Fakkeltheater, theater met een hart

Het wordt stilaan een traditie dat eind mei het Fakkeltheater zijn komende seizoen voorstelt, een seizoen dat nota bene al het 61ste werkingsjaar wordt. Zonder steun van de talrijke productiehuizen is dit niet mogelijk en volgend seizoen zullen de Rode Zaal, Zwarte Zaal en de Kleine Fakkel samen ongeveer 45 producties brengen, goed voor niet minder dan 450 voorstellingen. Eigen producties en gastproducties volgen elkaar op. Alle info is terug te vinden op www.fakkeltheater.be. Nieuw is dat er in de zomer ook voorstellingen zijn.

Uit het ruime aanbod viel ons oog vooral op ‘Vergeet Me Niet’, een eigen creatie met Rikkert Van Dijk en Carry Goossens in een verhaal over dementie (april 2017 – Zwarte Zaal) en Loge10 brengt, ook in april 2017, maar dan in de Rode Zaal, ‘Oliver Twist’ als theaterbewerking met een topcast die aangevoerd wordt door Aron Wade.

Bij de talrijk opgekomen acteurs tijdens het voorstellen van het komende seizoen waren meerdere acteurs uit de Eén-soap ‘Thuis’ en daarom hadden we een gesprekje met Wim Stevens of Tom De Decker.

  • Wim speelt de rol sinds 2008 en begint dus al wat tot de anciens te behoren, daarom was onze eerste vraag of hij al zo beschouwd wordt op de set?

Je hebt de anciens van de anciens (bedoelt o.a. Marleen Merckx, Pol Goossen, Annick Segal, Leah Thys) en je hebt de jongere generatie. Ik draai al ongeveer 8 jaar mee en heb ook al de nieuwe decors meegemaakt. Ik ben in feite een generatie mee opgeschoven, een zoon van … geworden, dus behoor ik ook al tot het meubilair.

  • De rol van Tom heeft ook al een evolutie doorgemaakt?

Ja, Tom begon als rokkenjager, “vrouwenzot”, een advocaat die single was met een eigen kantoor en nu kennen we hem als de liefhebbende stiefpapa en echtgenoot. Pas echter op, met een soap kan men alle kanten uit, wie weet wat men nog in petto heeft voor hem.

  • Heb je zelf inbreng in je rol?

Ik kan wel wat sturen, maar er zijn 7 ontwikkelaars en 20 dialoogschrijvers voor de serie. De grote trekken van hun inbreng moeten we toch echt volgen hoor.

  • Al 8 jaar in Thuis, daarbuiten niet zo gek veel andere zaken gedaan, een bewuste keuze?

Ik ben nu na al die jaren een beeld van Thuis, een schermgezicht en ten tweede laten de werkomstandigheden het niet meer toe: er zijn nu 20 afleveringen meer per seizoen en de vaste acteurs worden meer ingezet, daarom is combineren zeer moeilijk. Bij het begin, met meer tijd vrij, heb ik het wel even gedaan. De langdurige aanbiedingen verminderen dan sowieso. Alleen korte theaterproducties neem ik nog mee (cf. Loge10 ‘Toen waren er nog nul’, Agatha Christie, bewerking in maart 2017).

  • Musical, ooit doen?

Ik kan wel een beetje zingen, heb geen kleinkunstopleiding gedaan, maar wel zangopleiding bij het Instituut Herman Teirlinck en mijn eerste muzikale pasjes heb ik met Aron Wade gezet. Tegen een combinatie speelrol – zang zeg ik zeker niet neen.

  • Een van je eerste rollen was de medic in de tweede serie van Windkracht 10, bijna 20 jaar geleden. heb je er nog herinneringen aan?

Ik vond dat een heel fijne periode. ’t Was een serie met actie. ‘k Heb als voorbereiding een tijd mogen meelopen op de spoed van het St.-Vincentiusziekenhuis en dit was een spectaculaire serie met veel speciale middelen. Dat hebben we bijna nooit meer meegemaakt. Een ‘once in a lifetime’-gevoel. Terwijl de acteurpiloten hun werk in de studio achter de stuurknuppel deden, kon ik met de echte helikopter meevliegen en winches en droppings meemaken.

Tot slot vertelde Wim dat hij als rasechte West-Vlaming (Torhout) ook enorme interesse heeft voor Wereldoorlog I. Hij schreef er trouwens een eigen scenario over voor de reeks over de Eerste Wereldoorlog, die helaas de eindronde niet heeft gehaald.

 DSC_0938