Wannes Beernaert interview over debuut EP met The Grand RazoO project

Wannes Beernaert heeft een nieuw muzikaal project: ‘The Grand RazoO’. Na het verlies van zijn zoontje Foss, vond Wannes perspectief in het schrijven van nieuwe nummers. Muziek als uitlaatklep, als medicijn, als een vers noodzakelijk levensdoel. Een nieuw muzikaal avontuur vol ontmoetingen, vol tranen van verdriet, met tranen van geluk en frisse ambitie.

Exact een jaar na het overlijden van Foss volgt nu de eerste EP. De nummers omvatten het gros van Wannes’ gevoelens van het afgelopen jaar: weemoed, angst en verdriet worden afgewisseld met hoop, verlangen en zin in de toekomst. Na het schrijf- en maakproces is ‘The Grand RazoO’ nu klaar om mensen live te ontroeren, beroeren en inspireren. Wannes trekt met veel energie en goesting live de boer op met een reizend circus aan muzikanten

Op zijn Hoogdag (30 oktober), de eerste release, nam Allkinds contact op met een excited Wannes, die daarvoor zonder probleem even een werkpauze inlaste.

De EP komt welgeteld vandaag uit, hoe voelt zo’n debuutrelease aan?

“Om middernacht ging de EP officieel in release, ik heb niet zo goed geslapen deze nacht.  Een gans jaar aan gewerkt en emotioneel mee bezig geweest, en nu die ontlading, met deze morgen al vele positieve reacties.”

En op deze release dag ben jij zelfs aan het werken?

“Ja, inderdaad, maar mijn focus is niet optimaal vandaag met die release.”

The Grand RazoO is jouw nieuw muzikaal project.

“Het wordt uitgesproken The Grand Razoe.  Eigenlijk een solo-project, met een goede band rond mij.  Het is begonnen na het overlijden van mijn zoontje, Fosske. Het was ofwel blijven zitten in een donker steegje of mij blijven forceren om bezig te blijven en positieve dingen te gaan opzoeken, waaronder muziek.  Ik ben een songwriter tegengekomen en ben tevens een producer gaan zoeken.  Muzikanten die ik nog niet kende, heb ik geïnviteerd in de studio.  Ze kenden elkaar  niet.  Er ontstond een coole dynamiek.  Op het moment zelf was er een goede vibe, een goede opbouw.  Het was een verrijking, ook omdat ik al jaren wat vastzat op muzikaal vlak.  Het was een doel om naar uit te kijken, die studiotijd.”

Tevens een therapeutische insteek voor jou.

“Je bent zo bezig met je zoon, maar er is een soort van positieve bijklank, een beetje raar om dit zo te omschrijven.”

De EP wordt gereleased in een emotionele periode voor jou….

“Morgen, 31 oktober, is het exact een jaar geleden dat Fosske overleden is, een heel dubbel gevoel dus, niet evident hoor.   Maar de EP is voor mij een lichtpunt”.

De cover is ook zeer speciaal, van donker naar levensgroen, sprekend!

“Het weerspiegelt de donkere zware periode en blijven zoeken naar dat lichtpunt, ook al is het zeer klein”.

Hoe ga je te werk bij het schrijven?

Het was een mooie samenwerking met Louis de Roo (muzikant/componist), dewelke een grote input leverde op mijn ideeën.  Mattias Stynen was als producer een zeer cruciale schakel op deze EP”

Bij het nummer Elixir doet de intro het wel hé. Ik waan me op een retro kinder -paardenmolen op de kermis.

“Voor de videoclip hadden we zelfs een paardenmolen gehuurd, maar helaas moesten de plannen opgeborgen worden, gezien covid.  Het is die kermisvibe van het  kinderlijke naïeve, die ik wilde creëren.  Een vriend had een draaiorgel staan en dat heb ik opgenomen.”

Met zo’n intro weet je niet hoe het nummer verder zal uitdraaien. Met het ‘lalala’-gehalte biedt het heel wat live-meezingmogelijkheden.

“Met de ganse bende stonden we rond de micro in de studio te la-la-la-en, zalig moment.  En live zie ik het ook al gebeuren, wanneer we elkaar allemaal terug mogen vastpakken!”

In de lyrics van High, gebruik je veel kleuren. ‘Her eyes are turning red’, ‘Her skin is turning blue’. ‘All the troubles in my mind are painting WHITE, BLACK is a colour too’.

“Het gaat over een verlangen naar een doel in je leven, maar dat eigenlijk onbereikbaar is.  Het nummer breekt niet volledig open, je verwacht een climax, maar het komt er niet.  Je blijft min of meer achter met een ambetant gevoel. Dat wou ik hiermee bewust meegeven.”

In ‘Hide away’ wordt de ruwe rauwe gitaar begeleid door een hemelse stem.

“Het is de stem van een Griekse zangeres, Ioanna Tsakari, ze had een studio geregeld in Athene.  Ik liet haar weten dat ik iets magisch wilde toevoegen aan het nummer, uitgaande van een lichtpunt.  Ze mocht zich volledig laten gaan in het nummer.  Het nummer zou de boodschap uitdragen van ‘alles komt goed’.  Van donker naar een positieve blik naar de toekomst.”

Als ik het nummer Lucid hoor van Ben Cane, je vorige groep, dan is dat redelijk stevige stuff. Is dit een afgesloten hoofdstuk?

“Die rock ’n roll blijft in mij zitten.  Live kunnen we het niet laten om een extra duwtje te geven.  Live zal het een combinatie worden van rustig naar wat doorblazen met die nummers.  Noem het volwassen rock ’n roll.”

Kent deze EP een vervolg  in een full album?

“100%, maar het zullen andere nummers zijn dan op de EP.”

In 2019 heb je muzikaal de draad terug opgepikt, heb je zoiets van….muziek zal me nooit meer loslaten?   Ik citeer Alex Callier  in The Voice :“je ademt muziek”  en Bart Peeters: “ je hebt er je hart aan toegevoegd”.

“Ik heb ondertussen aangevoeld dat het bij de mensen binnenkomt, vanwege mijn passie, zowel met de rock ’n roll als bij de meer gevoelige nummers. Ik verlang om weer op een podium te staan. Verder wil ik me niet meer bezig houden met dingen die er niet toe doen, maar focus op familie, muziek en ook een beetje werken zeker!”

Je was een tiener in de 90’s & nillies, welk genre van muziek kon jou in die periode bekoren?

“Mijn ouders hadden een praatcafé, ik was meer geïnteresseerd in de muziek die ze daar speelden, folk-achtige toestanden. Tindersticks was ook mijn ding vroeger.  Vervolgens heb ik de platenkast van mijn ouders ontdekt.  Eigenlijk kon ik, betreft muziekgenre, niet meepraten met mijn leeftijdsgenoten.  Woodstock toestanden, dat was mijn ding.”

Waar hielden uw ouders café?

“In Kerkhove, maar ik heb zelf ook gedurende 6 jaar café gehouden in Moorslede, café De Nodige Deugd. Legendarische plaats, zotte tijden beleefd daar.”

Het live gebeuren voorlopig on hold zeker?

“Ik wou eerst de live stream zelf organiseren, maar ik heb momenteel contact met Tomato Sessions.  Het ziet ernaar uit dat we het op die locatie in Kortrijk gaan doen. “

Om de EP te bestellen stuur je best een mail naar:

thegrandrazoo@gmail.com

 

https://www.facebook.com/wannes.beernaert

 Tekst : Peter Minnebo.