 16 december in de Botanique”

Tekst: Peter Minnebo

Foto: Haolin Huang.