De Hoofdcast van Red Star Line Musical in het museum

 

Op zondag 19 maart is het eindelijk zover: dan is het de wereldpremière van de nieuwe spektakel-musical Red Star Line. Deze productie wordt de grote opvolger van de iconische succesmusical 40-45. Hiermee bouwt Studio 100 verder aan de traditie van grootse, epische spektakel-musicals voor een zeer breed publiek over een thematiek die nog steeds actueel is in de huidige samenleving.

Waarom de hoofdcast eens niet bij elkaar brengen in het Red Star Line Museum zelf? En zo  kunnen ze beginnen met een intensieve repetitie.

Het museumgebouw  is uniek zoals Philip Heylen in zijn speech naar voor bracht. Hij was een van de stichters en drijvende kracht achter het museum en kon zo mee dit iconisch gebouw van de sloop redden. 100 jaar geleden was dit bakstenen gebouw de plaats voor administratie en medisch toezicht voor de velen die het geluk zochten in Amerika. Ook een plaats van emoties en dat wilde het museum zeker naar voor brengen. Het verhaal van deze mensen, het verhaal van deze landverhuizers. Het is een erfgoed met veel materiaal dat geschonken is door nazaten van de landverhuizers. Veel persoonlijkheid in bezittingen en manuscripten. Verhalen die je naar de keel grijpen en niet los laten. Het is een nog jong museum: 10 jaar nu in 2023, en uitbreiding komt er zeker door nog steeds opduikende verhalen.

De mensen van Studio 100 konden voor hun nieuwe productie gretig gebruik maken van de research in het museum. Daarom zal deze musical ook wat anders zijn dan de vorige. Anders maar ook vertrouwd. De verhalen zullen de toeschouwer nog meer kippenvel doen krijgen. Wondermooie muziek die de verhalen ondersteunen. Dynamisch zal het ook een feest worden. De cast is geen vaste castgroep en sommige rollen worden door elkaar gegooid met andere acteurs.

Buiten het grote ensemble doet men beroep op niet minder dan 22 acteurs, acteurs van allerlei pluimage en die we konden ontmoeten op deze zonnige dinsdag voor het Red Star Line Museum. Philip Heylen, nog revaliderende in een rolstoel, na zijn bizar ongeval aan de gedempte Zuiderdokken, nam tot slot de cast mee door het museum om gepassioneerd verhalen te vertellen over het museum.

Het wordt een klein verhaal in een groot verhaal. Van Antwerpen naar New York. Op het land en op het water.

Voor de hele cast en alle verdere info: www.redstarline.nu/musical

Museum:

www.redstarline.be

 

Goele De Raedt speelt Zulma en is ook de understudy voor Rosalie ( door Vera Mann). We namen haar even apart voor een babbeltje:

-Blij met deze rol Goele?

Ben er heel blij mee. De eerste maal in zo’n spektakel musical. Juist “ Vergeet Barbara” gedaan, wat een heel andere rol was. Een plezant stuk op een ander gebied met veel zang voor mij. Nu bij Red Star Line ga ik voor meer spel.

-Je mag zeggen dat Goele De Raedt een allrounder is die vele verschillende genres aankan?

Ik doe het allemaal graag van cabaret tot musical en revue. Ik specialiseer me graag bij en wil niet in één vakje zitten. De verschillende vakjes die ik nu doe probeer ik allen uit zonder angst. Ik durf wel eens nee zeggen hoor tegen iets dat me helemaal niet zint. Verleden jaar na lang terug iets met Jan van Dyke gedaan en dat viel zo reuze mee dat ik er dit jaar terug mee op de planken sta, in het Witte Paard en ook bij de Kaasboerin.

-Hier kom je ook Patrick Onzia tegen.

Ja ook iemand die van alle markten thuis is. Een zalig persoon om mee te werken en het klikt ook enorm tussen ons. Ik kijk er naar uit om samen met hem terug te spelen en te zingen.

-Overmere- Donk: ook reeds twee fantastische prestaties?

Dit is echt vakantie, je bent buiten, het is er fijn. Er zijn ook zoveel vrijwilligers daar, die zich voor de kar spannen en het daar zo aangenaam maken. Moest men mij terug vragen voor een volgende rol daar op het meer ik zeg direct ja.

Theater of TV?

Dan kies ik toch voor theater. Zo afwisselend, het contact met de toeschouwer, de adrenaline van “ je krijgt maar een kans. Zonder tv zou ik nog kunnen zonder theater niet. Het hangt ook af van de voorstellingen en de grootte van de zaal. Bij Ganesha was het zo intiem dat je best een kleinere zaal kon gebruiken ( Fakkel) Het geeft dan wel enorme stress want elk klein ding wordt gezien. Elckerlyc zit daar als zaal wat tussen. Zeker goed voor een revue.

-Was jij ooit in Thuis?

Ja ik heb ooit de lerares van Franky gespeeld. Moet zeker al 15 jaar geleden zijn. Even later vroeg men mij terug voor een wat grotere rol, maar ik was toen 5 maanden zwanger en het ging niet door. De rol ging toen naar Mieke Laureys. ( note :was de rol van Barbara, de nieuwe praatzieke secretaresse op het advocatenkantoor van Peter Vlerick -2009)

Tekst en foto’s; Gust Charrin